lördag 26 november 2016

Melodikrysset vecka 47 - 2016

God morgon, alla melodikryssvänner!

Denna lördag sitter jag som vanligt hemma vid köksbordet med min bärbara dator, då jag ska försöka lösa "Melodikrysset" tillsammans med er. Jag inser att det inte blir någon mer helg med husbilen i år, så i morgon ska vi åka och tömma den på textilier och andra fuktkänsliga saker.

Min arbetsvecka har varit väldigt lugn och omväxlande. Jag har lett en dopgudstjänst, en högmässa tillsammans med två prästpraktikanter, församlingens "Förbönsmässa" och "Enkel mässa". I övrigt har jag utöver administration haft möte med kyrkogårdschefen och biträdande kyrkogårdschefen, de sista avstämningssamtalen med arbetsledare, styrgruppsmöte för vårt teckenspråkiga diakonala projekt, genomfört tillsyn av kyrkobokföringen i en av stiftets församlingar och haft ett par enskilda samtal.

På fritiden har jag övningskört med äldsta dottern, träffat juristen som har hand om vårt testamente och umgåtts med familjen. Eftersom min fru gör praktik på ASIH så har Hugo varit med mig varje dag. Han ligger i bilen och jag går ut med honom varannan timme. Vissa dagar har han fått upp till 8 halvtimmes promenader utöver kvällens längre promenad. Jag håller just nu på att träna honom på sitt och ligg. Han är väldigt villig att lära sig och inte alls lika fokuserad på belöningsgodiset. Just nu ligger han vid min fötter.

I Järfälla har vi återigen plusgrader. Just nu är det 6 grader varmt och halvklart.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

L 4 och L 8: I dag börjar vi med Göran Ringbom som sjunger: "En härlig svensk sommardag".

V 12: Musikalen som musiken är hämtad ur har jag sett i London. Den heter "Starlight express" och den handlar om tåg. Alla artister åkte rullskridsko i hela teatern. Stycket som vi fick lyssna till i en instrumental version är musikalens titelsång.

V 9 och V 1: Huvudpersonerna som sjunger kallades på svenska: "Fyrtornet och Släpvagnen". De var Danmarks "Helan och Halvan". Jag såg dem ofta på film, då jag var liten. På danska heter de: "Fyrtårnet och Bivognen".

L 2: Vi får höra en instrumental version av: "Visa vid vindens ängar". En inte helt ovanlig melodi i samband med kyrkliga handlingar. Jag har hört den både vid dop, vigslar och begravningar.

L 10 och V 16: "The Ark", med Ola Salo som sångare, framför: "The worrying kind".

L 16: Vi får lyssna till en instrumental och jazzig version av: "Nej, se det snöar". Först tyckte jag att det lät som: "Det var så roligt".

Under nyheterna gick Hugo in och lade sig i min säng.

L 1, L 14 och L 15: "I left my heart in San Francisco", inleder trippelfrågan. Där efter får vi höra en disco-version av: "Copacobana" som ligger i Rio de Janeiro.

V 13: Anders Ekborg sjunger: "Il salvatore" eller "The savior", ur melodifestivalen 2010. Han är en riktigt duktig sångare som sjungit på både vigslar och begravningar som jag haft.

V 5 och L 11: "Underbart är kort" av Povel Ramel, inleds med "Bara en enda ros".

V 7: Gunilla Röör sjöng, Karin Boyes: "En midsommardans".

L 3: Jag missade frågan men vi fick lyssna till: "När min vän", från melodifestivalen 1962.

V 6: Vi går i mål med en instrumental version av: "Någon att hålla i hand".

Dagens kryss var inte helt enkelt. Jag hade synnerliga problem med de två sista frågorna, men med hjälp av Google hittade jag ett förslag till svar.

Nu ska jag och Hugo ta en lång promenad i det vackra vädret där solen tittat fram.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig lördag och en fin första advent.

112 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare,
    hälsar Roffe från ett dimmigt Lidhult
    men det är relativt varm och det blåser lite......

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från Ösmo. Jag skrev en kommentar, men den försvann visst ut i syberrymden. Lycka till alla med dagens kryss.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Jag har inte hittat din kommentar på bloggen.

      Radera
  3. Godmorgon alla och önskar er en trevlig lördag och lycka till i krysset

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla kryssvänner. Sitter i bilen på väg till Skåne. Hoppas det funkar!
    Henrietta

    SvaraRadera
  5. God morgon från ett mulet Skepplanda

    SvaraRadera
  6. God morgon! Dan före 1a advent blir det pepparkaksbak när krysset är klart😊

    SvaraRadera
  7. God morgon alla kryssar och Glad advent från ett grått Bromölla.

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla kryssare. I Nås skiner solen och vi har + 7 grader med lite vind, så det kanske torkar upp lite utomhus. I eftermiddag skall vi till Kyrkan i Tällberg och fira mässa, och i kväll skall vi njuta av lugnet inför söndagen i skenet av adventsljusstakarna i alla fönster. Vi önskar dig och hela familjen en skön vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Vi önskar dig och Else-Britt detsamma.

      Radera
  9. God morgon alla kryssare från ett halvklart Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  10. God morgon. Vaknade i morse av plogbilen. Den stackarn hade säkert plogat hela natten. Villaområdena kommer ju sist. Nu har makens brorson varit hit och tagit bort plogkanten med traktorn. Tänk så tur vi har. I morgon är det julmarknad vid hembygdsgården i Kåge. Då börjar vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Jag avundas er som har snö. Här är det grått och trist.

      Radera
  11. God morgon Krister och alla krysslösare från ett blåsigt Östersund. Trevlig advent.

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister och alla kryssare önskar er en härlig helg. Solen skiner i Karö 🌞

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister och alla andra kryssare.
    Från ett blåsigt väring.

    SvaraRadera
  14. Godmorgon Krister lycka till med krysset idag! Här i Stigtomta är det 6 plus grader och solen gör ivriga försök att ta sig genom molnen.

    SvaraRadera
  15. Go`morron Krister och alla kryssare

    SvaraRadera
  16. V9 v1 Fyrtornet och släpvagnen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den hade jag aldrig kommit, på vet ej vilka dom är

      Radera
  17. fyrtornet o släpvagnen

    SvaraRadera
  18. V 9 fyrtornet
    v 1 släpvagnen
    Godmorgon

    SvaraRadera
  19. God morgon
    Fyrtornet och släpvagnen

    SvaraRadera
  20. Ni e ju snabba så man hinner inte lämna svar här !!!

    SvaraRadera
  21. L:1 SAN FRANSISCO
    L:14 DISCO
    L:15 RIO

    SvaraRadera
  22. V6 Någon
    Tack för idag Krister och allihopa

    SvaraRadera
  23. Hej gänget, nu är vi snart i mål.
    Tack för stavningskontroll.
    Ha en köpfri helg. Advent, domino.
    Återkomst av ljuset i en mörknande tid.
    Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Richard.

      Även jag "vägrar" handla denna helg.

      Radera
  24. Tack för trevligt X:ande på återseende

    SvaraRadera
  25. Då var det klart och nu blir det snöskottning. Ha en fortsatt fin advent.

    SvaraRadera
  26. Tack för idag! Nu dags för pepparkaksbak. Marie

    SvaraRadera
  27. Vi avslutar med V65 NÅGON att hålla i hand. Tack för trevlig samvaro i dag och jag önskar alla en trevlig 1:a advent.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  28. Ha en fin helg och tack för idag. Nu har vi passerat Linköping .
    Henrietta

    SvaraRadera
  29. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig helg

    SvaraRadera
  30. Tack för idag
    Inte så svårt denna gång
    Lisbeth

    SvaraRadera
  31. Någon att hålla i hand heter låten på svenska.
    Tack för idag. På återseende. Dags att sätta upp stakar och stjärnor och slingor.
    Skönt med dessa ljus som lyser upp i denna mörka tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Robert.

      Min fru har redan förvandlat hela hemmet. Det är rött och lyser över allt.

      Radera
  32. Tack för idag alla kryssare, önskar er en skön Advent, Berit

    SvaraRadera
  33. Tack, i dag behövdes du som hjälpare.

    SvaraRadera