lördag 19 december 2015

Melodikrysset vecka 51 - 2015

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Något stressad har jag äntligen hamnat framför datorn hemma vid matsalsbordet i Rågsved. Innan jag tänkte mig på att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er, hade jag lovat sonen att skjutsa honom till ett möte inne i stan. Klockan 09.20 konstaterade vi att vi skulle ha kört kl. 08.30. Jag hade helt enkelt tagit fel på en timme då jag steg upp kl. 08.45. Men sonen hann i tid och nu så sitter jag här och är förberedd.

Som vanligt har jag haft en omväxlande och givande arbetsvecka. Denna vecka har innehållit två julbord, mentorssamtal, styrgruppsmöte, årets sista Kyrkoråd, begravningsgudstjänst, begravningssamtal, medarbetarsamtal, projektmöte, Personalutskott, Ekonomiutskott, en andakt och församlingens förbönsmässa, som jag leder varje onsdags morgon.

Eftersom jag känt mig lite hängig i veckan har jag bara tränat en gång men då sprang jag en lite längre runda runt sjön Magelungen.

I södra Stockholm har vi molnigt och grått och det är ca 10 grader varmt. Det kommer att bli svårt att få till en riktig julstämning inför årets julupplaga av Melodikrysset.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

L 2 och L 3: Vi börjar julkrysset med; "Vår julskinka har rymt", framförd av; "Verner och Verner". De spelades av Åke Cato och Sven Melander.

V 7: Vi får lyssna till en instrumental version av; "Knalle Juls vals".

L 5, L 4 och V 4: Kalle Moraeus och Lisa Miskovsky framförde en sång som jag inte kan titeln på. Dock lät det som en andlig sång, nästan psalmlik. Tydligen heter den: "Upp gläd er alla".

V 10: "Jag såg mamma kyssa tomten", framförs i en instrumental version.

L 11:  Zarah Leander sjunger: "Jag drömmer om en jul hemma", i en tysk version.

L 12: Jag tycker att melodin, som framförs instrumentalt, låter som: "Till Österland vill jag fara".

V 15: "Bella notte", ur; "Lady och Lufsen", sjöngs av Peggy Lee.

V 17: Dolly Parton och Kenny Rogers sjunger: "I´ll be home with bells on". På svenska fick den titeln: "Jag vill hem till julen".

L 14: Den här sången hörde jag i går på min yngsta dotters terminsavslutning: "Tre pepparkaksgubbar", heter den även om jag kallar den: "Vi komma från pepparkakeland".

V 13 och L 9: "Just-D", sjunger; "Juligen".

V 16: Även denna sjöng barnen i går på yngsta dotterns terminsavslutning. Det var första gången klassen sjöng på engelska. Sången heter: "We wish you a merry christmas".

V 8 och L 1: "Do they know its christmas", spelades in av en grupp artister som kallades sig: "Band Aid". Gruppen bestod bland annat av Bob Geldof, Phil Collins, George Michael, Sting, David Bowie och Bono.

V 6: Vi går i mål med Rod Stewart och; "Santa Claus is coming to town".

Därmed var årets julkryss avklarat. Är det bara jag som tycker att det var lite "rörigt" i dag? Kanske beror det på att jag var stressad redan från start på grund av att jag tog fel på tiden. Jag tyckte också att jag saknade flera av våra mest populära julsånger, men alla som spelades kan åtminstone jag koppla ihop med julen.

Jag tackar er alla för i dag. Nu ska vi åka i väg och välja den valp som vi ska hämta på julafton. Att han ska heta Hugo är redan bestämt men vi vet inte vem av de två hanarna som är Hugo.

Jag önskar er en fortsatt trevlig lördag och en fin fjärde advent.

101 kommentarer:

  1. God morgon från ett soligt och vackert Uppsala

    SvaraRadera
  2. God morgon idag från Stockholm. Idag skall vi gå på teater med våra två yngsta barnbarn. Vi skall se Pippi Långstrump. Det ser vi fram emot alla fyra. Men först skall Melodikrysset lösas. Lycka till alla!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  3. God Morgon Krister och alla andra, lycka till

    SvaraRadera
  4. God förmiddag. Här i Kåge är det plusgrader. Det verkar som vi får klar himmel vilket är tacksamt för igår var det blötsnö och moddigt när jag skulle köra efter E4 till vårdcentralen = ca 1 mil. Inte kul när dom endast har öppet två förmiddagar för provtagning här i Kåge. Men man ska väl inte klaga, det finns dom i inlandet som har det värre. Nu sätter vi strax igång.

    SvaraRadera
  5. God morgon önskar Christina & Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla kryssvänner!
    Henrietta

    SvaraRadera
  7. Godmorgon alla i vårt avlånga land och önskar en fin dag..

    SvaraRadera
  8. God Lördagsmorgon. Ska efter långt uppehåll vara med och försöka lösa dagens kryss. Vädret i Lyckeby känns väl igen i stora delar av södra Sverige, mulet, regntungt och grått. Men vad gör det när julpyntet lyser upp inomhus.
    Lasse Lindgren i Lyckeby

    SvaraRadera
  9. God morgon alla kryssare! Ska bli kul med julkrysset.

    SvaraRadera
  10. Svärmor och jag sitter redo nu med pennorna vässade!
    Lycka till ��

    //Siv och Carina i Motala

    SvaraRadera
  11. Hej Krister! Skickar en hälsning från Stigtomta, idag blev det en rejäl sovmorgon och nu dags för melodikryss! Lycka till med krysset!
    / Sofia

    SvaraRadera
  12. P.g.a. arbete hinner jag inte vara med och lösa krysset idag. Men vill ändå önska alla kryssarvänner en fridefull jul och ett gott nytt år.Från ett norra dalarna utan vare sig kyla eller snö

    SvaraRadera
  13. Kalle, Moraeus, Miskovski

    SvaraRadera
  14. Godmorgon alla kryssare.
    Strålande solsken här i Ö-vik. +/- 0
    Efter krysset till barnbacken slalom.
    Friska viljor Alpina har lagt snö och pistat. En glädjensdag för alla barn + föräldrar + mig som extra resurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ops, Richard föll bort.

      Radera
    2. Jag hade på känn att det var du, men jag vågade inte chansa.

      Radera
  15. God morgon till er alla.
    Hoppas du inte blir sjuk Krister.
    Dålig uppkoppling har jag - som vanligt. Kom in nu först.
    Vill passa på att säga ; En God Jul och trevliga helger framöver.
    Mys så mycket det bara går, lika mycket som at höra Sara Leander sjunga "Jag drömmer OM en jul hemma.

    SvaraRadera
  16. Tack för idag och God jul Krister och alla lösare

    SvaraRadera
  17. God Jul o Gott Nytt År
    Önskar jag alla

    SvaraRadera
  18. Tack till alla, och en god jul

    SvaraRadera
  19. Tyckte krysset gick fort idag. God Jul Krister och alla kryssare.

    SvaraRadera
  20. Tack för idag. Trevlig helg.
    Henrietta

    SvaraRadera
  21. Tack för idag och jag önskar dig en välsignad och fridfull jul i Guds närvaro, Krister

    SvaraRadera
  22. GOD JUL MED ELLER UTAN SNÖ ÖNSKAR JAG KRISTER O ALLA ÖVRIGA. FRÅN HJÄRTUM

    SvaraRadera
  23. Anders avslutar med ROD Stewart. Nu har barnbarnen kommit, så det är fint att Melodikrysset är löst och inskickat. Jag önskar alla en fin fjärde advent!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Carin.

      Njut tillsammans med barnbarnen.

      Radera
  24. Hej Krister harc inte varit med på ett par veckor,det har varit uppvisningar i solflickorna samt mycket arbete, så därför kan jag säga GOD JUL till dig och din familj och alla krysslösare, är nu ledig i 9 dagar och ska varva ner inför julen och njuta för fullt åka pulka (cyckel) med barnen laga julmat och baka gå på Gamla Stans Julmarknad.
    Julklappar dom är klara sen 2 månader så den stressen kan jag släppa så krister En riktig God Jul till dig och dina nära kära önskar Kirk med familj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kirk.

      Jag önskar dig och din familj en avkopplande och fin jul tillsammans. Det ser ut som om det får bli cykel.

      Här är också julklapparna klara. Jag har handlat alla över nätet. Smidigt och man slipper trängas.

      Radera
    2. över nätet jag kan säga att postburar med näthandel på våran terminal så har det gått ut ca 800 burar/dag i stockholm dom sista 2 veckorna räkna ut hur mycket pengar som ligger i det och hur många paket God Jul Kirk

      Radera
    3. Det handlas julklappar för ofantliga summor... Men å andra sidan så skapar handeln arbetstillfällen för många människor. Jag köper endast julklappar till min fru och de tre barnen, sedan får det vara bra.

      Önskar dig och de dina en riktigt god jul!

      Radera
  25. God jul alla. Nu ska jag leta fram julevangeliet på webben: WWW.apg.39.nu och sedan klickar man sig fram till julevangeliet på bondska från Svansele vildmarkscenter, OBS det står på rikssvenska textat under bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, M.

      Jag har även i år läst julevangeliet för Järfälla lokal TV. Tror att det kan ses över nätet.

      Radera
  26. God Jul och lycka till med valpen Krister, från Östersund

    SvaraRadera
  27. Tack för idag, önskar er alla en riktigt GOD JUL / Berit

    SvaraRadera
  28. God jul på er alla, kyliga hälsningar från Piteå

    SvaraRadera
  29. Du är en räddare i nöden ...löser alltid krysset på söndagen i sängen med sambon..då vi inte kan hjälper du oss 🎅🏼😀😘 god jul önskar Maria och Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna vara till hjälp.

      Jag önskar er detsamma, Maria och Per.

      Radera