lördag 28 januari 2017

Melodikrysset vecka 4 - 2017

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång sovmorgon, då jag och Hugo legat i sängen och lyssnat på "Ring så spelar vi", sitter jag framför datorn vid köksbordet hemma på Söderhöjden i Jakobsberg. Jag vaknade inte till riktigt förrän strax innan klockan 10.00.

Den här veckan har jag passat på att ta ut alla timmar ur min timbank. Den lediga tiden har jag ägnat åt min yngsta dotter, Hugo och åt att förbereda gårdagens prästexamen med efterföljande lunch.

Arbetsmässigt har jag haft beredskap för samverkan med polisen kring dödsbud, begravningssamtal, samtal med arbetsledare, en begravningsgudstjänst, ett kort föredrag med samtal kring att vara kyrkoherde tillsammans med 30 blivande kyrkoherdar, ekonomiutskott, samtal med en facklig företrädare och ett möte med ledningsgruppen.

Hugo och jag har tagit många långa promenader och en dag har han varit hos en hundvakt som kunde ha honom lös, vilket gjorde mig mycket glad.

Jag hade hoppats att kunna meddela vilken dag radioprogrammet som spelades in med mig för 14 dagar sedan, ska sändas men jag har inte fått besked ännu.

I Järfälla har vi någon enstaka minusgrad och molnigt.

Så här ser dagens förslag på lösning ut:

V 1: Vi börjar med Stefans Nilssons vackra musik till "Skärgårdsdoktorn".

L 1, V 8 och V 15: Jan Malmsjö, sjunger "Om jag hade pengar", ur musikalen "Spelman taket".

V 6 och V 14: Vi börjar med en instrumental version av "Evert". Om jag inte minns fel så är detta en melodi av Eddie Meduza. Den andra melodin heter "Fia Jansson".

L 13: Vi får lyssna till en aria ur en operan som jag så väl känner igen, men inte kan komma på just nu. Av Joel får jag i kommentarerna att det var arian "Nattens drottning" ur Mozarts "Trollflöjten" vi fick höra. Stort tack, Joel. Enligt Enn Kokks blogg är det ur Gaetano Donizettis opera "Lucia di Lammermoor" som arian är hämtad. Som sagt så är jag inte alls säker. Det ska bli spännande att höra rätt svar nästa lördag.

L 5: "Somliga går med trasiga skor" framfördes i en instrumental version. Jag saknar Cornelis röst, men då hade väl frågan blivit för lätt. Jag skriver sko på L 5.

V 10: "Regndroppar det bara öser ner" var en av Siw Malmkvist stora hits. Här hörde vi Bacharach och Davids fina sång på orignalspråket. Jag har för mig att den även varit med i en film.

L 7 och L 2: Musiken är hämtad från någon film om "Tintin". På böckerna står det alltid "Tintinäventyr".

V 9: Hasse Alfredsons "Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma" framförs i en engelsk version. Personen i sången är väldigt petig med maten.

L 3: Man förflyttar sig med åror om man ska ro. Vi fick höra "I en roddbåt till Kina". Det var inte alls länge sedan denna melodi var med i krysset. Jag skriver åra på L 3.

L 4: Jag tror att det är Linda Rapp som sjunger "Det börjar verka kärlek banne mig".

L 11: Stig Järell läser ur C.S Lewis "Berättelsen om Narnia". Eldeman säger att det är ur en bok av Oscar Wilde. Jag tog fel i kryssplanen och försökte få in svaret på V 12. Det är ju ur "Spöket på Canterville" av Oscar Wilde.

L 11: Vi går i mål med EMD som sjunger "There is a place for us" ur filmen "Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryning".

Förutom att jag rörde till det i slutet genom att inte titta på kryssplanen utan förutsätta att jag visste svaret så var dagens kryss inte särskilt svårt. Jag behövde dock googla på sista frågan.

Nu ska jag gå igenom mitt tal inför kvällens prästvigningsmiddag hemma hos biskopen. Jag har fått äran att hålla tal till prästkandidaterna från Domkapitlet. I morgon vigs sex nya präster för tjänst i Stockholms stift.

Förhoppningsvis hinner jag med en lång promenad med Hugo innan jag ska ge mig i väg.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig helg.

172 kommentarer:

  1. God morgon från ett Kyligt Skepplanda

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister
    Lycka till ned Melodikrysset

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Krister och alla krysslösare!
    I kattisavan är det mulet och 5 minusgrader. Idag kan det bli lite pimpelfiske och utefika framför en eld när äldste sonen kommer hem över dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. God morgon, Susanne.

      Lycka till med fisket.

      Radera
  4. Skickar en hälsning från ett lite (-2) kylslaget Maspelösa. Solen verkar komma och ge några plusgrader.

    SvaraRadera
  5. Godmorgonhälsning från Dorotea!
    Från att det varit en föraning av vårvärme har vi nu vintertempraturer igen.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  6. God Morgon Krister och ni andra kryssare. I Vetlanda är det idag -4 grader och lite disigt.

    SvaraRadera
  7. God morgon från ett mulet Odensbacken

    SvaraRadera
  8. God morgon alla kryssare, idag skiner solen över Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister och alla andra krysslösare, förra lördagen var det kattutställning Örebro så då var vi där, men nu är vi hemma i ett dimmigt Lidhult ....

