tisdag 26 april 2011

Nu = Då + Sedan

April och maj månad är för mig några av årets mest hektiska. Precis när våren tittar fram och man vill njuta av varje ögonblick i nuet, så befinner jag mig i en spänning mellan, då och sedan.

Verksamhetsberättelse samt resultat och balansräkning, för 2010 ska redovisas både i kyrkan och i föreningslivet. Det är årsmöten där allt om förra året ska avhandlas, och styrelsen förhoppningsvis kommer att beviljas ansvarsfrihet. Mycket av min tid ägnas åt att redovisa, gå igenom och analysera det som varit.

Samtidigt så ägnar jag många timmar åt att planera hösten och nästa år. Vad ska göras? När ska det göras? Vem ska göra det? Vad kommer det att kosta? Hur ska det genomföras? Självklart ska vi också genomföra lönesamtal, där vi tillsammans ska utvärdera det år som gått, och med stöd av kompetensutvecklingsplaner, blicka framåt på det år som ligger framför oss.

Den enda tid jag egentligen inte befinner mig i, är just nu. Även om jag varit med om fenomenet i mer än 10 år, så vänjer jag mig aldrig helt vid det.

2 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte27 april 2011 kl. 11:15

    Senvåren/försommaren är belamrad med alla möjliga avlutningar, särskilt om man har barn i skolor och aktiviteter mm. Samtidgt ska jobbet ha utflykt, liksom föreningar o s v. Bäst att lägga lite mera av sådant på sensommmaren och tidig höst i stället, en underskattad tid på året!

    SvaraRadera
  2. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

    Jag tror att många, inte minst de som har barn, känner väl igen sig i din beskrivning.

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera