lördag 7 januari 2017

Melodikrysset vecka 1 - 2017

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter fem dagar i Dublin med min äldsta dotter sitter jag åter hemma vid köksbordet i Jakobsberg för att försöka lösa årets första melodikryss tillsammans med er. Vi har shoppat, varit på olika sevärdheter och varit och lyssnat på olika trubadurer. Varje pub har sina egna artister. På eftermiddagarna är det lite äldre personer och på kvällarna kommer det yngre, med en förvånansvärt bred repertoar.

Tyvärr drog jag på mig influensan under flyget hem, men jag hoppas att jag ska klara av att svara på Eldemans frågor. Direkt efter krysset ska jag åka till Enköping för en vigsel och sedan ska jag åka till Järfälla kyrka för en dopgudstjänst.

Hugo har varit med min fru och yngsta dotter i Karlskrona för att hälsa på svärföräldrarna, så jag har inte sett honom på sex dagar. Han blev inte särskilt uppspelt när han såg mig i går kväll utan han har varit lite reserverad. Tyvärr fick jag en förfärlig feberfrossa i går kväll så det blev ingen lång promenad med honom. Just nu ligger han och tittar på mig lite grann på avstånd.

När vi åkte till Dublin på nyårsdagen var det plus 9 grader och när vi kom hem var det minus 19 grader och snö. Just nu har vi "bara" minus 4 grader och det snöar ymnigt.

Så här ser förslaget till lösning på 2017 års första melodikryss ut:

V 6 och L 7: Ur melodifestivalen 2007 får vi höra Jessica Andersson med sitt bidrag: "Kom". Därefter får vi höra Uno Svenningsson och Irma Schultz med deras bidrag: "God morgon".

L 4 och V 10: I den första visan sjungs det om drycken vin. Eldeman spelade "Vila vid denna källa" eller "Fredmans epistel n:o 82", av Bellman i en instrumental version. I den andra sjungs det om te. För visst spelades "Tea for two" också den i en instrumental version.

V 5: Christer Sjögren sjunger: "Du är min sommar, Marie" i en tysk version.

L 12 och L 5: Gary Moore framför den vackra: "Still got the blues"

V 11: Signaturmelodin förknippar jag med: "Ring så spelar vi". Dock brukar den inte spelas på dragspel.

L 2: Jag tycker att det låter som ett barn från Indien som sjunger. Dock har jag ingen aning om vad sången har för titel. Musikstilen kallas raga musik.

L 3: Vi får höra en högst märklig version av Beethovens : "Für Elise", på japanska.

V 14 och V 8: Jerry Lee Lewis sjöng: "I can´t have a merry christmas, Mary".

L 1: Jag kan inte direkt placera rösten men jag tror att det är Anna-Charlotta Gunnarsson som intervjuas av Lotta Bromé.

V 13: "Guldet blev till sand" framfördes i en instrumental version. Guld har den kemiska beteckningen AU.

V 1: "Congratulations" sjöngs av Cliff Richard. Han kom tvåa 1968 i ESC med denna sång.

V 9: Vi går i mål med en sång ur "Snövit". Det är Bruno Wintzell som gör prinsens roll.

Därmed var årets första melodikryss avklarat. Nu ska jag göra mig klar för dagens uppdrag. Jag mår betydligt bättre efter en timmes trevligt kryssande tillsammans med er.

Jag tackar för i dag och önskar er alla en fortsatt trevlig lördag och en fin helg.

122 kommentarer:

  1. God morgon och god fortsättning alla kryssare och herden.

    SvaraRadera
  2. God morgon från ett småruggigt Skepplanda
    -1 och mulet.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister
    Lycka till med Melodikrysset

    SvaraRadera
  4. God morgon alla kryssare och god fortsättning.

    SvaraRadera
  5. Samma väder i Trollhättan Anders.

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla kryssare. Här har vi också ett vitt och kallt landskap. Uppskattas både av oss och av Simba.

    SvaraRadera
  7. God morgon från ett Dorotea med fint vinterväder -10 och nysnö sen natten, vitt och fint. Tidigare i veckan har det varit som Sibirien -32. Önskar er gott kryssande och god fortsättning.

    SvaraRadera
  8. God Morgon Krister och alla andra. Lycka till

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla andra kryssare!
    Välkommen tillbaka till Sverige. Roligt att höra att ni hade trevligt i Dublin! Att bli smittad på flyget är tyvärr ingen ovanlighet. Hoppas att det går över inom rimlig tid! Kör försiktigt till Enköping! Ha en trevlig helg. Else-Britt hälsar!

    SvaraRadera
  10. God morgon alla kryssare, god fortsättnig på det nya året, Berit

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister och alla kryssare. Idag är jag i Stockholm och det snöar ute och det är - 2,8 grader. Lycka till med dagens kryss och krya på dig Krister!
    // Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Brukar sällan vara så sjuk att jag inte kan jobba och det brukar gå över väldigt snabbt.

      Radera
  12. Gordon hälsar till Hugo och önskar både honom och dig god och snar bättring.

    SvaraRadera
  13. God morgon alla. Från att i veckan varit -25 grader är det idag nästan "blia" med ca -5 grader. Härlig dag med mycket sport på TV. Nu börjar vi.

    SvaraRadera
  14. God morgon! Krya på dig! Lycka till alla med dagens kryss ❄/ Hanna

    SvaraRadera
  15. God morgon Krister och alla kryssvänner.
    God fortsättning!
    Henrietta

    SvaraRadera
  16. Kanske inte så smart att döpa ett barn med pågående förkylning/feber.RS-viruset flödar nu och späda barn skall undvika sjuka vuxna.Tänk om och leta en vikarie.God bättring önskar f.d.barnsjuksköterska

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon.

      Det är inte lätt med vikarie när familjen väntat i flera månader på att jag ska döpa barnet. Det är inget spädbarn och jag undviker att komma i direkt kontakt med honom.

      Tack för hälsningen.

      Radera
  17. Godmorgon och god fortsättning på nya året

    SvaraRadera
  18. Inte trevligt med förkylning....krya på dig Krister. Log lite när jag läste om Hugo. De är småroliga de små djuren. Kan bli lite sura om man "lämnat" bort dem.
    Nåja...god kryssning önskar jag alla..
    Vi har haft -32° här i Piteå under några dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Annica.

      Ja, Hugo är minst sagt reserverad...

      Radera
  19. God morgon alla kryssvänner! Marie

    SvaraRadera
  20. Svar
    1. Och hans förnamn är Uno

      Radera
    2. Uno Svenningsson en favorit, här sjunger han med Irma schultze.

      Radera
  21. Gott nytt Prällen önskar Mats

    SvaraRadera
  22. L:12 GARY
    L:5 MOORE

    En skön artist som jag lyssnar på ibland

    SvaraRadera
  23. Tack för ett trevligt X:ande.
    På återseende nästa vecka ha nu en fortsatt trevlig helg.

    SvaraRadera
  24. Bruno Wintzell för den nyfikne

    SvaraRadera
  25. Det där gick ju riktigt bra, utom en sak Hur får man in tyskt u? Jag klarar inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till höger om å på tangentbordet finns en tangent med specialtecken. Tryck på den och sedan på u så får man ett tyskt y.

      Radera
  26. Tack för sällskapet idag. Nu skall vi gå en riktig långpromenad. Trevlig helg önskar jag alla!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  27. Tack för idag! Nu har det blivit strålande solsken på nysnön, så det blir en skön vinterpromenad i det sköna vädret.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Christina och Kjell.

      Trevlig promenad.

      Radera
  28. Tack för hjälpen, behövdes idag. Krya på dig.

    SvaraRadera
  29. Jag önskar er alla en trevlig helg. Tack för idag.

    SvaraRadera
  30. tryck ner alt och två vågräta punkter till höger på tangentbordet. punkterna syns inte förrän man trycker ned u.

    SvaraRadera
  31. Tack för idag alla kryssare, fortsatt trevlig helg, Berit

    SvaraRadera
  32. L3: Für Elise. U-et med "tyska" prickar finns alldeles till vänster om "Enter" först och sedan "u" utan mellanslag

    SvaraRadera
  33. God helg till alla melodikryssare! Christina. : )

    SvaraRadera
  34. Trevlig forts på nya året.

    SvaraRadera