lördag 14 januari 2017

Melodikrysset vecka 2 - 2017

God förmiddag alla melodikryssvänner!

I dag kommer jag för första gången inte att sitta ensam, då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Jag sitter som vanligt hemma vid köksbordet i Jakobsberg, men snart kommer en journalist från "Medierna i P 1" som heter Siri. Hon ska intervjua mig och spela in ett radioprogram som handlar om mitt bloggande under Melodikrysset. Om och när programmet sänds har jag ingen aning om.

Även min arbetsvecka har innehållit flera kontakter med media. I tisdags var vi en grupp medarbetare som träffade producenten för tv-programmet: "Tro, hopp och kärlek". Han ville höra våra synpunkter om programmet och våra tankar om hur programmet skulle ge en så rättvis bild av Svenska kyrkan som möjligt. I torsdags blev jag intervjuad av tidningen Dagen och i fredags av tidningen Ducatus om våra nya informationssatsning om begravningsverksamheten i Järfälla. Järfälla församling är huvudman och ansvarig för begravningsverksamheten i kommunen.

I övrigt har jag då jag varit sjuk, endast tjänstgjort korta stunder varje dag. Sedan vi hördes i lördags har jag haft en vigselgudstjänst, en dopgudstjänst, en begravningsgudstjänst och församlingens: "Förbönsmässa". Jag har också haft två begravningssamtal inför kommande begravningsgudstjänster, ett medarbetarsamtal, ett kort möte med en av stiftsdirektorerna och ett kort besök i en av stiftets församlingar angående kyrkobokföring. All övrig tid har jag varit sängliggande.

Det innebär att jag inte varit ute med en Hugo på nästan två veckor. I går kväll var första gången sedan jag kom hem från Dublin som jag orkade att gå ut med honom. Han har trofast legat bredvid mig i sängen eller på golvet bredvid. Han är fortfarande reserverad gentemot mig, vilket är förståligt då det i huvudsak är min fru som tagit hand om honom. Just nu springer han omkring och är uppspelt eftersom det kom in en ny person i lägenheten.

I Järfälla har vi återigen ett normalt vinterväder. I dag är det nollgradigt och molnigt, även om solen bryter igenom emellanåt.

Jag hoppas innerligt att jag ska klara av att koncentrera mig på krysset även om jag har sällskap.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

L 5 och L 4: Vi börjar med Claes Malmberg som sjunger ur en sång ur: "Les Miserables". Heter sången: "Herre i sitt hus"? På engelska har sången titeln: "Master of the house". Tack Jaldis. Jag har sett denna musikal i London för många år sedan.

V 7: Den svenska gruppen som framför: "Vi bor på landet", är: "Bröderna Djup". Kan det vara liar som de ibland har med sig? Ser på google att de även gjort en sång som heter: "Lien".

L 3: Vi får höra en instrumental version av en sång som jag inte direkt kan placera. Kan den handla om en cykel av tandem modell? Det låter som om "Isabella". På engelska heter den: "Daisy" eller "Bicycle made for two".

V 1: "Eurythmics" sjunger den otroligt vackra sången: "There must be an angel". En ängel är en budbärare från Gud och har oftast gestalten av en medmänniska.

L 1: "Ekorren satt i granen", framförs i en instrumental version. I flertal blir det ekorrar.

V 6: "Smuk som et stjerneskud", framförs av: "Bröderna Olsen". De vann ESC 2000 med denna fina sång. På engelska heter den: "Fly on the wings of love". Min syster hade den som ringsignal på sin mobil i många år.

L 2: På finska får vi höra: "Brittas restaurang". Jag saknar dock Gösta Linderholms röst.

V 13, V 11 och V 9: Bing Crosby sjunger: "I got plenty of nutting", ur Gershwins: "Porgy and Bess".

L 12: Den engelska gruppen: "Yes", framför: "Leave it".

V 14 och L 11: "Se på mig", sjöngs av Jan Johansen i melodifestivalen 1995. En fantastiskt fin sång med djup och berörande text. Här fick vi höra den engelska versionen. Jag har flera gånger använt den svenska versionen vid andakter för konfirmander och ungdomar.

V 10: På danska får vi lyssna till: "Sejler op ad åen". På svenska heter den: "Haver ni sett Karlsson, han som lägger ner rör..."

V 8: Vi går i mål med en instrumental version av: "The Beatles" och: "Come together" ur deras LP-skiva med namnet: "Abbey road".

Därmed var veckans melodikryss avklarat. Det var inte så svårt som förra lördagen även om jag behövt googla några gånger för att kontrollera stavningen. Journalisten deltog i kryssandet samtidigt som hon ställde frågor till mig. Även om det kändes annorlunda att inte sitta ensam framför datorn så påverkade det mig betydligt mindre än jag hade föreställt mig att ha Siri mitt emot. Hon sjöng med och svarade spontant rätt på flera frågor.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin lördag och en trevlig helg. Jag återkommer med tidpunkten för radioprogrammet eftersom ni alla deltagit i det genom bloggen.

155 kommentarer:

  1. God morgon Krister och ni andra kryssare.
    Krya på dig nu Krister.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ingela.

      Tack. Jag är i princip frisk.

      Radera
  2. God morgon från ett Snöigt Skepplanda

    SvaraRadera
  3. God morgon alla glada kryssare och God fortsättning på det nya året. Hoppas det blir bättre än 2016.

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla andra nu är vi klara för dagens övningar
    Grått och gråkallt väder i Lidhult
    Roffe Kimnäs

    SvaraRadera
  5. Godmorgon önskar er en fin dag ..

    SvaraRadera
  6. God morgon från ett Dorotea med den finaste vinterskrud man kan önska! -6 sol och nysnö.
    Lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssare. Hoppas att influensan har gett med sig så att du kan gå ut med Hugo igen och komma in i normala rutiner! I dag har vi -13 och strålande sol här i Nås på morgonen. Else-Britt och jag önskar dig och familjen fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten och Else-Britt.

      Var ute med Hugo i går kväll på en lång runda.

      Radera
    2. Skönt att höra att du är på bättringsvägen, Krister! Ha det gott!

      Radera
  8. God morgon. Hoppas du mår bättre nu. Här i Kåge är det -9 grader och klart väder. Vi har fått en hel del snö, men inte så farligt som det varnades för. Nu börjar vi strax.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Penicillinet verkar bra och jag känner mig i princip frisk, även om jag kommer att ta det lugnt i ett par dagar till.

      Radera
  9. God morgon Krister och alla vänner.
    Henrietta

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla kryssare. Idag sitter jag också vid köksbordet, men jag sitter i Ösmo.
    Vad spännande med radioprogrammet. Hoppas vi får veta när det skall sändas, så vi kan lyssna.
    Jag var också förkyld tidigare, och det tog nästan två månader, innan jag var bra. Hoppas det går fortare för dig.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dröjer nog någon vecka innan det sänds, men jag informerar här på bloggen om jag får veta det.

      Radera
  11. Godmorgon Krister och alla melodikryssare!

    SvaraRadera
  12. God morgon alla krysslösare från ett vintrigt Björkhagen.
    Nu kör vi 🎼

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla kryssare!

    SvaraRadera
  14. God morgon kryssvänner. Dags igen denna gång tillbaka till norra Vättern där det är lite molnigt. Lite för kallt för morgondopp!

    SvaraRadera
  15. Lycka till med radioinslaget

    SvaraRadera
  16. God morgon Krister och alla krysslösare. Krya på dig och lycka till med radioinslaget. Från Ulla i Östersund

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ulla.

      Tack. Hoppas vara helt kurant på måndag.

      Radera
  17. Fick Du pc för influensan? Det är ju en virus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte enbart influensa utan även begynnande lunginflammation.

      Radera
    2. Då kan det ju vara bakterier. Krya på Dig!

      Radera
    3. Tack Bengt.

      Vila tar hand om viruset och pc tar hand om bakterierna.

      Radera
  18. God fm sitter i bilen på väg mot Vemdalen. Är strax vid Malung, -14 grader å SOL. Underbart!! Spännande med radioprogrammet:) Lycka till oss alla!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Susanne.

      Kör försiktigt.

      Radera
    2. Far min kör den ena bilen tryggt å i den har jag "semester" :)
      Den andra bilen kör min man å där åker våra 3 barn ;)

      Radera
  19. L5 L4 Claes Malmberg
    Musikalen heter Les Miserables
    I original heter låten Master of the House

    SvaraRadera
  20. L3...är möjligen "att bicycle made for two"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den heter: "Isabella", på svenska.

      Radera
  21. L:1 EKORRAR (Ekorren satt i granen)

    SvaraRadera
  22. L3...är möjligen "a bicycle made for two"
    Tror Bonka

    SvaraRadera
  23. God morgon Krister och alla krysslösare
    Fick rycka in och jobba hastigt. Så jag sitter i taxin och löser Melodikrysset

    SvaraRadera
  24. Tror att Bröderna Olsen vann 2000 inte 2003.

    SvaraRadera
  25. Svar
    1. Brittas restaurang Sveriges Jazzband i original.

      Radera
  26. Nu kan jag inte hålla mig längre. Efter att ha "tjuvtittat" i några år gör jag mitt första inlägg.

    Jag undrar bara vem som står för det fantastiska munspelandet bakom Eurythmics (V1).

    SvaraRadera
  27. L2: Brittas RESTAURANG

    SvaraRadera
  28. L2 kom kom till Brittas restaurang

    SvaraRadera
  29. V13, V11, V9: Bing, Porgy, Bess

    SvaraRadera
  30. Porgy and Bess av Gerschwin

    SvaraRadera
  31. V:14 SE
    L:11 PÅ

    SE PÅ MIG (Jan Johansen)

    SvaraRadera
  32. Svar
    1. Han som lägger ner rör.. Haver ni sett herr Karlsson

      Radera
  33. V10 RÖR, precis som min man arbetar med.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  34. V:8 ROAD (Welcome to Strawberry Road)

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAg kan ha helt fel på titeln men ROAD är rätt ;)

      Radera
  35. Tack för idag. Tillbringar helgen i Stockholm,ska se Oscarsrevyn i eftermiddag hoppas det blir bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Lisbeth.

      Hoppas att du/ni får en fin stund på Oscars.

      Radera
  36. Tack för idag Krister och alla kryssare.

    SvaraRadera
  37. Tack för ett härligt X:ande denna veckan.
    På återseende nästa vecka ha en härlig helg.

    SvaraRadera
  38. Tack för hjälpen. Trevlig helg

    SvaraRadera
  39. Tack för idag Krister och alla lösare från ett soligt och kallt Gästrike-Hammarby

    SvaraRadera
  40. Tack för idag. Gruppen YES hade jag inte hört talas om, vad jag minns.
    Jag önskar alla en trevlig helg. Nu skall jag fortsätta städa undan julen.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv och tack detsamma, Carin.

      Gruppen var med i "På spåret" i går kväll.

      Radera
  41. Då gick vi i mål med road. Ganska lätt idag. Hoppas vi får en vink om när programmet sänds i P1. Hoppas på fortsatt bättring för dig. Hälsningar till alla kryssvänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej M.

      Ja i dag var det betydligt enklare än det var förra lördagen, då det sattes rekord i antal besök här på bloggen.

      Så fort jag får besked om när programmet sänds så informerar jag här på bloggen. Ni har ju varit med i programmet allihop.

      Trevlig helg.

      Radera
  42. Tack för idag!
    Nu blir det en stund med snöspaden, efter nattens snöfall.
    Det är i v f härligt väder!!
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Christina och Kjell.

      Skotta lugnt.

      Radera
  43. Ingegerd i Lycksele14 januari 2017 kl. 10:57

    Tack för idag från ett soligt och vintrigt Lycksele -10,5 grader kallt, lagom. Ha en bra fortsättning på året.

    SvaraRadera
  44. Det blev lite många stavfel idag annars var det inte så svårt. Tack för idag . Vi möts igen nästa vecka Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Marie.

      Jag har behövde googla flera gånger på stavningen.

      Trevlig helg.

      Radera
  45. Tack för all hjälp. I kattisavan är det minus 16 soligt.. vacker vinterdag!
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera