fredag 17 juni 2011

En sommarpsalm

I en av våra populäraste sommarpsalmer, psalm 200, sjunger vi i första versen:

"I denna ljuva sommartid gå ut, min själ, och gläd dig vid den store Gudens gåvor..."

Ibland undrar jag om det är så att vi missförstått texten och letar efter de stora gåvorna, i stället för den stora Gudens gåvor. För mig handlar texten om att leta efter Guds gåvor i det lilla, det enkla och det vardagliga. Gud gör sig tydlig, även i det som för oss, ter sig obetydligt.

Jag ser den store Guden i ett sommarregn som ger örter, växter och grönsaker möjlighet att växa och mogna. Jag förnimmer Gud i människors glädje och skratt. Jag möter Gud i andra människors berättelser och historia. Gud ligger bakom även det som jag i förstone inte tycker så mycket om - den där fula bron som stör min utsikt, men som gör att människor kan mötas.

Om vi anstränger oss lite, så är jag övertygad om att vi kan se den store Gudens gåvor, varje minut. Det handlar om att vi måste våga vända på perspektiven och meditera över saker som vi normalt sätt tar för givna och ser som självklara.

I dag ska jag gå ut och leta efter den store Gudens gåvor i det enkla. Och jag ska försöka glädja mig vid dem.

4 kommentarer:

  1. Klokt skrivet!Jag är av samma åsikt att livet finns i det lilla, i det liv som pågår just här&nu. Det tog mig några flyende år till se och känna detta. Det är den sanna gåvan för mig att ta vara på allt det som sker nu-som jag får den stora möjligheten att uppleva..Varje morgon tackar jag för den dag som ligger framför mig och jag lever fullt ut i den dagen-för jag vet att det kan vara den sista..Hoppas du har en fin dag, Mia

    SvaraRadera
  2. Hej Mia och tack för dina ord.

    När jag var i Afghanistan hade jag en ring, på vilken det stod; "Carpe Diem". Jag gav den till min fru, dåvarande flickvän, då jag åkte hem.

    Tyvärr har "Fånga dagen", blivit något uttjatat, men John Lennon sjunger i en av sina texter; "Life is what happens, while you are busy making other plans". Det är ord som jag ofta tänker på.

    Jag önskar även dig en fin dag och en trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte19 juni 2011 kl. 19:13

    Paul Gerhard, den tyska författaren till den och många andra fina psalmer hade själv ett svårt öde under trettioåriga kriget, men fick kraft till alla dessa psalmer ändå. Och helt oöverträffade blir de som Bachs körsats!

    SvaraRadera
  4. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

    Jag kan inget annat än att hålla med dig.

    Ha en trevlig vecka.

    Krister

    SvaraRadera