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla lösare från ett mulet Gästrike-Hammarby

    SvaraRadera
  11. God kryssmorgon frå Örebro. Förra veckan kunde jag inte vara med eftersom jag hälsade på mitt tredje barnbarn 1 vecka gammal💕Marie

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister och alla melodikryssare

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister och alla krysslösare. Läste artikeln i Kyrkans tidning där det diskuterades om samtal. Ulla i ett soligt Östersund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ulla.

      Jag blev intervjuad för ganska länge sedan. Hade ingen aning när den skulle publiceras.

      Radera
  14. God morgon Krister och alla vänner!
    Henrietta

    SvaraRadera
  15. L1, V8, V15: SSpelman på taket

    SvaraRadera
  16. Gomorron Hugo! Jag vill inte ligga i husses säng. Det blir för varmt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Hugo tillbringar nästan hela natten i husses säng. Han ligger gärna där på förmiddagarna också.

      Radera
  17. L:5 SKO (Somliga går i trasiga skor)

    SvaraRadera
  18. Somliga går med trasiga skor - SKO

    SvaraRadera
  19. Svar
    1. Sången heter Evert. Jag tror att texten går "Jag på stigen som går till Evert..."

      Radera
    2. Eddie Meduzas Evert, eller Matz Ztefanz med Lailaz.

      Radera
    3. Helt korrekt Mest känd spelad av Eddie Meduza

      Radera
    4. Förknippar den med Stefan Ljungqvist, svensktoppslåt. Skriven av Eddie Meduza.

      Radera
  20. Svar
    1. Den var ledmotiv till filmen Butch Cassidy och Sundance Kid

      Radera
    2. Tack Anders.

      Jag hade för mig att jag hört den i någon film.

      Radera
  21. V10 regnet det bara ÖSER ner

    SvaraRadera
  22. Det var Nattens Drottnings Aria ur Trollflöjten (Mozart) tidigare är jag hyfsat säker på.

    SvaraRadera
  23. Hörde ni någon rapport från Cortina? Här var det bara ett surrrrr

    SvaraRadera
  24. Godmorgon kyrkoherde och alla andra. Nu löser vi därefter skogen med min följeslagare Frisco. Njut alla livet går ej i repris.

    SvaraRadera
  25. L:2 ÄVENTYR
    L:7 TINTIN

    FILMEN: Tintin och enhörningens hemlighet

    SvaraRadera
  26. V:9 MATEN (Jag vill ha blommig falukorv)

    SvaraRadera
  27. Roddbåt till Kina... skulle vara svårt i dagens läge att komma fram

    SvaraRadera
  28. Kan det vara Erik Rapp som bl.a. Varit med i Idol?

    SvaraRadera
  29. Är det Spöket på Canterville?

    SvaraRadera
  30. V 12: Narnia ,,,??

    SvaraRadera
  31. Spöket på canterville

    SvaraRadera
  32. Tack för ett trevligt X:ande
    På återseende ha nu en fortsatt trevlig helg.

    SvaraRadera
  33. Tack för idag, trevlig helg till er alla.

    SvaraRadera
  34. Måste bli Narnia va? Strax bakom garderoben...

    SvaraRadera
  35. Tack för idag Krister och alla andra

    SvaraRadera
  36. Svar
    1. Ja, jag rörde till det rejält genom att förutsätta att jag både visste svaret och var i kryssplanen det skulle in. Rent slarv...

      Radera
  37. Tack för idag. Önskar er en trevlig helg.

    SvaraRadera
  38. Tack för idag alla kryssare, trevlig helg till er alla,Berit

    SvaraRadera
  39. L11 spöket v 12 narnia. Inte tvärtom kyrkoherden. Narnia fanns inte på.Järrels tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, Böckerna om Narnia kom under Järrels tid ;)

      Radera
    2. Jag rörde till det. Tittade inte på kryssplanen utan utgick från att svaret skulle bli Narnia. Det första jag tänkte var C.S Lewis böcker.

      Radera
  40. Tack för idag! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  41. Tack för idag! Nu blir det en tur på Stortorget och Hindersmässomarknad.

    SvaraRadera
  42. Tack för idag.
    Ganska lätt men behövde lite hjälp på nån fråga.
    God fortsättning på helgen i det fina vädret!
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  43. Tack för hjälpen. Fanny och Molly hälsar till Hugo från favoritplatsen
    På soffryggen bakom min nacke där de har koll på vägen utanför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbeth.

      Hugo hälsar tillbaka. Han har nu lämnat min säng i väntan på lunch och promenad.

      Radera
  44. Hej krister!
    Efter att gått in i väggen i höstas så har man kommit igång igen hittat ett lugnt jobb kör betongbil för betongindustri där finns det mycket jobb vi kör bla betong till nya tunneln förbi fart Stockholm dom har beställt ca 900000 kubikmeter varje bil får med sig 6 kubikmeter så det blir några bilar trevlig helg kirk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kirk.

      Vad skönt att höra att du är tillbaka. Ta det lugnt så att du håller.

      Hälsa familjen.

      Radera
  45. Joel har rätt och Kooken fel. Visst är det Nattens drottnings aria ur Trollflöjten.

    Tack för idag.
    Lennart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt förtydligande Lennart.

      Jag har nu lyssnat igenom programmet en gång till och jämfört med vad jag hittat på nätet och är övertygad om att du har rätt.

      Radera