fredag 19 april 2013

Begravningsverksamhet

Järfälla församling är huvudman för begravningsverksamheten i Järfälla kommun. Det innebär att vi på kommunens uppdrag sköter de uppgifter som är reglerade i "Begravningslagen". Uppdraget står under tillsyn av begravningsombudet, som är utsedd av Kommunfullmäktige, och Länsstyrelsen.

Uppgiften innebär att vi ska stå för alla transporter från bisättningen till gravsättningen, vi ska upplåta begravningsplatser, sköta våra kyrkogårdar, tillhandahålla Pilgrimskapellet för begravningsceremonier, och vi ansvarar för att de som önskar bli kremerade, blir det. För den som så önskar, så sköter vi även gravar enligt ett så kallat gravskötselavtal.

Alla som bor i Järfälla, betalar 11 öre av varje beskattningsbar 100-lapp för denna verksamhet. Sammanlagt får vi in ca 16 miljoner kronor varje år för att utföra uppdraget. Pengarna går i huvudsak till löner för anställda, hyra och leasing av maskiner, investeringar i form av nya gravkvarter, drift och underhåll av Pilgrimskapellet och till förbrukningsmaterial.

Vi ser uppdraget som ett förtroendeuppdrag och är därför oerhört noggranna med att förvalta det på bästa sätt. Vi vill vara professionella, ekonomiskt medvetna, långsiktiga, miljömedvetna och ha Järfällabornas bästa för ögonen.

Nu har vi, från begravningsbyråer och enstaka församlingsbor, fått kritik för att vi sparar 400 000 kr om året, genom att Järfällabor kremeras i Fagersta i stället för som tidigare i Råcksta. Stockholms kommun har höjt kremeringsavgiften från 2000 kronor till 3200 kronor, på två år.

Kritikerna hävdar att det är oetiskt att låta fyra avlidna åka i samma begravningsbil. För mig låter det som ett konstruerat problem, då de avlidna ligger i kistor och har legat i samma kylrum som många andra avlidna, under ett par veckor. Personligen tycker jag att det är fint, att man inte ens efter döden, ska behöva åka ensam.

Man har också hävdat att det inte är miljömedvetet att transportera avlidna 13 mil för att kremeras. Miljöpåverkan genom transporter, måste ställas i relation till alternativet. Hur mycket blir miljöpåverkan av en landsvägstransport på 13 mil, jämfört med fyra stadstransporter på 1 mil? Motiverar skillnaden en kostnad för alla skattebetalande Järfällabor, på 400 000 kr?

6 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte20 april 2013 08:08

    De som kritiserar det här verkar småskurna och silar mygg!

    SvaraRadera
  2. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

    Tyvärr har kritikerna inställningen att allt ska vara som det alltid har varit och att vi ska höja begravningsavgiften för att det ska fortsätta.

    Jag tycker att man ständigt ska se över utgifterna och undersöka om man kan göra det till ett billigare pris utan att kvaliteten åsidosätts. Tydligen är begravningsverksamheten en verksamhet som inte ska förändras eller utvecklas.

    MVH//Krister

    SvaraRadera
  3. Tycker det låter fint att inte åka själv efter döden.//MVH Anne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Anne.

      Jag tycker likadant.

      MVH//Krister

      Radera
  4. När jag eller någon annan i min närhet avlider känner jag att inte behöva vara ensam även efter jordelivet känns väldigt bra och vackert.
    Sen om det genererar att man dessutom sparar pengar på det så är det en bonus i min värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hannelore och tack för din kommentar.

      Jag delar helt din uppfattning. För mig känns det bra att min anhörige inte är ensam vid något tillfälle.

      Jag minns när jag som barn funderade väldigt mycket över om min bror var ensam på bårhuset. Tanken på att han var ensam var mer skrämmande än insikten om att han var död.

      MVH//Krister

      Radera