lördag 2 juni 2018

Melodikrysset vecka 22 - 2018

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även i dag sitter jag hemma vid köksbordet på Söderhöjden, i Jakobsberg, då jag försöker lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en omväxlande och otroligt fin arbetsvecka. Jag har haft förmånen att få leda en vigselgudstjänst, en högmässa, en begravningsgudstjänst och församlingens Förbönsmässa.

Utöver detta har jag lett Öppet forum i Järfälla kyrka, föräldramöte för sommarkonfirmanderna, möte med alla medarbetare i Järfälla församling och möte med Arbetsmiljökommitten. Jag har också deltagit i möte med Fastighetsutskottet, Personalutskottet, Ekonomiutskottet och haft Ärendeuttag inför nästa sammanträde med Kyrkorådet och styrelsen för församlingens Förvaltningsbolag. Vi hade i går sommarlunch för alla medarbetare där vi åt italiensk buffé och där jag på Kyrkorådets uppdrag, uppvaktat de som fyllt jämt, de som gått i pension och de som fått barn.

Sist men inte minst har jag haft ett antal samtal med fackliga företrädare, arbetsledare, medarbetare och frivilliga samt med församlingsbor inför kommande dop, vigslar och begravningar.

Den lilla fritid jag haft under veckan har jag ägnat åt Hugo och min yngsta dotter. Hugo har efter medicinering blivit den han brukar vara. Pigg, glad och ivrig. Varje dag har jag tagit någon längre promenad med honom men han trivs inte riktigt med värmen utan vill gärna lägga sig i skuggan.

Jag har ännu inte fått min elcykel men har, med hjälp av sonen, lyckats sälja min gamla vardagscykel. Just nu försöker jag sälja min racercykel, som jag inte vågar använda efter förra sommarens fall då jag fick flera frakturer i höger axel.

I Järfälla har värmen, som började för någon vecka sedan, hållit i sig. Just nu har vi strålande solsken, precis som den senaste veckan, och det är 24 grader.

Så här ser dagens förslag till lösning ut:

V 15 och V 10: Vi inleder med årets VM-låt. Det är "Gyllene tider" som sjunger "Bäst när det gäller". Jag vet inte om jag tycker om den eller inte.

V 11: Vi får lyssna till en instrumental version av "Jolly Bob från Aberdeen". Jag tror att det var Lasse Dahlqvist som gjorde den.

L 12: Radiosignaturen som vi fick höra kommer från "Sveriges bilradio" och senare "Hallå trafikant" och den handlar om en gammal bil. Jag tror att den heter "Jalopy".

L 14: "Vandraren" framfördes av gruppen "Nordman". Det är Py Bäckman som skrivet texten. Under många år tyckte konfirmanderna att jag liknade sångaren Håkan Hemlin.

L 4 och L 3: En sång om "Fritiof Andersson" spelas i en instrumental version. Fritiof är sjöman och det är Evert Taube som är upphovsman. Melodin som spelades var ”Möte i Monsunen”.

V 4 och L 5: Vi inleder med en instrumental version av "De sju dvärgarnas sång" från "Snövit". Jag tror att de sjunger "Hej hå, vi till vår gruva gå". Därefter får vi höra "Something stupid" i en svensk version med "Flamingokvintetten" och Kicki Danielsson. En kvintett är fem och med Lotta blir de sex. Jag skriver sex med romerska siffror, det vill säga VI.

V 7: Vi får lyssna till Julia Caesar som sjunger "Annie fråm Amörka". Förra helgen spelade jag den för min yngsta dotter via mobiltelefon för att visa den skådespelerska jag tyckte var bäst i svensk historia.

V 1 och L 6: Povel Ramel fick en hit med sången "Far jag kan inte få upp min kokosnöt".

L 2: "In the name of love" framförs av gruppen "Alcazar".

V 9: Ur årets melodifestival spelas "Everyday" med Mendez. Det enda jag kommer ihåg är att han hade ett otroligt stort armbandsur. Vi något tillfälle på båda handlederna.

L 8: Linda Lampenius spelar "Höstvisa" på sin fiol. En fantastiskt violinist.

L 13: Vi går i mål med "My no. 1" ur melodifestivalen 2005 med Pappa Dee. Reggae är min absoluta favoritgenre inom musiken. Om jag bara fått välja en CD-skiva att ha med mig på en öde ö så hade jag valt "Labour of love II" med UB 40.

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Mitt största problem har varit att min dator har krånglat genom att flytta pilen som markerar var jag ska skriva, till olika delar av texten. Jag hade också svårt att komma på titeln till Evert Taubes melodi.

Nu ska jag ta det lugnt resten av dagen och förbereda morgondagens högmässa och dop. Jag ska vara tidigt i prästgården i morgon, för att ordna kyrkkaffet. Under eftermiddagen blir det en promenad med Hugo, men i denna värmen blir den inte så lång. Förhoppningsvis kommer en kompis på besök under dagen. Just nu är Hugo och min fru i Viksjö där yngsta dottern spelar fotboll.

Jag vill tacka er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin lördag och en riktigt trevlig helg i sommarvärmen.

"Kom och se Guds gärningar,
hans väldiga verk bland människor."
Psaltaren 66

114 kommentarer:

  1. godmorgon önskar alla en fin dag

    SvaraRadera
  2. God Morgon Krister och alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister!

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Krister, Hugo o alla mellokryssare! Vilket fint väder otroligt! Jag badade 3 ggr i havet igår jätteskönt! Förra sommaren blev det inget bad för min del då jag gjorde en operation och var sjuk så nu uppskattas det och jag tänker ta varje tillfälle o njuta. Idag ska jag gå på loppmarknad i vämöparken på fm, det är även Pridefestival inne i stan som övriga familjen ska på. I em ska hela familjen till sommarstugan o bada, grilla o ha det skönt.Imorgon ska vi på loppmarknad i Ronneby. Lycka till med krysset! Hälsning från Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Lisbeth.

      Önskar dig och de dina en riktigt fin helg.

      Själv kommer jag inte till Karlskrona förrän i juli.

      Radera
  5. God morgon Krister! Hoppas din cykel kommer snart. Önskar alla en trevlig kryss-stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Marie.

      Jag brukar träffa en kille på den lokala puben som jobbar på firman där jag beställt cykeln. Han lovade i går kväll att han skulle ta tag i det på måndag. Så jag hoppas att jag får den i början av nästa vecka.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla krysslösare. Här i Lockne blåser det men himlen är klarblå. Någon värme i Locknesjön är det inte, ca 13. Så badandet får vara. Lycka till alla!
    /Ulla

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister, Hugo och alla kryssare!

    SvaraRadera
  8. God morgon till ännu en solig dag. Har varit ute på morgonen och slagits med myggor. Jag gillar dom inte. I veckan har min snälla granne varit hit och slagit gräsmattan med åkgräsklippare som han lånat av sin son. Sedan kom en stubbfräsare till en annan granne och jag fick tag i honom så han tog även vår stora björkstubbe. Det blev dyrt men det var det värt. Nu har jag räfsat bland lämningarna, men som sagt MYGG. Nu börjar vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Vi har också ovanligt många myggor på Järfälla kyrkogård. Jag har aldrig varit med om något liknade i Järfälla. Förhoppningsvis så försvinner de snart.

      Radera
  9. God morgon Krister Från ett soligt väring

    SvaraRadera
  10. 15 + 10
    Gyllene + Tider

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister och alla kryssare även lille Hugo. Njuter i detta magiska väder som vi har och haft i en månad.
    Önskar er alla en skön dag.
    Annica i Piteå

    SvaraRadera
  12. V15 Gyllene V10 Tider PER GESSLE Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  13. V11 ABERDEEN Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  14. L12 BIL Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  15. L14 PY Bäckman Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  16. God morgon Krister och alla kryssare idag från ett soligt och varmt Stockholm. Idag kan jag inte vara med direkt för jag ska hjälpare äldsta barnbarn som funktionär vid Stockholm Maraton. Lycka till!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Jag brukar alltid vara inne och titta på Stockholm Marathon, men i dag blir det inte så. Jag sprang det i början av 80-talet men efter det har jag endast sprungit halvmaror.

      Lycka till.

      Radera
  17. L4 SJÖMAN Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  18. L3 EVERT TAUBE Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  19. V4 SJU Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  20. God morgon Krister hälsar vi från ett soligt Svärdsklova

    SvaraRadera
  21. Sol och varmt i Boden
    God förmiddag hälsar Björn

    SvaraRadera
  22. Hälsning från ett torrt och varmt Bromölla. I morgon är jag gudstjänstvärd i Gualövs lilla medeltidskyrka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsning tillbaka till dig, Bengt.

      Önskar en en riktigt fin gudstjänst på första söndagen efter trefaldighet. I morgon handlar texterna om vår dop. Jag vet ungefär vad jag ska predika om.

      Radera
  23. Godmorgon alla kryssälskare och Krister! Vattenflaska behöver man idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Irene.

      Ja, det är sällan man blir svettig av att lösa Melodikrysset.

      Radera
  24. Var det inte Möte i monsunen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan det ha varit. Jag ska kolla via youtube och ändrar i min text när jag vet.

      Radera
  25. V7 Julia Ceasar Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  26. Det var inte Lotta Englund utan Kicki Danielsson. 😊

    SvaraRadera
  27. Hej på er! Brukar inte skriva men när svaret på v7 är en avlägsen släkting till min man: Julia Caesar, måste jag bara skriva! 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag heter också Caesar i efternamn! 😊

      Radera
    2. Hej Louise.

      Vad roligt att du ville skriva.

      Radera
  28. Godförmiddag alla!
    Soligt och varmt här i Gökhem.
    Längtar efter vintern kan man ju tro när jag sitter här och målar tomtar. Laddar upp för årets julmarknader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Catti.

      Även jag längtar till kyligare dagar. Jag trivs inte riktigt i värmen.

      Radera
  29. V7 JULIA CAESAR LIsbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  30. L5 Flamingokvintetten och Kikki Danielsson, 6 stycken - VI

    SvaraRadera
  31. Underbara Povel!
    Vilken textförfattare!!

    SvaraRadera
  32. L6 FAR V1 POVEL Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  33. Tryckfel, far ska det väl vara

    SvaraRadera
  34. L2 AlcaZar Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  35. V1 RAMEL Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  36. Povel är väl inte efternamn ??

    SvaraRadera
  37. V9 MENDEZ LIsbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  38. Vill Bara skicka en hälsning till mina föräldrar i Sörsta... Dom följer alltid den här bloggen. Ni är bäst!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Jenta.

      Även jag hälsar till dina föräldrar.

      Radera
  39. L8 LINDA Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  40. LINDA LAMPENIUS

    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  41. Då var det slut för idag. Gick ju ganska bra. Tog bara hjälp med att stava. Nu blir det lunch på altanen. Ha en fortsatt fin helg alla.

    SvaraRadera
  42. Tack för idag! Ut i solen nu! Lol!

    SvaraRadera
  43. Tack för idag trevlig Helg

    SvaraRadera
  44. Tack för idag. Trevlig helg

    SvaraRadera
  45. Tack för idag, nu får vi njuta av det fina vädret, Fanny och Molly hälsar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Lisbeth.

      Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  46. Trevlig Helg Krister, Hugo o alla melodikryssare! Ganska lätt kryss idag. Hoppas Du får din el-cykel snart. Krama Hugo! Skönt att han är pigg igen. Här där vi bor är de en familj som har 9 svarta hundvalpar som är 6 veckor gamla jättegulliga, vi går o tittar på dom ibland. Nu ska vi njuta o ha det bra. Vi hörs nästa vecka! Hälsningar Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma, Lisbeth.

      Vi funderar på att köpa en hund till så att Hugo har sällskap på dagarna.

      Radera