lördag 5 november 2016

Melodikrysset vecka 44 - 2016

God förmiddag alla melodikryssvänner!

I dag hade jag planerat att jag skulle sitta i husbilen utanför Kolmårdens djurpark, men på grund av väglaget ställde vi in helgens utflykt dit. I stället sitter jag som vanligt vid köksbordet hemma i Jakobsberg och tittar ut över ett tunt snötäcke.

I går åkte vi ut för att tömma husbilen på allt vatten, men det hade redan börjat frysa så vi fick köra en runda och värma upp den för att det skulle gå. Annars har jag haft en väldigt lugn vecka där jag ägnat mycket tid åt Hugo och våra promenader där han får träna på olika saker. På grund av regnväder har vi inte kommit ut på någon löprunda ännu. Just nu sitter han vid balkongdörren och tittar ut över kvarteret.

På arbetet är det många som haft höstlov så även där har det varit lugnt. Jag har passat på att ta ut ett par lediga halvdagar och i går var jag helt ledig. Förutom att jag lett församlingens "Förbönsmässa" har jag haft avstämningssamtal med några av arbetsledarna, arbetat bort nödvändig administration, haft möte med Ekonomiutskottet och tagit emot ett studiebesök från en annan församling.

I Järfälla har vi nollgradigt och det ligger ett väldigt tunt snötäcke på marken.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

L 3: Vi börjar med en melodi som jag tror heter: "Klarinettpolka".

V 8: "Dancing queen", framfördes i en ny version med svensk text. Det var Sussie Eriksson, Charlott Strandberg och Gunilla Backman som sjöng.

V 10: Rönnerdahl var med för någon vecka sedan. Här i deltar han genom Evert Taubes fina: "Dans på Sunnanö".

L 9: Cher sjunger: "This is a woman´s world". Det är otroligt att hon hänger med ännu.

V 12: Marschen kommer från Bohuslän och heter "Bohus bataljon", det var åtminstone så vi sjöng när jag gick plutonsofficerskursen på I 17 i Uddevalla. Marschen handlar om och är "befolkad" av militärer.

L 1: Stefan Sundström sjunger sin: "Nog".

V 1: Sången känner jag igen från barnprogrammet: "Saltkråkan". Dock vet jag inte vad sången har för titel. I kommentarsfältet får jag veta av en anonym person att visan heter: "Tågresan".

V 4 och V 6: Kurt Cobain och Nirvana framför en av sina sånger som jag tyvärr inte kan titeln på även om jag hört den förut. "Smells like teen spirit", säger Eldeman att den heter.

L 11: Vi får lyssna till en instrumental version av: "Ovan där".  Jag har hört ett otal versioner med texter till denna andliga sång. Bland annat gjorde vi en egen version då jag var med i Hemvärnets ungdomsgrupp i Malmö på 70-talet.

V 7: Sången: "Maria" ur "Sound of music", sjungs av en grupp nunnor. Deras kall och livsuppgift är att leva som nunna.

L 5: Vi får höra musiken från James Bond: "Golden eye", i en instrumental version. Det var Tina Turner som sjöng originalsången.

L 2: Vi går i mål med Zarah Larsson och: "Never forget you".

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Jag har, trots ett intensivt googlande, inte hittat titeln till sången som barnen på "Saltkråkan" sjöng.

Nu ska jag och Hugo ta en lång promenad till Järfälla kyrkogård för att tända ljus i minneslunden för min bror, min mamma och min biologiska pappa, innan jag ska börja laga middag. I kväll kommer äldsta dottern hem och hälsar på. Det var länge sedan hon var här eftersom hon lånat ut sitt rum till sin bror som blev av med sitt andrahandskontrakt för några månader sedan.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin Allhelgonahelg.

149 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla krysslösare. Här i Björkhagen har vi en vacker morgon, snön lyser upp så fint. Nu kör vi .

    SvaraRadera
  2. God morgon i ljusens tid från ett gråmulet Bromölla. Idag åker vi till sonen och hans familj i Höllviken.

    SvaraRadera
  3. God morgon!
    Från ett kallt soligt Dorotea med tunt snölager på marken.
    Önskar alla lycka till med dagens kryss.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och all krysslösare
    Roffe Kimnäs

    SvaraRadera
  5. Gordon hälsar hjärtligen till Hugo (som kanske är nöjd med att stanna hemma)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Han tackar och hälsar samt nickar instämmande...

      Radera
  6. God morgon Krister och alla kryssare.

    SvaraRadera
  7. God morgon alla kryssare, Berit

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla kryssare. Utanför mitt köksfönster ligger ett tunt lager med snö och det är +2,6 grader. Lycka till med dagens kryss.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister och alla! Nu kör vi!
    Henrietta

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister idag skiner solen i Stigtomta och det är +-0 grader ute.
    /mvh Sofia

    SvaraRadera
  11. Godmorgon från ett Regnigt Skepplanda

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister och alla kryssare. Grattis till fint resultat på din motion och träning! I dag skall jag till Malung och sjunga på Minnesgudstjänsten i eftermiddag och sedan blir det besök i kväll i NÅS kyrka. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen (inkl Hugo) en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Tack detsamma. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  13. Godmorgon Krister och alla kryssare!
    Idag är det gråmulet här vid Mörrums ån, bättre var det igår när vi vaknade upp till ett vitt vinterlandskap. Tyvärr regnade det bort senare under dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, A o T.

      Även våra snöflingor kommer att försvinna, tror jag.

      Radera
  14. Godmorgon från ett -8° och så vitt och ljust ute, i Piteå. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  15. Godmorgon och en hälsning från ett regnig Halmstad. Roligt att träffas här, Tack för att du drar ihop oss Krister 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ewa.

      Hälsa vackra Halmstad som var min hemstad mellan 1978 och 1985.

      Radera
    2. Blev nyfiken nu, tjänstgjorde du i någon församling här? Jag och min man arbetar på Gullbrannagården sen 1986 då vi blev hallänningar efter flytt från trygga Småland 😊

      Radera
    3. Nej på den tiden var jag yrkesofficer och tjänstgjorde på I 16.

      Under mina år i kyrkan har jag endast tjänstgjort i Stockholms stift med undantag för ett år i södra Uppsala stift.

      Radera
  16. Godmorgon alla i vårt avlånga land ..

    SvaraRadera
  17. God morgon alla Melodikryssets lösare. Här i väring är det blåsigt o mulet.

    SvaraRadera
  18. Go´morron Krister och alla lösare.
    Efter en sen natt är jag uppe igen,min vän hade spelning på en 50:årsfest igår.

    SvaraRadera
  19. God morgon alla krysslösare från ett vitt Sundsvall där jag är och besöker barn och barnbarn /Anki från Nynäshamn

    SvaraRadera
  20. God morgon! Idag är det -5 och snö. Körde snöslungan för fullt igår. Idag har jag föst undan nysnö. Skall montera en tårta och sedan åka till dottern, som har öppet hus för sin 50-årsdag. Hon har lagt ut tårtbakning på "entreprenad". Kl 12 kommer sonen och hämtar mig då jag vet inte om jag hinner med att lösa krysset idag. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  21. Godmorgon Hugo o kyrkoherden alla kryssare.
    trött efter turen till Växjö och hundutställning
    igår.jag såg en häftig hund- tjeckisk varghund .den såg ut som riktig varg...
    resan ner gick i snön o regnets tecken.men trevligt hade vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, ELB.

      Har sett en sådan på video, de är väldigt fina.

      Radera
  22. L:9 CHER svårt att missa hennes stämma

    SvaraRadera
  23. V.12 Militärer på Bohus bataljon

    SvaraRadera
  24. Godmorgon från ett regnigt å blåsigt Mellerud. Håller oss troligen mest inne idag. Lycka till allihopa!

    SvaraRadera
  25. V:4 KURT Cobain
    V:6 NIRVANA

    Titel SMELLS LIKE TEEN SPIRIT

    SvaraRadera
  26. v 4 Curt v 6 Nirvana

    SvaraRadera
  27. V6 Nirvana och V4 Kurt Cobain, som var en fantastisk musiker i mitt tycke

    SvaraRadera
  28. Tack för ett trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg
    Kommer inte vara med nästa vecka då jag ska jobba över.

    SvaraRadera
  29. Tack för idag alla,hade inte klarat krysset utan er <3

    SvaraRadera
  30. Tack alla för hjälpen. Ha en fortsatt bra lördag.

    SvaraRadera
  31. Tack för idag! Gjorde bort mig på ett svar, men vad gör det om 100 är. Ni ärså duktiga! Regnar och blåser i Stenstorp. Ses nästa lördag!

    SvaraRadera
  32. Tack för idag. Nu ska vi ut i solen och njuta av det perfekta vädret.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  33. Dagens kryss avslutas med Sara Larsson. Tack alla för idag och hoppas att helgen blir skön. Vi var nere på kyrkogården i går kväll och det var vackert med alla ljus, som brann redan då.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Carin.

      Ja, denna helg har blivit den helg då flest människor besöker våra kyrkogårdar och kyrkor.

      Radera
  34. I dag hängde jag med på allt. Ha en fortsatt trevlig helg

    SvaraRadera
  35. Tack för idag alla kryssare, trevlig Alla Helgons Dag, Berit

    SvaraRadera
  36. Visan som Tjorven och Stina sjöng heter Tågresan.

    SvaraRadera