lördag 12 maj 2018

Melodikrysset vecka 19 - 2018

God förmiddag alla melodikryssvänner.

Även denna lördag sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg, då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Sedan vi "hördes" i lördags har jag lett en vigselgudstjänst, församlingens Förbönsmässa och högmässan på Kristi Himmelsfärdsdag. Jag har också haft möte med Fastighetsutskottet, varit på kontraktskonvent i Fresta församling och haft samling med kontraktets kyrkoherdar.

I övrigt har jag haft flera avstämningssamtal med medarbetare kring deras projekt och uppdrag, haft ett samtal inför morgondagens dopgudstjänst och ett samtal inför nästkommande veckas begravningsgudstjänst. Jag har också haft ett möte med ordförande i en av de föreningar som Järfälla församling samarbetar med.

Förra helgen var vi och hälsade på min bästa vän från prästutbildningen. Vi tog husbilen dit så vi kunde sova över efter en god middag.

I onsdags åkte min fru, yngsta dottern och Hugo till svärföräldrarna i Karlskrona. Jag har ägnat egentiden till att handla en ny kaffemaskin och nya skjortor. I går var jag inne i Stockholm och tog en promenad innan dagen avslutades med ett restaurangbesök.

I Järfälla skiner solen på samma sätt som den gjort de senaste dagarna. Vi har redan 20 grader varmt.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

V 7: Vi inleder dagens kryss med signaturen från tv-serien "Fem myror är fler än fyra elefanter". En fantastisk serie med Magnus, Brasse och Eva som jag följde i mina yngre år.

L 3, 9 och L 1: "The heat is on" var med i filmen som på svenska fick titeln "Snuten i Hollywood". Jag har sett alla de filmerna.

V 15: Jag tror att kompositören till detta vackra stycke är Edvard Grieg. Dock har jag ingen aning om vilken titel det har. Av Bengt får jag i kommentarerna veta att stycket heter "Jeg elsker dig". Tack Bengt.

L 14: Alexander Bard var primus motor i gruppen "Army of Lovers". Här fick vi höra deras version av "Let the sunshine in".

L 6 och L 11: Vi får lyssna till "Jag drömmer om en jul hemma", som är en svensk version av "White Christmas". Det var Bing Crosby som lanserade sången i original, men här hörde vi Måns Zelmerlöw sjunga på både svenska och engelska.

L 13: Vi får höra "Sway" i en instrumental version.

V 16: Ray Charles sjunger "Georgia on my mind".

V 4: Det man förnimmer i Evert Tabues sång "Calle Schewens vals" är doften av nyslaget . För någon vecka sedan var vi med husbilen i Roslagens famn.

L 4: Jakob Hellman sjunger sin "Vara vänner". Jag har för mig att den var med i en annan version för någon vecka sedan.

V 10: Jag tror att det är Malena Ernman som sjunger en sång där jag känner igen melodin men inte texten. Jag tror att den heter "Det finns ju faktiskt telefon".

V 5 och V 8: Den tyska popduon "Modern Talking" sjunger sin sång "Cheri, cheri lady".

V 12 och L 2: Vi avslutar dagens kryss med en av mina absoluta favoriter "Boy George" och hans fina sång "Everything I own". Jag har en likadan hatt som han oftast hade på sig då han framträdde.

Nu ska jag lägga sista handen vid morgondagens predikan innan jag ska bege mig ut i det vackra vädret.

Det är skönt att inte ha ett enda måste förrän i morgon bitti då jag ska ordna kyrkkaffet innan högmässan. Efter kyrkkaffet ska jag döpa ett barn vars pappa jag döpte för många år sedan. Efter det ska jag ha ett samtal inför en av nästkommande veckas begravningsgudstjänster.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin lördag en riktigt trevlig helg.

"Vi sätter vårt hopp till Herren,
han är vår hjälp och vår sköld.
I honom har våra hjärtan sin glädje,
vi förtröstar på hans heliga namn.
Herre, låt din nåd vila över oss,
ty vi hoppas på dig."
Psaltaren 33

136 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare idag från Karlshamn. Vi är på besök hos min svåger och svägerska, för att fira svågerns 80-årsdag. I förrgår äskade och regnade det. I går regnade lite också, men idag ser det bättre ut. Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Skickar ett grattis till svågern.

      Radera
  2. God morgon från ett Soligt Skepplanda.

    SvaraRadera
  3. Ledsen att jag inte varit med på länge.
    Har varit upptagen med mycket övertid på jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du kan koppla av och återhämta dig i helgen.

      Välkommen tillbaka.

      Radera
  4. God morgon Krister och Hugo, vädret här i Lidhult ser lovande ut, lite mulet men solen kommer nog, nu alla kryssare kör vi !
    Med vänlig hälsning
    Roffe Kimnäs

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla andra kryssare! Här i Nås har vi just nu vårflod och kontrollerar älvens nivå dagligen för att vara beredda att skydda källare och hus för översvämning. Just nu har älven dragit sig tillbaka en aning men det regnar norrut, så hotet finns kvar. I torsdags firade vi mässa i Leksand och i morgon blir det ånyo en resa dit för att fira högmässa. I dag är det molnigt och regn hotar även här, men vi ser fram emot en fin morgondag och önskar Dig och familjen en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Hoppas att ni klarar er från vattenskador.

      Önskar dig och Else-Britt en fin helg och en givande högmässa i morgon.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla andra. I morgon är det vårkonsert med Ivetoftakören i Ivetofta kyrka

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Halvsoligt i Stenstorp.Lycka till idag.

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister!Här sitter vi vid köksbordet i Axmar, och tittar ut på det vackra vädret!

    SvaraRadera
  9. God Morgon Krister och alla kryssvänner.
    Henrietta

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla krysslösare. Här i Lockne Jämtland är det mulet och det har regnat nu på morgonen. Hoppas på sol under dagen. Var på en välbesökt och trevlig Gökotta i torsdags. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ulla.

      Gökotta är en fin tradition på Kristi Himmelsfärd. I år provade vi en friluftsgudstjänst med och för husdjur.

      Radera
  11. God morgon alla pigga krysslösare ! En hälsning från ett förkylt och mulet (lite regn) Nyköping. Ha en god stund nu med krysset

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon.

      Krya på dig.

      Vi hoppas vara i Oxelösund nästa helg.

      Radera
  12. God morgon. Härligt väder här också, +12 redan på morgonen. Jag sitter ute på altanen för att lösa krysset tillsammans med alla följare på den här sidan.

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister, Hugo o alla mellokryssare! Lycka till med kryssandet snart kör vi, från ett mulet Karlskrona i Blekinge. Hälsningar Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Lisbeth.

      Hugo är i Karlskrona tillsammans med frun och yngsta dottern.

      Radera
  14. God morgon Krister. Från ett gråmulet väring

    SvaraRadera
  15. Maria Lönnberg12 maj 2018 kl. 10:05

    God Morgon Krister och alla andra kryssälskare! Här skiner solen från en klarblå himmel i Holmsund.

    SvaraRadera
  16. God morgon Kyrkoherden och alla kryssare!

    SvaraRadera
  17. God morgon!
    Här i Dorotea har vi ett ständigt regn sen igår.
    Lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  18. V:7 FLER Fem myror är FLER än fyra elefanter

    SvaraRadera
  19. Mark & Ann-Christine12 maj 2018 kl. 10:09

    God morgon alla krysslösare.
    Sitter på balkongen i Umeå, med mor på besök från Sthlm.
    Solen skiner inte ett moln på himlen.

    SvaraRadera
  20. v7 Fler Fem myror är fler än fyra elefanter Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  21. Snuten i Hollywood

    SvaraRadera
  22. jEG ELSKER DIG AV EDWARD GRIEG

    SvaraRadera
  23. L 14 Bard Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  24. Edvard stavas enkelt med v

    SvaraRadera
  25. Godmorgon från ett soligt Dalsland. Första helgen på länge som jag har sällskap och hjälp av min make under melodikrysset. (Dock stavar Edvard Grieg m enkel V, fast det kanske inte spelar så stor roll...) Ha en fin dag/Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Susanne.

      Tack, har ändrat det i bloggen och på kryssplanen.

      Tack detsamma.

      Radera
  26. Hej o tack för gott sällskap lördag mornar. Löser kryss m mor bror så ofta vi kan / Kathis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Kathis.

      Eftersom jag aldrig haft någon att lösa krysset med så började jag blogga om det 2009.

      Radera
  27. L14 Bard gruppen heter Army of lovers Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  28. L:6 BING Crosby "WHITE CHRISTMAS"

    SvaraRadera
  29. Bing och Måns (Zelmerlöw)

    SvaraRadera
  30. 16: Doris DAY ??

    SvaraRadera
  31. Näää, RAY Charles blev det ju ;)

    SvaraRadera
  32. V4 HÖ Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  33. L4 Jacob Hellman Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  34. L4 JACOB HELLMAN vara vänner

    SvaraRadera
  35. Hej Krister ! Efter alla negativa saker som uppkom under våren så har det vänt igen tumören var ju negativt och så ramlade det in ett nytt jobb där ett företag huntade mig så livet går vidare på ett positivt sätt trevlg helg familjen hälsar Kirk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kirk.

      O vad glad jag blir. Lycka till med det nya.

      Hälsa familjen.

      Radera
  36. Gissar att V10 blir ERNMAN

    SvaraRadera
  37. V10 Malena Ernman Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  38. 4 v Jakob Hellman ?

    SvaraRadera
  39. V 10 malena ernman?

    SvaraRadera
  40. V5 V8 MODERN TALKING

    SvaraRadera
  41. "cheri cheri lady"

    SvaraRadera
  42. Från en trogen krysslösare. Ladda hem appen "shazam"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag googlar om jag är osäker på något eller inte kan, men det verkar vara lite för enkelt med en app som direkt talar om allt.

      Radera
  43. L 5 Modern L 8 Talking

    SvaraRadera
  44. V12 L2Boy George - Everything I own

    SvaraRadera
  45. Tack för idag, ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  46. Tack för idag!
    En av de svåraste kryssen på länge tycker vi.
    Fortsatt trevlig helg.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv och tack detsamma, Christina och Kjell.

      Svårighetsgraden är ju så beroende av vad man har för musiksmak och vad man brukar lyssna på. I dag hade jag endast svårt att placera Edvard Grieg.

      Radera
  47. Tack för trevligt X:ande.
    Ha nu en fortsatt trevlig helg.
    På återseende

    SvaraRadera
  48. V5 Modern V8 Talking Lisbeth i Karlskrona datorn skrev inte skrev 2 ggr 3 dje försöket

    SvaraRadera
  49. Tack för idag trevlig Helg

    SvaraRadera
  50. Tack för hjälpen idag! Jag behövde den.
    Tyvärr ser det ut, som om det skall bli regn idag också. Vi får hoppas på nytt kryss och bättre väder nästa lördag. Trevlig helg önskar jag alla!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  51. Då var det slut för idag. Tack för hjälpen. Nu ska vi äta lunch och sedan kanske fortsätta laga staketet. Maken orkar inte riktigt men vill gärna göra nytta, så vi får hjälpas åt. Han glömmer att han snart är 88 år. Ha en fortsatt fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv och tack detsamma, M.

      88 år är en aktningsvärd ålder. Vilken tur att du kan hjälpa honom.

      Radera
  52. Tack för trevligt kryssande! lite svårare kryss idag. Trevlig helg Krister o alla kryssare. Hoppas Hugo o din familj har det bra i Karlskrona här är fortfarande mulet väder. Vi ska titta på Eurovision Song Contest 2018 Final ikväll. Hälsningar Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv och tack detsamma, Lisbeth.

      Vad jag förstod då jag talade med min dotter precis innan krysset så har de det bra i Bastasjö. De hade varit på Åhlens i går när brandlarmet gick så de fick lämna affären.

      Radera
  53. Tack för en trevlig stund och hjälp.
    Hälsningar från ett soligt Kvänum.

    SvaraRadera
  54. Tack för all hjälp

    SvaraRadera
  55. Tack för idag! Lite klurigt idag! Ha en trevlig helg! Heja på Benjamin i kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv och tack detsamma, Irene.

      Jag tror att han har goda chanser. Själv hoppas jag på Slovakien.

      Radera