lördag 30 juli 2016

Melodikrysset vecka 30 - 2016

God morgon alla melodikryssvänner!

I dag sitter jag också i husbilen fast nu är den uppställd på stadscampingen i Vejle. Detta är en stad vi återkommit till de senaste tre åren eftersom den ligger på lagom avstånd från Malmö och det är nära till Legoland, där min fru och dotter var i går. Själv var jag och Hugo ute på ett par långa promenader då vi bland annat tittade på cykeltävlingen "Danmark runt", vars 3:e etapp avslutades i Vejle.

Det ligger en fantastiskt vacker bokskog precis utanför campingen som jag och Hugo använt till både till korta och långa promenader.

Sedan vi hördes i lördags har vi varit och tittat på en av grenarna (hinderbana) i SM i militär femkamp. Senast jag var på SM i militär femkamp var 1982, då det också gick i Halmstad. Den gången hejade jag samma kompis som i år var tävlingsledare. Det var nostalgiskt att titta när de duktiga idrottarna sprang samma hinderbana som jag sprungit så många gånger, inte minst under min värnpliktstid.

Direkt efter att alla sprungit i mål, körde vi till Malmö för att hälsa på mina släktingar. I Malmö stod vi för första gången inte på Sibbarps camping utan på en ställplats i Limhamns småbåtshamn. Det var väldigt smidigt och nära både till affärer och restauranger. Det är en plats jag verkligen kan rekommendera.

I torsdags morse lämnade vi så Malmö för att köra till Danmark. Här kommer vi att tillbringa de närmsta veckorna. Vi kommer att köra runt i norra Jylland för att se bland annat Skagen. Min yngsta dotter vill också se platsen där "Badhotellet" delvis spelades in. Jag kommer också att visa henne var min morfar och mormor bodde samt de platser jag besökte som barn. Danmarkvistelsen kommer att avslutas med en släktträff utanför Viborg där vi kommer att bli närmare 80 personer.

Hugo är för första gången utomlands. Jag fixade ett pass till honom för någon månad sedan. Han har börjat ligga utanför eller under husbilen så att han har koll på vad som händer, men när vi kör ligger han lugnt och stilla i sin bur. Varje dag tar jag minst en lång promenad med honom och i övrigt följer han med på allt vi gör. Han har varit på restaurang och åkt buss i Malmö och i går var han med mig på cykeltävlingen bland tusentals högljudda åskådare. Allt klarar han galant även om han vid två tillfällen rymt när någon av oss öppnat dörren. Dock har han kommit tillbaka direkt när jag kallat på honom. Det känns skönt att all träning givit något resultat.

Tidigt i morse vaknade jag av ett störtregn och sedan har det har regnat till och från. Just nu har vi uppehåll och det är ca 16 grader och det ser ut att spricka upp under eftermiddagen. Enligt prognosen ska det bli en hel del regnskurar under den kommande veckan.

I dag måste jag lyssna via nätet vilket gör att mina svar kan dröja lite. Jag hoppas verkligen att vårt mobil bredband fungerar under hela sändningen.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

V 9: I dag börjar vi med Ray Charles med den otroligt vackra sången: "I can´t stop loving you".

L 1: "The Beatles" fina sång: "Yesterday", framförs i en instrumental version.

V 8: Celine Dion sjunger: "I drove all night". En mycket vacker sång.

L 2: Bert Karlsson försöker sjunga en sång som jag tror heter: "Hoppa hulls".

V 5 och V 12: Vi får höra: "Moonlight serenade" av och med, Glenn Miller.

L 11: Det är Per Gessle som är upphovsman till: "Sommartider". Gruppen som framför den kommer från Halmstad och heter: "Gyllene tider". Per Gessle var gruppens frontfigur. Flera av medlemmarna gjorde lumpen på I 16 då jag jobbade där.

L 3: Ann-Louise Hanson sjunger: "Jag tror på sommaren". En sång jag minns från min barndom.

V 1: Platsen som nämns i visan: "Jungman Jansson", är Yokohama.

L 4: Madonna sjunger: "Living for love".

V 7: Vi får musik ur: "The sound of music". Huvudpersonen, Maria, ville bli nunna. Detta var den första filmen jag såg på bio.

L 10: Vi får höra en ballad med Jerry Lee Lewis alias "The Killer". Jag tror att den heter: "Missed the Mississippi and you".

V 6: Vi går i mål med: "Jag har bott vid en landsväg", från filmen: "Kalle på Spången". Jag förknippar både filmen och musiken med Edvard Persson.

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Det har inte bjudit några större svårigheter så jag har inte behövt googla alls i dag, vilket är mycket ovanligt.

Nu ska vi packa ihop och dra vidare norrut på Jylland.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka. Förhoppningsvis är jag tillbaka om en vecka igen.

135 kommentarer:

  1. God morgon Krister. Låter som även ni har en fantastiskt sommar. Var det smidigt att ordna med pass till Hugo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ingela.

      Ett veterinärbesök, en spruta och kontroll av id-chipet. Det tog 15 minuter och kostade runt 1000 kr.

      Radera
  2. God morgon alla och speciellt själva bossen från ett halvsoligt Bromölla

    SvaraRadera
  3. God morgon. Idag är det sol i Kåge. Igår körde jag E4 mot Skellefteå och kom in i ett skyfall så jag fick sakta ner farten till 70 eftersom bilen ville plana. Obehagligt. Sen fick jag sitta i bilen länge på affärsområdet Solbacken tills det slutat regna och åska. Väl hemma i Kåge regnade det bara lätt trots att det bara skiljer ca 1,5 mil. Nu börjar snart krysset och jag önskar er fortsatt fin semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Det kan vara riktigt obehagligt att köra i kraftiga regnskurar.

      Önskar dig/er detsamma.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla kryssare. Vi sitter i bilen på väg till Arlanda för att vinka av min kusin med make, som skall resa hem till Boston igen. Vi hämtade dem på Åland i eckan med husbilen. Jag kommer inte att kunna följa krysset i realtid idag, men jag löser krysset i efterhand.
    När vi var i Malmö stod vi på Sibbarp, men vi cyklade förbi ställplatsen i Limhamn, och den såg bra ut.
    Lycka till alla med dagens kryss.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  5. God Morgon Krister och alla kryssvänner.
    Ha en fortsatt trevlig tur med husbilen.
    Här i Stockholm är det strålande sol, men enligt prognosen ska det komma regn här också.
    Henrietta

    SvaraRadera
  6. God morgon hälsar vi från Dorotea.
    En morgon med strålande väder!

    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla kryssare!
    Velje besökte A som barn och upplevde det som en trevlig by. regnet får du gärna skicka hit till Mörrum för det har inte regnat på tre veckor och inte ordentligt på hela sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, A o T.

      Vi får hoppas att det finns några droppar kvar när molnen når Blekinge.

      Radera
  8. Hugo får verkligen bra miljöträning. Gordon sänder sina hjärtliga hälsningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Hugo hälsar tillbaka från sin plats mellan framsätena.

      Radera
  9. God morgon alla kryssare från Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister. Skönt att höra att ni har en trevlig semester. God fortsättning på den! Här i Nås har vi i dag regn och lite kyligt. Vi hoppas på bättre väder framåt dagen då man här firar Storängsfesten med många aktiviteter under dagen. Ha det så skönt hälsar Else-Britt och jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten och Else-Britt.

      Tack detsamma.

      Radera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare önskar jag från ett soligt och fint Lycksele

    SvaraRadera
  12. Yesterday
    Henrietta

    SvaraRadera
  13. Jag hinner inte med. Lyssnar på mobilen men yesterday stämmer bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mammahara!

      När man lyssnar via nätet då ligger man ca en minut efter.

      Radera
  14. God morgon alla! =)
    Här i Götet är det halvsoligt, duggregnade igår men var varmt och skönt. Roligt att höra hur ni andra har det i landet med, och skoj att höra att Hugo gillar sin semester.
    Nu kör vi alla kryssvänner!
    Hälsningar C i Götet

    SvaraRadera
  15. God morgon Krister och alla krysslösare från ett Östersund med moln och ca 20 grader. Jag har haft en trevlig semester i Kanada och USA i fem veckor. Dock skönt att vara hemma igen. Jag besökte en baptist kyrka i Louisville, Kentucky. Det var frukost och bibelläsning innan högmässan. Väldigt intressant. Trevlig fortsättning på semestrar och sommaren. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ulla.

      Låter som en fantastisk resa. Då jag var i USA för 20 år sedan passade jag också på att besöka olika kyrkor. Det var både givande och intressant.

      Radera
  16. Hoppa hulle hulle hulle, jag vill hellre ha en bulle!

    SvaraRadera
  17. Serenade
    Miller
    Henrietta

    SvaraRadera
  18. Smokerings...men sen är kunskapen slut för tillfället. /C

    SvaraRadera
  19. Moonlight serenade, den väcker ljuva minnen.

    SvaraRadera
  20. God förmiddag från en som följer med och kryssar, men sällan hinner kommentera pga seg uppkoppling vid nätlyssning. Hälsning från ett soldisigt Jämtland 🌤

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon "gallerifrisk".

      Välkommen även till kommentarsfältet.

      Radera
  21. Ingela, du är otroligt kunnig och snabb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Det är imponerande.

      Radera
    2. Tack, vi är ett bra team min man och jag.

      Radera
  22. Missade denna fråga, var det kvinnans efternamn han ville ha? På L3 alltså?

    SvaraRadera
  23. Yokohama
    Henrietta

    SvaraRadera
  24. Kan det vara Madonna? ;-)
    /C

    SvaraRadera
  25. Jag får ju savarin innan jag hört låten men Madonna är ju bra!

    SvaraRadera
  26. Nunna var mitt "drömyrke" som liten, tyckte att det verkade så romantiskt att hänge sig så och skärma av resten av världen...

    SvaraRadera
  27. Älskade den filmen och musiken

    SvaraRadera
  28. "The KILLER" Jerry Lee Lewis...

    SvaraRadera
  29. V6 Edvard Persson
    I Lycksele avslutas motorveckan idag med Yankee Cars and Classics som pågår nu, ikväll blir det cruising genom centrum Det är bilar överallt det har tydligen varit ca 60000 som besökt Lycksele i veckan.Tur med vädret har dom också haft, hoppas det fortsätter med soliga dagar för oss som blir kvar i stan. Ha en bra dag och tack för idag alla kryssare, ha en fortsatt bra semester Krister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer snart hit till oss i Skanör.
      Tack för upplysningen. Må gott!

      Radera
    2. Tack och tack detsamma, Ingegerd.

      Radera
    3. I Klutmark utanför Skellefteå körs idag crosskart med bl a Oliver Solberg som är där med Sin far Petter Solberg.

      Radera
    4. De kommer snart hit till oss i Skanör.
      Tack för upplysningen. Må gott!

      Radera
  30. Persson
    Henrietta

    SvaraRadera
  31. Tack för idag! Spännande omgång!

    SvaraRadera
  32. Tack för idag, ganska enkelt kryss den här veckan!
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med er, Christina och Kjell.

      Trevlig helg.

      Radera
  33. Tack för idag alla kryssare, ha en fortsatt bra dag, Berit

    SvaraRadera
  34. Vo går i mål i skåne med Edvard Persson

    SvaraRadera
  35. Tack för idag. Önskar alla en fortsatt skön lördag.

    SvaraRadera
  36. Tack för idag. Nästa vecka skall jag segla med goda vänner och hoppas på fina vindar och lite sol!

    SvaraRadera
  37. Slut för idag, tack för idag. Ha en fortsatt trevlig helg alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  38. Tack för denna lördag! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  39. Tack för idag! ha en fortsatt trevlig dag alla!
    /C i Götet

    SvaraRadera
  40. Ha en fortsatt fin dag alla!

    SvaraRadera
  41. Du är till stor hjälp me krysset.
    Ha en fin vecka.

    SvaraRadera