fredag 13 april 2012

"Kritik - Feedback - Jagbudskap"

De flesta av oss är känsliga för kritik. Vi tycker inte om när andra talar om för oss vad vi gör som de inte uppskattar. Själva ordet, kritik, inrymmer något som är negativt. När någon ger oss kritik hamnar vi oftast i försvarsställning.

Jag tycker bättre om att få feedback, för det innehåller både det som är positivt och det som är negativt. Bäst fungerar feedback om det framförs som ett "jagbudskap". Grunden är att feedback är en gåva till en medmänniska.

I första steget måste vi försäkra oss om att den andre är mottaglig för vår "gåva". I de flesta fall då feedback inte fungerar beror det på att mottagaren inte är mottaglig och att feedbacken framförs vid fel tillfälle.

I andra steget måste vi, efter det att vi försäkrat oss om att mottagaren verkligen vill ta emot vår feedback, fundera över hur vi framför den. Att framföra feedback på fel sätt leder ingen vart och mottagaren hamnar i försvarsställning. Här är "jagbudskapet", en väg till framgång.

"Jagbudskapet" innehåller tre moment.
  1. Vad det är "mottagaren" gör.
  2. Hur uppfattar "givaren" det, och hur påverkar det honom/henne.
  3. Vilka konsekvenser får det för "givaren".

"När du kommer försent, då blir jag väldigt irriterad och ledsen. Om du inte kommer i tid i fortsättningen, kommer jag inte att vänta på dig".

När vi tar emot feedback, då behöver vi funderar över på vilket sätt vi gör det. Oftast hamnar vi i någon av följande positioner, vi:
  1. Förnekar
  2. Förkastar
  3. Försvarar
  4. Förklarar
  5. Förstår
  6. Förändrar
Det som är eftersträvansvärt är ju en förändring, men den kommer inte att inträffa förrän vi förstår den feedback som vi fått. Därför tror jag att det viktigaste, när vi tar emot feedback, är att vi försöker förstå det som framställs. Det är endast när vi förstår som vi hittar motiv för att förändra.

Den som lämnar feedback, kan genom att använda "jagbudskap", förmå mottagaren att inte hamna i de fyra första positionerna.

Det låter enkelt, men det är svårt. Å andra sidan vet jag att det fungerar.

4 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte14 april 2012 kl. 08:57

    Jag tror även att det spelar roll hur ofta och vid vilket tillfälle man ger återkoppling. Uppsamlad frustration som man släpper ut när en liten droppe lät fatet rinna över - förödande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten och tack för din kommentar.

      Självklart måste feedback ges i lagom portioner och när det är aktuellt. Att samla ihop för att sedan ge allt i en klump och långt efter att saken hänt, är inte konstruktivt. Det gör att mottagaren hamnar i en försvarsposition.

      Trevlig helg i snövädret.

      Krister

      Radera
  2. Hej Krister,
    Alltid roligt att se någon förespråka jag-budskap. Precis som du har jag väldigt goda erfarenheter av att använda sådana. Dessutom arbetar jag professionellt med utbildningar där jag-budskap ingår som kursmoment.

    Här får du - obett - lite feedback på ditt inlägg:
    1. Jag håller helt med dig om att feedback bör betraktas som en gåva, och att det lyckas bäst om man försäkrar sig om att den andre är mottaglig för gåvan. "Är du intresserad av några saker jag har noterat?". Jag ger gåvan för din skull - inte för min egen.
    Jag-budskap - å andra sidan - används ffa i situationer där jag själv upplever ett problem med någon annans beteende, precis som i ditt exempel. Men nu är inte återkopplingen (jag-budskapet) för den andres skull, utan för att jag har ett problem. En av grundtankarna med jag-budskap är just att ta ansvar för de egna känslorna och det egna problemet istf att fara ut i anklagande du-budskap. Dessa två situationer bör inte blandas ihop - i det senare fallet har jag ett intresse av att det sker en förändring, medan det första fallet, gåvan, innebär att mottagaren kan göra vad den vill med återkopplingen. Jag har så att säga inga problem med situationen.
    2. Du ger en god beskrivning av jag-budskapets komponenter, medan ditt exempel inte blir en lika tydlig illustration. Den sista delen - Konsekvens/Effekt - avser på vilket sätt jag drabbas av ditt beteende, dvs svaret på frågan "Varför är detta ett problem för mig?". I ditt exempel utgör konsekvensen istället ett hot om repressalier för fortsatt beteende. För att exemplifiera hur det skulle kunna se ut: "När du kommer försent utan att höra av dig, blir jag väldigt irriterad och ledsen, eftersom jag inte hade behövt jäkta, utan hade kunnat avsluta några andra saker istället."

    Det skrivna ordet är ett trubbigt verktyg när det gäller kommunikation - det här är inte det ideala sättet att ge feedback på, men jag hoppas du läser den med den värme den sändes med.

    Varma hälsningar i den kalla försommaren,
    Martin Cervall

    http://viewpoints.se/swe/jag-budskap.html

    SvaraRadera
  3. Hej Martin och stort tack för din kommentar.

    Din förklaring är mer korrekt och mer utvecklad, vilket också gör att den är betydligt enklare att förstå och ta till sig.

    Min beskrivning bygger på "gamla" kunskaper som säkert grumlat till sig i mitt minne.

    Än en gång, tack för din kommentar och din feedback. Det är faktsikt roligt att jag varje dag får lära mig något nytt, eller återlära kunskaper som jag glömt bort.

    Ha en trevlig sommar!

    Krister

    SvaraRadera