lördag 26 december 2015

Melodikrysset vecka 52 - 2015

God förmiddag och god fortsättning alla melodikryssvänner!

Lagom till jag gick på en längre ledighet efter gårdagens julotta har jag fått en rejäl förkylning. Den bröt ut natten mellan julafton och juldagen då jag sov på golvet bredvid Hugo för att han skulle känna sig trygg. I natt har han sovit i sin korg bredvid min säng.

Vi hämtade honom på julaftons förmiddag och allt har gått långt över förväntan. Han äter, dricker, leker och sover. Några enstaka gånger har han kissat inomhus och då på tidningspapper. Just nu ligger han bredvid mig på sin filt. Vi får se hur mycket han kan hjälpa till då jag försöker lösa Melodikrysset tillsammans med er.

I övrigt har det varit en kort och lugn arbetsvecka med två arbetsmöten, ett medarbetarsamtal, två begravningsgudstjänster och en del administration. Med tanke på vår nya familjemedlem så har julen hittills inneburit många timmar på golvet och ute på gräsmattan. Jag har endast tränat en gång, då jag känt mig hängig sedan förra helgen.

I Stockholm har vi en klarblå himmel och solen kämpar sig upp över hustaken. Temperaturen ligger strax över nollan.

Så här ser förslaget till lösning på årets sista melodikryss, ut:

V 8: Vi börjar med: "O, Helga natt", eller "Adams julsång". Det är Jussi Björling som sjunger. Kompositör är Adolphe Adam.

L 5 och V 10: Jag förknippar: "I will" med "The Beatles". Jag tror att det var Art Garfunkel som sjöng.

L 1: "Tango, tango", med Petra Nielsen har varit med förr i Melodikrysset. Hon var med i melodifestivalen 2004 med denna sång.

V 7: "När juldagsmorgon glimmar", är en julpsalm. I vår psalmbok har den nummer 121. Här hörde vi den i en instrumental version. Själv föredrar jag när en barnkör sjunger den.

L 4: Vi hörde en "busringning" av Kalle Sändare. Det var väl han som började med denna typ humor.

V 12 och L 2: Musiken handlar om "Rio De Janeiro". Jag har för mig att även titeln innehåller namnet. Visst heter den: "Uti Rio De Janeiro"?

L 13: Ola Salo var sångare i "The Ark". Här framförde de: "The worrying kind". De var med i melodifestivalen 2007 med detta bidrag.

V 16 och V 4: Sven-Bertil Taube och Lisa Nilsson sjunger Evert Taubes: "Som stjärnor små". Dent måste vara hämtat från årets säsong av: "Så mycket bättre". Jag hade för mig att han sjöng den med Miriam Bryant.

V 14: Mama Caas i "The Mamas and Papas" hette egentligen Cass Elliot. Här sjöng hon: "Dream a little dream of me".

L 3: "Mora träsk" sjunger sjunger om: "Kaviar". I originalet, som jag minns med: "Hep Stars", sjöng om en Cadillac, det vill säga, en bil.

L 6: Sten Nilsson sjunger: "Nu och då". Originalet: "Jersey girl" skrevs av Tom Waits.

L 9 och V 11: Vi får höra en instrumental version av: "My way".

L 15: Vi avslutar årets sista melodikryss med: "Lush life" som sjungs av Zara Larsson.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en god fortsättning, ett gott slut och så småningom ett gott nytt år.

Nu ska Hugo få mat innan vi ska ta en kort promenad, sedan ska göra några små ärenden och i kväll blir det ishockey med sonen.

89 kommentarer:

  1. Godmorgon och en önskan om en god fortsättning på julen och ett gott avslut på året ...

    SvaraRadera
  2. God Jul alla ktysslösare i denna vackra solskensmorgon i Björkhagen. Önskar alla ett gott slut och dtt Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  3. Gomorron Krister o alla övriga kryssare.Härligt med en liten hundvalp.Vår familj har haft hund tills för ett par år sedan.Det är ett fint sällskap.Här i Hjärtum är det nära nollstrecket och solen börjar titta fram.Kanske lita vinter på gång.

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och all krysslösare. Önskar er alla en god fortsättning på julen och gott avslut.

    SvaraRadera
  5. God morgon. Här i Kåge är det några minusgrader och mycket halt, rena skridskobanan på garageuppfarten. Vi håller oss inne och idkar högläsning ur en julklappsbok. Martin Lindhs bok om Stöcksjömordet. Martin är farbror till vår måg. Nu sätter vi i gång.

    SvaraRadera
  6. God fortsättning från regniga skåne

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Hette den inte Adams julsång från början?

      Radera
  8. Adams fantastiska stilla natt

    SvaraRadera
  9. God fortsättning Krister och alla lösare

    SvaraRadera
  10. God fortsättning! Vi har också nyligen fått en Hugo men det är en katt för jag antar att eran Hugo är en hund....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, A o T.

      Våran är en Jack Russel.

      Radera
  11. God morgon och god fortsättning på julen! Idag är jag i Stockholm med en ond rygg/nacke efter lek med yngsta barnbarnet för några dagar sedan. Jag har insett att jag nu är för gammal för att göra kullerbyttor.
    Lycka till med Hugo!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Just nu ligger han på mina fötter och lyssnar på Petra Nielsen.

      Radera
  12. Kan det vara Beatles och Cat Stevens?
    Bara en gissning...

    SvaraRadera
  13. Känner igen låten men kommer inte på rätt svar

    SvaraRadera
  14. L5 jag tror att det måste vara Beatles

    SvaraRadera
  15. God morgon alla kryssare, och God fortsättning, Sjunger gör Petra. Berit

    SvaraRadera
  16. God fortsättning! Solen skiner I Piteå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt med hund. Här är vi allergiska så vi har en tam undulat som blir 10 år snart.

      Radera
    2. Vi hade undulater när jag var liten. De är också trevliga och ett fint sällskap.

      Radera
  17. Sven Bertil - Lisa
    Morgan Munkfors

    SvaraRadera
  18. Elliot
    Morgan Munkfors

    SvaraRadera
  19. Tack för denna lördag! Ha en fortsatt trevlig helg allihopa!

    SvaraRadera
  20. Tack för det här året Krister och alla lösare

    SvaraRadera
  21. L15 Larsson
    Ha en fortsatt trevlig dag. Nu bär det av upp till N T för min del. Ska njuta av naturen och lugnet där.

    SvaraRadera
  22. Önskar dig ett snart tillfrisknande
    Och önskar er alla en god fortsättning!

    SvaraRadera
  23. Tack för hjälpen. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  24. L15 Zara LARSSON avslutar krysset. Tack för idag. Jag hoppas vi ses om en vecka. Då är det min mans och vårt ena barnbarns födelsedag och vi har kommit in i 2016.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  25. Lika trevligt som vanligt Gott Nytt År alla mina kompislösare

    SvaraRadera
  26. Tack för all hjälp idag

    G-mormor

    SvaraRadera
  27. God fortsättning på julen nästa gång vi möts är det ett nytt år. Hoppas att vi får se fram mot ett gott sådant. Ha det bra alla, var rädd om er.

    SvaraRadera
  28. Gott Slut och ett Gott Nytt År önskar Kirk med familj och stort grattis till nya familjemedlemen.
    När man har precis fått ett husdjur så vill man inte prata om att den lever inte lika länge som vi bara i minnet,vi har 8 katter men idag 2 hemma dom andra har vi på Djurgårdens Djurkyrkogård och det är en plats ni ska besöka det är inte en kyrkogård som man är van vid, där ligger ett par kungliga djur samt polishasten utter det finns allt från möss till hästar det är en plats ni ska besöka vill du ha vägbeskrivning hör av dig till mig Kirk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kirk. Vi önskar er detsamma.

      När jag jobbade på K 1 passerade jag ofta djurkyrkogården när jag var ute och sprang.

      Vi hade en tax när jag var liten och jag har haft en schnauzer tidigare. Min fru har haft två schäfrar varav den en när vi var gifta. Även om de inte lever längre så är de levande i våra minnen. Vi pratar ofta om dem och jag tänker nästan dagligen på någon av dem.

      Gott slut och gott nytt!

      Radera
  29. Hej! Nu har jag lyssnat på krysset. Jag var med sonen och hans flickvän på mässa i Älmhults kyrka kl 10. En liten kommentar: Martin Ljung på 50-talet hade ett program tidigt på måndagsmorgnarna om jag minns rätt, där han ringde upp folk liknande det Kalle Sändare gjorde betydligt senare. Jag tror programmet hette "Så får det bli".
    God fortsättning och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hans W och tack för att du delar med dig av dina rika kunskaper. Jag var inte med på 50-talet men har lyssnat på mycket av Martin Ljung dock inte när han "busringt".

      Än en gång tack!

      Önskar dig detsamma!

      Radera