lördag 23 juli 2016

Melodikrysset vecka 29 - 2016

God morgon alla melodikryssvänner!

Semestern blev inte som vi hade tänkt oss, utan så som vi hade planerat den innan jag beställde en ny cykel. Det vill säga att vi förra lördagen svängde höger och åkte söderut utan att vänta på min nya cykel.

I lördags kväll hamnade vi på en camping strax utanför Ringarum. I söndags förmiddag åkte vi vidare till svärföräldrarna i Karlskrona och där stannade vi tills i torsdag då vi körde till ett par vänner i Kristianstad.

I går kom vi till min gamla hemstad, Halmstad där vi tog in på Hagöns camping. Just nu sitter jag i husbilen för att försöka lösa melodikrysset tillsammans med er.

Under veckan har jag varje dag tagit minst en lång promenad med Hugo. Han har badat i såväl gyttjepölar som i sjöar och havet. Jag har också tränat honom på att bli lämnad, vilket han klarade redan efter ett par dagar utan att gnälla eller pipa.

Varje dag har jag följt Tour de France på teven, vilket har gjort att jag längtar ännu mer efter min nya cykel. Cykeln kom till Sollentuna i går eftermiddag så nu får jag vänta med att hämta den till i mitten av augusti.

Direkt efter melodikrysset ska vi åka till min förrförra arbetsplats, I 16, som numera heter LV 6, för att titta på SM i militär femkamp. Den gren som är mest intressant är hinderbanan vilken de springer i eftermiddag.

Efter vi tittat på hinderbanemomentet ska vi fortsätta söderut mot Malmö för att hälsa på min styvpappa, min syster och hennes barn. I veckan fortsätter vi till Danmark där vi ska se norra Jylland innan vår släktträff som äger rum den andra helgen i augusti.

Det vackra vädret håller i sig i södra Sverige. Temperaturen har närmat sig 30 grader flera dagar denna veckan. Just nu är det strålande solsken och drygt 20 grader i Halmstad.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

V 8: Vi börjar med Göran Ringbom som sjunger: "En härlig svensk sommardag".

L 1 och L 9: Vi får lyssna till: "Mitt sommarlov" i en instrumental version. Det var Anita Hegerland som sjöng den version som låg på svensktoppen.

V 7: Zara Larsson sjunger: "Lush life".

L 2: "Änglamark" framförs i en instrumental version. En av Evert Taubes vackraste melodier enligt mig.

V 11 och V 10: Det första stycket förknippar jag med Ulla. Visst var det Bellmans epistel nr 71: "Ulla, min Ulla"? Det andra stycket är: "Mio, min Mio".

V 14: Viktoria Tolstoy sjunger: "Månen tur och retur". Jag har dock ingen aning om i vilken film hon sjöng den. Efter lite googlande har jag kommit fram till att hon sjöng den i: "Älskar, älskar inte".

L 13: Vi får höra en svensk version av: "Love is in the air". Kan den heta: "Kärleken är här"?

V 12: Det låter som en engelsk version av psalm 300: "O, hur saligt att få vandra". De sjunger om en flod. I svenska version sjunger man om Kanaans land och när man når dit är man salig.

L 3: Lennart Palm från Lerum spelar en egen version av: "Tre gringos". Den hörde jag på radion i går när vi körde mellan Kristianstad och Halmstad.

V 5: Veronica Maggio sjunger: "Gjord av sten".

L 6 och L 4: Vi får höra en instrumental version av Evert Taubes: "Här är den sköna sommaren". Jag fastnade i texten om krig och politik.

V 1: Vi går i mål med musik från: "Skärgårdsdoktorn". Den utspelar sig i skärgården. Jag tror att den heter: "Wilmas tema". Det är i alla fall Stefan Nilsson som komponerat den.

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Jag hade problem med att placera psalmen och trodde först att det var "Pärleporten" innan jag kom på att det var psalm 300. Jag fastnade också i texten på "Här är den sköna sommaren".

Nu ska jag duscha och sedan kör vi till Galgberget.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig lördag och en fin helg.

158 kommentarer:

  1. God Morgon Krister,hoppas att du tyckte det var trevligt i Ringarum det är inte långt ifrån landställe. Lycka till alla med krysset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina.

      Det var en väldigt fin och välskött camping.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla kryssvänner.
    Henrietta

    SvaraRadera
  4. Gomorron resenären och alla andra lösare från ett varmt Bromölla.

    SvaraRadera
  5. God Morgon Krister hoppas att ni får en skön semester. Lycka till alla kryssare.

    SvaraRadera
  6. Gordon flämtar i värmen, men han vill ändå sända sina hälsningar till dig och Hugo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Hugo hälsar tillbaka. Han ligger mellan framstolarna och sover.

      Radera
  7. Gd morgon Krister. Sitter och njuter av det vackra vädret i Nt

    SvaraRadera
  8. Godmorgon !
    Sitter i vårt fritidshus på Hallandsåsen på gränsen
    mellan Skåne o Halland

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister! I Dalarna är det ljuvligt väder och vi önskar Dig och Din familj detsamma. I morgon åker vi och firar Högmässa i Leksand. Ha en skön semester! Else-Britt hälsar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Önskar er en fin vecka.

      Hälsa tillbaka.

      Radera
  10. God morgon alla kryssare från ett varmt Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  11. God morgon, hälsar vi från stugan. Utsikten är en spegelblank del av Ångermanälven.
    Christina & Kjell

    SvaraRadera
  12. God morgon. Sitter på altan och skall försöka lösa krysset.

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla kryssare!

    SvaraRadera
  14. L1: SOMMARLOV
    L9: ANITA Hegerland

    SvaraRadera
  15. Godmorgon från Piteå! Varmt och härligt väder. Skön dag på er!

    SvaraRadera
  16. God morgon Krister och alla kryssare idag från Mariehamn på Åland. Vi kom hit i går kväll och skall stanna tills onsdag. Min kusin Solveig med make från USA är hemma och hälsar på i sitt föräldrahem och vi skall ta med dem hem till oss på onsdag och sedan skjutsa dem till Arlanda nästa lördag, så då kanske jag inte kan vara med och kryssa i realtid. Här är det mulet och 20 grader varmt. Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Låter som om ni har det riktigt bra på Åland.

      Radera
    2. God morgon, Carin.

      Det låter som om ni har det riktigt fint på Åland.

      Radera
  17. Godmorgon Krister och alla krysslösare , här i Lycksele har vi soligt och varmt,det har det varit de senaste dagarna och jag det ska fortsätta ett tag till.

    SvaraRadera
  18. V 11 Mio min Mio

    SvaraRadera
  19. V11 ULLA, V11 MIO?

    SvaraRadera
  20. Jag hinner aldrig kommentera, alla är så snabba. Men det är kul att läsa. Jag har turen att vara en frisk person, men nu har jag åkt dit på att ta penicillin så jag somnar nästan vid datorn mellan frågorna. Det blir ytterligare 5 dagar att ta det lugnt.

    SvaraRadera
  21. God morgon alla.
    Låter som en härlig semester Krister, men usch - denna längtan efter cykeln aj aj aj ��
    Solen skiner även här nere på näset. +23° och inte en vindpust.
    Njut av lördagen men mest av vår gemenskap.��

    SvaraRadera
  22. L13: AIR
    Love is in the air!

    SvaraRadera
  23. Trevligt med semester Krister. Styr kosan söderut imorgon för en "roadtripp" både på tvären och längden, barn, barnbarn, syskon, kompizar, nya svärföräldrarna, släktens åldermann. Vi kanske ses på vägararna, blir nog en 280-320 mil.
    L13 love is in the air.
    Ha de gött. Richard Örnsköldsvik

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Richard.

      Låter som om vi inte är ensamma om att "flänga" runt på vägarna.

      Radera
  24. Vilken lämplig sång för kyrkoherden, O hur saligt att få vandra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var den populäraste psalmen bland konfirmanderna.

      Radera
    2. Det förstår jag. Texten är ju så sann också. Vilken är din favoritpsalm? Jag har svårt att välja en men en av favoriterna är Stor är din trofasthet. En underbar text om en Gud som bär oss genom livets alla skeden.

      Radera
    3. Några av mina favoriter är 45, 217 och 278.

      Radera
  25. L3: GRINGOS
    Tre Gringos av Just D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillsammans med Thorleifs om jag inte missminner mig.

      Radera
  26. Ha en jätte fin semester och njut av varje stund de e viktigt :) Tack för att du och ni andra som kommenterar hjälper mig med de lite äldre frågorna på krysset. Trevlig sommar på er. Kram

    SvaraRadera
  27. Svar
    1. Stefan Nilsson har gjort denna vackra musik

      Radera
  28. Skärgåden
    Hej och ha en bra dag.

    SvaraRadera
  29. Tack för idag, njut nu av den underbara svenska sommaren alla:)

    SvaraRadera
  30. V1 SKÄRGÅRDEN, som vi åkte igenom i går. Trevlig helg önskar jag alla!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  31. Ha en fortsatt bra dag alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  32. Tack för idag, nu blir det båttur o fiske!!
    Christina & Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Christina och Kjell.

      God fisketur.

      Radera
  33. Vi avslutar med Skärgården, tack alla kryssare för idag, önskar er en fortsatt trevlig helg, Berit

    SvaraRadera
  34. Tack för denna lördag! Ha en bra fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  35. Tack för idag! Njut av sommaren! Vi hörs nästa vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Irene.

      Det gör vi om jag hittar wi-fi i Danmark.

      Radera
  36. Tack för idag och hjälpen med V14: Tolstoj.
    Viktoria var givet.
    Ha ett fint veckoslut!

    SvaraRadera
  37. trevlig helg i värmen :-)

    SvaraRadera