torsdag 24 mars 2011

Vi har fått en "Karlskronit" i familjen

Min fru och dotter kom hem igår kväll, efter att ha varit hos mina svärföräldrar i Karlskrona, under en veckas tid. Efter en kort stund kunde jag konstatera att min yngsta dotter, knappt fyra år gammal, hade ett nytt sätt att prata.

Att hon varje dag lär sig nya ord, det har jag vant mig vid. Som alla andra barn hör hon vad vuxna säger och sedan använder hon orden tills det att de fått en mening och ett innehåll för henne.

Det som var helt nytt var att hon fått en ny språkmelodi och en helt ny dialekt. Hon pratar numera en dialekt som påminner om den som man pratar i Karlskrona. Efter att ha lekt och umgåtts med sina kusiner har hon, likt alla barn tagit åt sig av deras dialekt och försöker härma den.

Det är inte konstigt att barn har mycket lättare att lära sig nya språk. Vi får se hur länge vi har en "Karlskronit", med "Kalmar accent" här hemma. Förmodligen sitter det i tills hon tillbringat några dagar på dagis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar