torsdag 24 december 2015

God jul!

Jag vill önska er alla en riktigt god jul!

Även om den där riktiga julkänslan inte vill infinna sig på grund av vädret och beroende av hur det ser ut runt omkring oss, så tror jag att det är viktigt att vi ger oss tid att hälsa varandra en god jul. (Julen börjar enligt vår tradition egentligen inte förrän efter klockan 18.00 i dag.)

Julen handlar ju inte om vad jag känner eller vilket väder det är. Julen handlar egentligen inte heller om hur det ser ut runt omkring oss. Vi firar inte julen för att alla ska vara fint klädda, glada, lyckliga och nöjda med livet i allmänhet. Vi firar jul, trots mörker och elände, trots krig och terror, trots att miljontals människor flyr från hem och land och trots miljöförstöring.

Vi firar jul därför att Gud blev människa som vi. Vi firar jul för att påminna oss om det och för att tacka för alla de möjligheter som inkarnationen ger oss. Vi behöver inte längre försöka ta oss upp till himlen, därför att himlen har kommit ned till oss. Den största gåvan är redan given och vi får ta emot den allihopa. Vi firar jul som en påminnelse om att det goda ska övervinna det onda och ljuset kommer att besegra mörkret.

Kan vi verkligen fira jul med tanke på hur det ser ut i världen?

Jag tycker att vi kan och ska det. Att Gud blivit människa i Jesus Kristus, och att vi får ta emot syndernas förlåtelse genom honom, det är något att fira. Frågan blir hur vi firar det och vilka konsekvenser firandet får i våra liv? Hur kan och ska vi bidra till att det onda besegras och mörkret övervinns? Vad kan jag göra?

En av de "rättesnöre" jag har i mitt liv, bygger på orden i en av våra mest använda nattvardsböner:
"... dela med oss av det som vi äger i överflöd."

Detta är för mig en påminnelse om att jag är medansvarig men inte ensam. Uppdraget är något vi fått tillsammans och för att lyckas då måste alla hjälpas åt och vara solidariska.

För att jag ska kunna dela med mig av mitt överflöd då gäller det att jag fyller på. Julen är en sådan påfyllnadsperiod. Jag kan inte dela med mig av det som jag själv saknar. Det kan inte vara meningen att jag ska dela med mig av dåligt samvete, tomhet, ångest, eller trötthet. Därför ser jag julen som en period då det är viktigt att fylla på det jag under året kan dela med mig.

Ingen blir lycklig över att jag är olycklig, ingen blir mätt av att jag går hungrig, ingen blir glad över att jag är ledsen, ingen får energi genom att jag är trött. Ingen blir påfylld av tomma kärl.

Jag ser julen som en påminnelse om att jag måste fylla mina egna kärl, utan att ha dåligt samvete. Nu pratar jag inte om materiella saker, såvida jag inte tänker dela med mig av dem, utan jag talar om energi, kraft, motivation och tro. Tyvärr är det många som ser det som något fult att tänka på sig själv, men så länge syftet är att man gör det, för att senare kunna dela med sig, då tycker jag att det är rätt. Även Jesus drog sig ibland undan för att fylla sina kärl.

Vad du äger i överflöd, det kan bara du själv veta. Är det pengar, mat, husrum, tid, energi, kunskap eller erfarenhet? Vad behöver du fylla på? Det vet du bara själv. Vad måste jag göra mig av med, för att kunna fylla på, i kampen mot mörkret och det onda i mitt eget liv?

Jag önskar dig en god jul, oavsett vem du är, var du är eller hur du har det. Jag önskar också att du får möjlighet att fylla på det du behöver så att du, i kampen för ljuset och det goda, kan dela med dig av ditt överflöd.

6 kommentarer:

  1. God Jul till dig och din familj Krister Kappell.
    Tänkvärda ord du ger oss.
    Tack för dem.
    Julkramar från mig, att jämnt fördela mellan er, i familjen Kapplan ♡☆♡☆♡
    Mormor i Skanör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Mormor - Lillan.

      Jag önskar dig detsamma.

      Radera
  2. "Även Jesus drog sig ibland undan för att fylla sina kärl." Mycket bra konstaterat, Han kunde bli riktig vresig när han behövde dra sig undan en stund, vilket gör Honom så djupt mänsklig!
    God Fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

      Jag gillar tanken på att bli allt mer kristen innebär att man blir allt mer mänsklig.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  3. 7+10 "Låt mig få ge dig min sång"

    SvaraRadera
  4. 7+10 "Låt mig få ge dig min sång"

    SvaraRadera