söndag 19 juni 2011

Utmanande melodikryss ger mer

Jag tyckte att gårdagens melodikryss, var det svåraste på flera år. Uppenbarligen var jag inte ensam om att tycka det, eftersom jag hade nytt besöksrekord i går. Under lördagen hade jag inte mindre än 9 408 besök, från ett tiotal länder, som behövde hjälp eller ville dubbelkolla sina egna lösningar.

Det som jag tror är rätt svar, var inte så svårt att komma fram till, men att hitta rätt bakgrund till svaret har varit väldigt utmanande. Jag hade problem med att komma på flera titlar, inte för att veta svaret utan för att veta varför det skulle bli just det svaret.

Jag fick hjälp med titeln till Carl-Antons visa; "Tango i Ladängsviken", Coldplays; "Strawberry swing" och Evert Taubes; "Knalle Juls visa". Jag fick också hjälp med att den sång Peter Settman sjöng, heter; "Rara, söta Anna".

Jag kände inte heller igen Jules Sylvains; "Flygarevalsen" eller "Hemåt på stolta vingar". Att rätt svar skulle bli Arlanda, var inte svårt att lista ut, men för det hade jag inte behövt höra någon musik.

Den fråga som var mest utmanande och vållat mig mest svårigheter, var dock frågan där det var uppenbart att man i dansen uppmanades att byta partner. Jag har googlat på olika titlar, jag har besökt andras bloggar och jag har tacksamt tagit emot förslag. Jag har lyssnat på Youtube och Melodikrysset parallellt för att kontrollera. På det sättet har jag avfärdat förslaget; "Kom lella vän ska vi segla", av Lasse Dahlqvist. Efter en lång stund fastnade jag för Petty Page och; "Changing Partners", men inte heller den var rätt.

Så i går kväll fick jag hjälp av Hans W. Han skrev det rätta svaret i en kommentar till bloggen. Han skriver:

"Change Partners and Dance With Me" av Irving Berlin var med i en Fred Astaire/Ginger Rogers-film 1938 (Carefree) och sången var Oscarsnominerad 1939.

Jag tackar Hans för hjälpen och kan konstatera att det måste vara rätt melodi till frågan om vad det är man uppmanas att byta i dansen.

Tänk att ett utmanande melodikryss kan ge både rekord, fritidsintresse i flera timmar, kontakt med människor över hela världen, nya bekantskaper och göra att människor hjälper varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar