lördag 5 maj 2018

Melodikrysset vecka 18 - 2018

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Också i dag sitter jag hemma vid köksbordet då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Direkt efter krysset ska jag åka till jobbet för att förbereda eftermiddagens vigselgudstjänst och därefter ska jag, min fru, yngsta dottern och Hugo åka ut med husbilen. Vi ska hälsa på en kollega som bor utanför Enköping. Husbilen tar vi med oss så att vi enkelt kan övernatta.

Min arbetsvecka har varit väldigt kort. I söndags åkte vi ut med husbilen efter att jag lett en dopgudstjänst i Västra Ryds kyrka. Söndag kväll till tisdag lunch tillbringade vi i Grisslehamn innan vi återvände hem.

Arbetsmässigt har det också varit en väldigt lugn vecka. Förutom att leda församlingens Förbönsmässa har jag haft möte med de kyrkliga arbetsledarna för att lägga schema för sommaren och hösten. Jag har också varit på sammanträde med Kyrkorådet. I övrigt har jag haft några medarbetarsamtal och deltagit i tillsynen av de kyrkliga inventarierna i Sollentuna församling.

Min fritid har jag ägnat åt att bjuda två kollegor på middag och tagit promenader med Hugo. Just nu ligger han i sin "koja" under min säng dit han går när han vill vara ostörd. Lagom till att krysset ska börja kom Hugo och lade sig i solskenet vid balkongdörren.

I Järfälla skiner solen på en klarblå himmel och det är redan 12 grader varmt. Tydligen ska den sommarvärme, som var på besök för några veckor sedan, återkomma i veckan.

Så här ser dagens förslag till lösning ut:

V 9: Dagens kryss inleds med "Sånt är livet" med Sten och Stanley. Det är Sten Nilsson som sjunger.

V 12: Vi får lyssna till ett stycke av "den femte evangelisten", Johan Sebastian Bach. Jag kommer dock inte på vad stycket har för titeln. Av Alexandra, får jag i kommentarerna, veta att titeln är Badinerie eller BWV 1067 Orchestral Suite. Tack Alexandra.

V 11: Flickan i visan "Lilla vackra Anna", heter just Anna. Här framfördes den i en instrumental version på dragspel.

L 8: Chris Isaak framförde sin vackra sång "I wanna fall in love". I kommentarerna får jag veta av Jenny att den korrekta titeln på sången är "Wicked game". Tack för hjälpen, Jenny.

V 13: Alice Babs sjunger "Swing it magistern" ur filmen med samma namn. Upphovskvinnan är Kai Gullmar. Det var en av mina favoritfilmer då jag var liten.

L 10: Vi får lyssna till en instrumental version av Povel Ramels "Underbart är kort". Sången börjar med texten: "Bara en enda ros..."

L 5: Gruppen "Madness" framför sin sång "Our house". En sång som jag verkligen tyckte om då den släpptes i början av 80-talet.

V 7: "Vara vänner" framfördes av Eddie Oliva och Cyndee Peters.

L 1 och L 2: Den första melodin är hämtad från filmen om Snövit. Det heter väl "Hej hå, vi till vår gruva gå"? Musiken till den andra filmen är från "ET". Han kommer från rymden.

V 5: Ur tv-serien "Så mycket bättre" får vi höra "Moneybrother" tolka Uno Svenningssons "Tro på varann".

L 4: Cher sjunger en sång som jag inte tror att jag hört tidigare. Kan den heta "Baby I´m yours"? Det gjorde den enligt Eldeman.

V 6 och L 3: Vi går i mål med David Bowie och Freddie Mercury. Jag tror att sången heter "Under pressure".

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Nu ska jag åka till jobbet och skriva klart vigseltalet och skriva vigselbevis.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig helg.

"Jag litar på din godhet,
mitt hjärta skall jubla över din hjälp.
Jag vill sjunga till Herrens ära,
ty han är god mot mig."
Psaltaren 13

126 kommentarer:

  1. Sol o värme både ute och inne, bakar bullar som ska bjudas på nästa vecka, Trevlig helg till alla som läser veckans kryss med eller utan din hjälp Krister Hälsning från Nyköping

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon. Visst är det väl Berit du heter?

      Jag önskar dig detsamma. Lycka till med bakningen.

      Radera
    2. Nej det är inte mitt namn ! Tack bullarna blev jättefina

      Radera
    3. Då ber jag om ursäkt. Jag måste ha blandat ihop dig med någon annan.

      Smaklig spis.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare idag från ett soligt Stockholm och ute är det +12,1 grader varmt. Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla krysslösare! Efter en trevlig helg med sonen och hans sambo i Stockholm, så är jag hemma i Lockne.Jag rekommenderar Sigrid Hjertén utställningen på Waldermarsuddde. Här är det både moln och sol, hoppas på lite värme idag.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ulla.

      Vad bra att du fick en trevlig helg i Stockholm. Tack för tipset.

      Radera
  4. God morgon. Idag är det 9,5 grader varmt och inte riktigt klar himmel. Det har regnat mycket i veckan. Idag fyller vårt f d ”veckslutsbarn” 28 år, tänk vad tiden går. Nu bor han i Kanada och jag har grattat honom över nätet. Nu börjar vi snart med krysset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Vad fint att ha kontakt med honom även då han flyttat utomlands. Nätet är fantastiskt på det sättet.

      Radera
  5. God morgon Krister!

    SvaraRadera
  6. God morgon alla från ett slöjmolnigt Bromölla. I morgon är jag gudstjänstvärd i Ivetofta kyrka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Bengt.

      Hoppas att ni får en fin och meningsfull gudstjänst i Ivetofta kyrka.

      Radera
  7. Godmorgon! Krister, Hugo o alla mellokryssare! Det är soligt o fint i Karlskrona i Blekinge idag. Lycka till med kryssandet. Hälsning Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och övriga kryssälskare! Halvsoligt Stenstorp. Ska gratta barnbarn efter krysset.Barnet blir 27 är!

    SvaraRadera
  9. God morgon Kyrkoherden, Hugo och alla kryssare. Lite lugnare idag förra lördagen hade vi 70-års kalas för min man. Fanny och Molly hälsar till Hugo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Lisbeth.

      Grattis till mannen i efterskott.

      Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  10. God morgon Krister och alla kryssare från ett somrigt Björkhagen.

    SvaraRadera
  11. V9 Sten (Nilsson) Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  12. God morgon!

    Det där med kojor är nog viktigt för många. Vår katt lägger sig under vår mindre soffa när han vill ha "egentid". Stör man honom där kan man få sig ett nyp i vaden.

    Trevligt att ni hinner ut lite med husbilen. Kan rekommendera Resta gård, utanför Örsundsbro om ni vill göra en utflykt nån gång. De säljer bl a egentillverkad korv och mjölk. Både kylskåpskall och tillagad. Dessutom får man klappa deras djur, om man vill.

    Nu ska jag packa det sista innan M:s första flygresa, inrikes.

    Trevlig helg & lycka till med krysset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Omar.

      Tack och tack detsamma.

      Trevlig flygresa.

      Radera
  13. V11 Lilla vackra Anna Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  14. Ska bli intressant och se vad L 8 blir! Vad kan stavas med två A:n på raken ��??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chris Isaak blev det ju

      Radera
  15. Godmorgon sitter med frukost på altan å njuter av sol tillsammans m krysset. Blev "ensam" även denna krysslördag... Sent igår kväll fick min man reda på att en utav dagens konfirmand"lärare" var sjuk så Martin blev "tvungen" att jobba... Å vi som tänkt ha en mysig "greja tillsammansdag" i trädgården. När han åkte sa han; njut av solen å vila. Så får väl "lyda order" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, SussN.

      Det är nog bästa att göra som han sa... :-)

      Vilken tur för konfirmanderna att dagen inte blev inställd.

      Radera
    2. Japp får försöka njuta idag;)
      (Svårt att ta igen 6tim konf...å vår son är ju med där så får å son får iaf dagen tillsammans ;) /Susanne

      Radera
  16. V13 Kaj Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  17. V 13 Kai gullmar

    SvaraRadera
  18. Wicked game heter låten med Chris Isaak :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jenny.

      Har nu rättat mitt fel.

      Radera
    2. Varsågod =) Tycker att det är en fantastiskt fin låt. Finns dessutom en bra cover med bandet Stone Sour

      Radera
  19. V13 KAI Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  20. Godmorgon kyrkoherde o Alla Ni andra nu har vi en ljus och underbar tid. Detta underbara liv utomhus med härlig fågelsång. Tänk nu alla på att det är barnkammare i naturen. Njut livet ALLA

    SvaraRadera
  21. Kai Gullmar (med i)

    SvaraRadera
  22. God förmiddag från ett soligt Stenbacken. Sitter å löser krysset med utsikt över isbelagt Torneträsk. Tack för hjälpen ibland ��

    SvaraRadera
  23. V7 Eddie Oliva Lisbeth i Karlskrona (Fin)

    SvaraRadera
  24. Ursäkta! Eddie Olivia

    SvaraRadera
  25. L1 Snövit Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  26. V5 Moneybrother Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  27. L4 CHER Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  28. L3 Freddie? (vading)
    V6 David
    Kul om det stämmer

    SvaraRadera
  29. David Bowie och Freddie Mercury

    SvaraRadera
  30. FREDDIE Mercery och DAVID Bowie :(

    SvaraRadera
  31. V6 David Bowie Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  32. V6 David L3 Freddie

    SvaraRadera
  33. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig helg

    SvaraRadera
  34. Tack för idag! Klurigt idag! Ewy var duktig! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  35. Tack för idag Krister och alla kryssare. Mannen är på orientering och jag ska koka hallon och steka pannkakor som alltid på lördagar. Sedan är det trav som gäller, idag från Örebro som är vår närmaste stad, men tittar noga på tv. Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Lisbeth.

      Lycka till med kokning, stekning och travet.

      Radera
  36. Det var lite svårare idag.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  37. Tack för idag. Nu ska vi äta lunch och sen får vi se om solen värmer lite mer. Ha det bra ute med husbilen och hoppas att alla får en fin helg.

    SvaraRadera
  38. Tack för idag! Idag var krysset lite klurigare, tycker jag, så jag fick googla lite.
    Nu skall vi gå på teateruppvisning. Det är vårt äldsta barnbarn som går på Kalle Flygares Teaterskola, som har avslutning med uppspelning av det som de lärt sig denna termin.
    Jag önskar alla en skön vårhelg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv och tack detsamma, Carin.

      Hoppas att ni får en fin och minnesvärd föreställning.

      Radera
  39. Tack för trevligt kryssande Krister,Hugo o alla kryssare! Nu ska vi njuta av solen o grilla o ha det bra! Trevlig Helg!Hälsning från Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  40. Bachs komposition heter Badinerie eller också Bwv1067 Orchestral Suite

    SvaraRadera