lördag 19 november 2016

Melodikrysset vecka 46 - 2016

God förmiddag alla melodikryssvänner!

I dag sitter jag på mitt kontor i Maria kyrka då jag ska försöka lösa "Melodikrysset" tillsammans med er. Anledningen till att jag sitter här, är för att jag redan kl. 11.30 ska ha en dopgudstjänst i Duvbo kyrka i Sundbyberg. Allt är förberett så att jag kan köra direkt när Eldeman ställt den sista frågan. Kommentarer ocn e-mail får jag svara på senare under dagen.

Min arbetsvecka blev lite längre än vad jag hade tänkt mig. Jag hade planerat att vara helt ledig i går men fick hoppa in och jobba ett par timmar på grund av sjukdom. Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en minnesstund för min iranska vänner, jag har lett församlingens "Förbönsmässa" och "Enkel mässa".

I övrigt har jag genomfört ett uppdrag för, och deltagit i ett sammanträde med Domkapitlet. I församlingen har vi haft ett Kyrkorådssammanträde och jag har haft ett möte med församlingens arbetsledare. Vi har också haft utbildning i vårt nya elektroniska tidsredovisningssystem. Utöver detta har jag haft avstämningssamtal med några arbetsledare, blivit fotograferad för Kyrkans tidning och gjort en hel del administrativa uppgifter.

Veckans stora händelse var då kansliet bjöd med mig på: "Mamma Mia, the party". Det var kända och okända ABBA-sånger som framfördes på ett mycket professionellt sätt av duktiga sångare och sångerskor.

Hugo och jag har inte umgåtts så mycket denna vecka, men de stunder vi haft har vi ägnat åt promenader. Han har också sovit bredvid mig varje natt. Hans "personlighet" framträder allt mer och han blir allt tydligare med att han har en egen vilja och egna önskemål.

I Jakobsberg har vi molnigt och 5 grader varmt. Nästan all snö har försvunnit under de senaste dagarnas blidväder och regn.

Eftersom bloggen såg konstig ut då jag skrev på min jobbdator har jag övergått till min iPad. Hoppas att det ska fungera.

Så ser ser dagens förslag till lösning ut:

L 12 och L 9: Vi börjar med Bamse som sjunger en version av: "Håll om mig" som Nanne Grönvall sjöng i Melodifestivalen 2005.

V 8: Vi får lyssna till: "Sverige", med musik av Wilhelm Stenhammar.

L 1: Det var Louis Armstrong som sjöng "Bibidi bobidi boo", ur Askungen.

V 5: Sjömannen i visan: "Skepp som mötas" (En gång jag seglar i hamn) heter Axel Öman.

L 2 och V 1: Dan Andersson är upphovsman till denna vackra visa som heter: "Till min syster".

L 3: Jag tycker att de låter som sången: "I en roddbåt till Kina". Om Stina svarar ja då måste hon väl ro?

V 7: Per Gessle och och Marie Fredriksson sjunger duett som "Roxette", i: "Some other summer".

L 6, V 6 och L 13: Vi får höra: "Hälsa dem därhemma" i en instrumental version. Den kommer ursprungligen från Danmark - DK.

L 4: Det är en finsk version av: "The birds and the bees". Bin kan väl svärma?

V 10: Alma Cogan sjunger: "Tennessee waltz".

V14: Anders Glenmark sjöng: "Vackrare".

L 7 och V 11: Vi går i mål med Pat Boone och "Love letters in the sand".

Det har varit rejält struligt för mig i dag. Jag har inte haft problem med att svara på frågorna, utan för att iPaden inte godkänner långa inlägg och för datorn ändrar på mellanslagen. Dessutom försvann allting en kort stund innan jag kunde återskapa det från iPaden.

Nu ska jag skynda mig till Duvbo kyrka för att döpa en liten flicka. Jag tackar alla för i dag och återkommer i eftermiddag för att svara på kommentarer och snygga till layouten på inlägget.

Trevlig helg!

122 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare. Idag är jag med och skall lösa krysset direkt hos barnbarnen i Saltsjö Boo. Förra lördagen var jag i Kina, så då kunde jag inte delta direkt. Vi var på en gruppresa till Beijing och Shanghai. Det var mycket intressant.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Låter som en spännande resa.

      Radera
  2. Godmorgon alla i vårt avlånga land önskar er en trevlig lördag

    SvaraRadera
  3. God morgon prosten och alla glada kryssare från ett halvsoligt Bromölla

    SvaraRadera
  4. God morgon alla krysslösare. Här i Björkhagen är det nästan snöfritt. Solen tittar fram mellan molnen och det 4+. Lycka till allihopa.

    SvaraRadera
  5. Hälsningar till Hugo från Gordon, som också har en egen vilja och egna önskemål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Hugo ligger kvar där hemma. Han blev irriterad då han inte fick följa med.

      Det är "personligheten" som är den stora behållningen med Hugo.

      Radera
  6. God morgon Krister. Sitter med en kopp kaffe och väntar att klockan ska bli 10. Från ett blåsigt men solen försöker titta fram i väring. Iren

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Iren.

      Även jag har en kopp kaffe bredvid mig. Var nere i personalköket för en liten stund sedan.

      Radera
  7. Godmorgon alla kryssälskare! Lycka till! Tillsammans löser vi dagens kryss!

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla andra kryssare
    Här är uppehållsväder med lite sol.....
    Roffe Kimnäs

    SvaraRadera
  9. Hej Krister o alla övriga.
    Här i Hjärtum är det nu snöfritt efter att snökanonen från Vänern pytsade på 35 cm förra veckan.Nu ser vi fram emot nästa söndag när första Adventsljuset ska tändas och vi kan blicka fram emot Julen

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla vänner. Nu kör vi igen.
    Henrietta

    SvaraRadera
  11. God morgon alla kryssare från ett just nu soligt Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister och alla ni andra. Den här veckan har vi upplevt att även hundar kan få magsjuka. Det var ingen rolig upplevelse men nu är det bättre.

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister och alla kryssare!
    Solen skiner här idag vid Mörrums ån efter gårdagens ihållande regn.

    SvaraRadera
  14. God morgon. Här i Kåge har det blötsnöat i natt. Plusgrader på morgonen. Man går inte ut utan broddar. Nu börjar vi.

    SvaraRadera
  15. God morgon Krister och alla krysslösare från Östersund

    SvaraRadera
  16. Sverige av Wilhelm Stenhammar

    SvaraRadera
  17. God morgon, på besök i Stockholm. Barndop i Brännkyrka kyrka med yngsta barnbarnet.

    SvaraRadera
  18. Hej Krister. Jag ser att du har haft fullt upp som vanligt. Jättekul att så många får se att vara präst inte är att bara stå i kyrkan på söndag och förrätta en och annan begravning. Else-Britt och jag önskar en fin vecka från ett lite snöigt Lindesnäs, där vi skall delta i en julmässa om några timmar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Jag har ett väldigt omväxlande och roligt arbete. Gudstjänster är grädden på moset.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  19. L3 RO till Kina. Jag var i Kina i veckan, men jag rodde inte dit.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  20. Hejsan Krister. Har inte skrivit här förut men ville tacka för att du lyser upp lördagsmorgonen med dina kluriga kryss. Mvh Daniel

    SvaraRadera
  21. Carin, du hade nog tampas med rejäl träningsvärk nu isåfall fall :)
    Godmorgon alla kryssare! Idag kikar solen fram lite försiktigt här i Mellerud, och en liten julmarknad står på schemat. Njuter nu av kaffe och kavringen-som jag bakade igår kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja säkert! Flyget tog 11 timmar från Shanghai till Köpenhamn och det var jobbigt. Undrar hur många veckor man hade fått ro!?
      //Carin från Ösmo

      Radera
  22. Tack för all hjälp ock ha en bra dag från ett soligt Söråker.

    SvaraRadera
  23. Dem därhemma
    Henrietta

    SvaraRadera
  24. Svar
    1. Eller Donny Osmond kanske ,,,,

      Radera
  25. Pat Boone Ungdomsidol för många

    SvaraRadera
  26. Tack för hjälpen idag. Ha en fortsatt trevlig helg

    SvaraRadera
  27. Tacken för idag, nu åker symaskinen fram för att sy adventsgardiner. Trevlig helg på er alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Ingela.

      Lycka till med sömnaden.

      Radera
  28. Slut för idag! Tack för hjälpen! Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  29. Tack för idag ganska lätt idag

    SvaraRadera
  30. Krysset avslutas med L7 PAT och V11 BOONE, härlig låt, som jag minns från min ungdom. Jag önskar alla en trevlig helg. Vi skall gå på 70-årskalas i kväll.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Carin.

      Hoppas att ni får ett trevlig kalas.

      Radera
  31. Tack för idag alla kryssare, önskar er en fortsatt trevlig helg, Berit

    SvaraRadera
  32. Kuriosa:Apropå Alma Cogans låt Tennessee Waltz så döpte programledaren och roaren Pekka Langer om den till Tennisvalsen med Båstadpojkarna 1964 när han var programledare för Sommartoppen. Det spelades tennis i Båstad då. Mvh Sten R Wallner

    SvaraRadera
  33. Trevlig helg. Fick hjälp av sonen att sätta upp ljusslinga ovanför garaget, vilket var bra så jag inte ramlar ner från stegen. Barnen tycker ibland att jag är lite vårdslös, men jag glömmer ibland att jag närmar mig 80 år (blir 78 nästa gång).

    SvaraRadera