fredag 15 oktober 2010

Viktigt, meningsfullt och roligt

Två förmiddagar denna vecka har jag haft förmånen att få utbilda chefer och skyddsombud, på tre av församlingens företag. Jag har föreläst om krishantering och bemötande av människor i kris. Det är viktig och meningsfull utbildning, dessutom är det oerhört roligt att möta församlingen i andra sammanhang än jag normalt gör.

Jag tycker att det är "modigt" av dessa företag att be om kyrkans stöd och hjälp.

Man kan ju undra vad kyrkan har med detta att göra. För mig är det självklart att vi som kyrka ska ställa upp och hjälpa människor på de sätt vi kan. Människor i kris är utsatta människor, att finnas till för dem, är ett av kyrkans viktigaste diakonala uppdrag . Det räcker inte med att vänta tills olyckan skett och då erbjuda hjälp, vi måste finnas till hands även i förebyggande syfte. Att arbeta med utbildning gör att vi som kyrka kan hjälpa fler, den dagen det händer något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar