lördag 7 september 2024

Melodikrysset vecka 36 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Jag kan tyvärr inte vara med under direktsändning idag heller. Just när ni försöker lösa Melodikrysset tillsammans, leder jag en dopgudstjänst här i Gustafskyrkan.

Jag berättade för en kompis här om kvällen att mitt uppdrag här i Köpenhamn motsvarar min dröm om att vara präst. Jag är enda prästen i församlingen och jag tjänstgör bara i en kyrka. Dessutom har jag glädjen att få göra alla prästerliga uppgifter. Man är helt enkelt väldigt mycket präst här i Köpenhamn.

Sedan förra lördagen har jag lett en dopgudstjänst, två vigselgudstjänster, en högmässa, en kvällsmässa och en andakt. Jag har också haft två möten med förtroendevalda samt haft samtal inför kommande dopgudstjänster. 

Utöver detta har jag deltagit i vår diakonala verksamhet det vill säga onsdagslunchen och torsdag med ärtsoppa. Jag har också städat mitt "städområde" som är kyrkan, läktaren och församlingssalen. 

Sist men inte minst har jag haft möte med våra kyrkvärdar och varit ute och gått med delar av pilgrimsgruppen.

På min fritid har jag umgåtts med Hugo under promenader och cykelturer samt här hemma. Jag har också varit på min kurs i danska och genomfört mina fyra träningspass varav det längsta var på 90 minuter.

I Köpenhamn har vi i veckan haft närmast tropisk värme. Det har varit väldigt hög luftfuktighet, strålande sol och temperaturer på upp emot 30 grader. Idag är det molnigt och lite svalare. Termometern står "bara" på 21 grader.

Som vanligt när jag inte deltar så öppnar jag kommentarsfältet. Där kan ni umgås och hjälpa varandra. Jag önskar er en trevlig och givande timme tillsammans.

   "Gör er därför inga bekymmer för morgondagen.
Den får själv bära sina bekymmer.
Var dag har non av sin egen plåga"
ur Matteus kapitel 6

91 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Idag har vi vaknat upp till en ganska dimmig och lite fuktig morgon! Av olika skäl så har vi bestämt oss för att flytta från vår bostad och försöker därför hitta något annat i eller utanför Örebro. Idag blir det en sväng in till stan och lite plock! Lycka till med läsandet! Jarl och Ann I Gällersta.

    SvaraRadera
  2. God morgon kryss kamrater.
    S☀Len verkar ska skina över Piteå idag.
    Det blir en tur ut, med vattenskotern, med vänner. Sedan förbereda grillmiddag med vänner.

    Önskar er alla en fin fortsatt helg
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Krister och alla glada kryssare!
    Inatt var det elva grader ute, men nu har det redan blivit 23 grader och soligt.

    Jag kommer inte kunna vara med och lösa hela krysset idag,
    utan får lyssna vidare på det senare, då min 124-åriga kör ska uppträda nu på förmiddagen.
    Önskar nu en bra kryssartimme!
    /Mats

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Krister och alla glada kryssare!
    Inatt var det elva grader ute, men nu har det redan blivit 23 grader och soligt.

    Jag kommer inte kunna vara med och lösa hela krysset idag,
    utan får lyssna vidare på det senare, då min 124-åriga kör ska uppträda nu på förmiddagen.
    Önskar nu en bra kryssartimme!
    /Mats

    SvaraRadera
  5. God morgon från ett dimmigt Nynäshamn. Jag kan inte heller vara med direkt och lösa krysset idag. Vi har min kusin med make från USA här. I morgon tidigt ska vi skjutsa dem till Arlanda för hemresa efter två månader i Sverige och Åland. Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde.16 plusgrader!

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett mycket varmt Björkhagen

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister. Från ett soligt väring. Mvh iren

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  10. v3 Carmen L11 Bizet

    SvaraRadera
  11. Ve Carmen
    L11 Bizet

    SvaraRadera
  12. V:3 Carmen
    L:11 Bizet

    SvaraRadera
  13. Vad är det för film?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Never ona sunday

      Radera
    2. Aldrig på en söndag

      Radera
    3. Det blev fel, Zorba var det inte men Grekland är iaf det gemensamma..

      Radera
  14. Kriminellt nätverk.

    SvaraRadera
  15. L1 Beyonce L2 Jill V8 Dolly

    SvaraRadera
  16. L1 Beyonce, L2 Jill V8 Dolly

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika sade "tre förnamn", men Beyonce är artistens riktiga efternamn.

      Radera
  17. De heter Men at work

    SvaraRadera
  18. L5 Men - Men at work

    SvaraRadera
  19. Svar
    1. Rosa är väl en kvinna och inte en "flicka"

      Radera
  20. Sista blir nog YSTAD

    SvaraRadera
  21. L14 vad är hela originaltitel?

    SvaraRadera
  22. Kan inte vara annat än Ystad

    SvaraRadera
  23. Tack för hjälpen. Ha en trevlig helg. Mvh iren

    SvaraRadera
  24. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  25. Tack för hjälpen. Trevlig helg alla.

    SvaraRadera
  26. Tack för idag, trevlig lördag!

    SvaraRadera
  27. Tack för idag!
    ganska lätt kryss idag.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  28. Tack för i dag. Det blev en lösning inskickad även i dag. Trevlig Helg

    SvaraRadera
  29. Frans Jeppsson från Ystad

    SvaraRadera