torsdag 2 juni 2011

Kristi himmelsfärd

I dag firar vi Kristi himmelsfärds dag. När jag var liten, var det många som lite nonchalant och sarkastiskt sa: "Kristi flygare dag". Det beror sannolikt på att de inte riktigt förstod varför vi firar denna dag. För dem lät det osannolikt att Jesus skulle kunna "flyga upp till himmelen".

Samma personer läste med glädje och inlevelse berättelserna om den tappre Asterix och hans vän Obelix, med hunden Idefix. Deras hövding Majestix hade en enda sak han oroade sig för, nämligen att himmelen en dag skulle falla ner över hans huvud. I serien är himmel, jord och helvetet, tankesystem som man måste ta till sig för att förstå och ha behållning av läsningen.

I våra liv är också himmel, jord och helvetet realiteter, åtminstone som begrepp. För mig är himmelen det goda, jorden vårt liv här och nu, och helvetet det onda. Den enda av dessa platser som jag fysiskt vet var den är lokaliserad, är jorden. Jag vet att jag lever här och nu, år 2011, i Stockholm.

Var himmelen ligger geografiskt, det är jag inte helt säker på. Den kan vara här på jorden, men den kan också vara på någon annan plats. Jag tänker mig att himmelen är ett tillstånd där det goda råder, och att det är i en dimension som ligger bortom och innanför, tid och rum. Att himmelen är en annorlunda verklighet, i det ljus där inget mörker råder. Att det är den plats där Gud bor och där Jesus befinner sig just nu.

Jag tror också att helvetet är ett tillstånd. Jag tänker mig ett tillstånd, där avsaknaden av Gud och det goda, är det som är mest kännetecknade. Det innebär, i min värld, att helvetet kan inträffa var och när som helst. I helvetet finns det både tid och rum.

När vi i dag firar Kristi himmelsfärd, så innebär det för mig att jag inte behöver oroa mig över att himmelen skall falla ner över mitt huvud. Jag behöver inte heller försöka dra ner himmelen till mig och andra. Kristi himmelsfärd gör att dörren till himmelen har öppnats för oss människor. Från jorden till helvetet behöver det inte byggas broar, öppnas dörrar eller anläggas vägar. I helvetet kan vi hamna utan några större ansträngningar, men vi behöver inte fastna där.

Genom Kristi himmelsfärd så finns alltid möjligheten att nå himmelen. Det är inte lätt eller enkelt. Vi behöver hjälpa och stötta varandra, men dörren till himmelen är genom Jesus alltid öppen. Det är det jag firar i dag.

11 kommentarer:

  1. Amen till det!
    Broder Gunnar

    SvaraRadera
  2. Hej broder Gunnar och tack för din kommentar.

    Det är skönt även med acklamationer.

    Trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  3. Ja, så tänker jag mig också himlen. Helvetet hoppas jag att det inte finns. Jag hoppas verkligen att Gud förlåter mig för allt, jag tror ju på honom. Men jag försöker göra mitt bästa i det mesta. Raili

    SvaraRadera
  4. Hej Raili och tack för din kommentar.

    I första hand så tror jag att helvetet är ett tillstånd här på jorden. Det är massor av människor som befinner sig i livssituationer där det goda är fullständigt frånvarande. Jag tänker på våld, missbruk, svält, krig och elände. Visst är Gud närvarande även i de situationerna men omständigheterna tillåter inte Gud att agera och påverka. När Jesus öppnar vägen till himmelen så är det en tydlig handling, som visar oss alla att det finns vägar ut ur helvetet.

    Jag är övertygad om att alla som gör sitt bästa får tillgång till himmelrikets dörr. Om vi bekänner Jesus som vår frälsare så är det min övertygelse att vi får syndernas förlåtelse för det som vi ångrar, försökt gottgöra och gjort allt i vår makt för att inte göra om.

    Trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  5. Himmelen är normalläget. Det är det som Gud skapade.
    Helvetet är "störningen". Helvetet är avsaknaden av Gud, avsaknaden av ljus.

    Därför är inte himlen någon annanstans. Himlen är här och nu - om vi vill.

    /P-A Rudberg

    SvaraRadera
  6. Hej P-A och tack för din kommentar.

    Jag tänker mig också att himmelriket är det önskade normalläget. Tyvärr har vi människor stört den normala ordningen, så att himmelriket sällan är här och nu. Men precis som du så tror jag att det är möjligt att skapa en himmel här och nu, om vi vill.

    I avsaknad av vår förmåga kan vi förlita oss på den himmel Gud erbjuder oss, efter detta livet.

    Trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  7. Men kanske Guds himmel finns här och nu?
    Det "liv" som den finns efter är kanske inte det liv som slutar med vår fysiska död, utan det liv som slutar med att vi bestämmer oss för att leva som de goda varelser som vi är skapade att vara?

    Vi kan välja att bli medskapare till Guds himmel på jorden. Vi har möjligheten att välja - här och nu.

    /P-A Rudberg

    SvaraRadera
  8. Hej igen P-A och tack för din kommentar.

    Jag är säker på att Guds himmel finns på några platser och i några situationer här och nu. Lika säker är jag på att några människor befinner sig i det tillstånd som vi kallar Guds himmel.

    Jag är också övertygad om att Guds himmel inte enbart är ett tillstånd som inträffar efter vår fysiska död, utan precis som du så tror jag att det tillståndet kan inträda i detta liv, då vi bestämmer oss för att leva så som vi är tänkta att göra.

    Tyvärr är vi människor beroende av varandra, vilket innebär att även om jag bestämmer mig, så är mitt liv beroende av andras val.

    Jag tror inte heller att det ena utesluter det andra. Om vi bestämmer oss här och nu, då innebär det att vi redan här får del av det som väntar.

    Trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  9. Jamen, så är det förstås. Himlen är här och nu, helvetet är där alla har ett helvete på jorden. Raili

    SvaraRadera
  10. Den glupande helvetesglöden
    Den finner du icke där
    i dalarna bortom döden
    Den brinner här
    (Rune lindström, Himlaspelet)

    SvaraRadera
  11. Hej Raili och Kjell och tack för era kommentarer.

    Jag kan inget annat än att hålla med er.

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera