lördag 9 oktober 2010

Melodikrysset vecka 40 - 2010

Nu har man lagt ut sändningen på internet så jag kan försöka lösa melodikrysset hemma i Rågsved. Jag känner mig som en halv vinnare eftersom första priset gick till Järfälla.

Mitt förslag i dag ser ut så här:

L 2: Det var Hasse Alfredson som sjöng; "Hundbiten".

V 6: Det är Offenbach som komponerat; "Barcarolle". Den var med i Hasse Alfredsons film; "Falsk som vatten", från 1985.

L 7 och V 1: "Maria Maruska", eller; "Skeppar Sjöstrands farväl", framfördes av Harry Brandelius.

L 1: Vi fick höra en instrumental version av; "Idas sommarvisa". Ordet som återkommer i början av texten är blommorna.

V 12: Sångerskan som sjöng; "Please don´t leave me", har artistnamnet Pink. På svenska blir det rosa.

V 16 och L 3: Melodin heter; "Vår sista dans". I vanliga fall är det Helen Sjöholm och BAO som framför den.

V 13: Fortskaffningsmedlet i melodin är taxi. Vi fick lyssna till; "Tijuana taxi". Om jag inte minns fel så var den med även förra året.

L 9: Det var Jonas Gardell som "sjöng", en sång jag inte kan titeln på.

L 14 och V 10: Pianomusiken har komponerats av Wolfgang Amadeus, WA, Mozart. Men jag kommer inte ihåg vad stycket heter.

L 11: Den som sjöng; "It´s my life", från melodifestivalen 2009, var Amy Diamond.

L 4 och L 5: Dubbelfrågan började med; "Den spanska räven". Rävar bor i en lya. Den andra melodin var Bellmans; "Tycker du att graven är för djup". Den börjar med ordet; "Så lunkar vi...". Rätt svar ska alltså vara lya och så.

V 15: Det var Anna Ternheim som sjöng; "Make it on my own".

V 8: Musiken var hämtad från tv-serien; "We´ll meet again".

Dagens kryss var inte helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar