lördag 9 juli 2016

Melodikrysset vecka 27 - 2016

God morgon alla melodikryssvänner!

Denna lördag sitter jag i husbilen på en ställplats i Oxelösunds gästhamn: "Fiskarhamnen Femöre".

Vi kom hit i går eftermiddag eftersom gästhamnen i Trosa, dit vi hade tänkt åka, var fullbokad. Var vi tar vägen i morgon eftermiddag har vi inte bestämt, men det lutar åt Mariefred.

I veckan har vi varit i Fagersta och i Skokloster med husbilen, eftersom jag haft massor av inarbetade timmar att ta ut i ledighet. Vi har hälsat på några vänner och njutit av god mat och dryck.

Den enda dag i veckan som jag varit på kontoret har jag haft vigselsamtal och ett antal samtal med medarbetare, i övrigt har jag fullgjort mina uppdrag via telefon och mejl. Det är egentligen fantastiskt att jag kan sitta i husbilen och godkänna räkningar, skriva mejl och svara i telefon.

Hugo och jag har haft en fin vecka med många långa promenader. Han har allt mer funnit sig till rätta i husbilen och ligger oftast mellan framsätena eller i knät på min fru. På nätterna vill han inte sova i sin bur utan han sover på golvet mellan min och min frus säng. Han blir allt mer lydig samtidig som han är rädd för nästan allting. Han morrar, skäller och ryggar så fort något nytt dyker upp. Hans personlighet blir allt mer tydlig. Han är lydig, trevlig, glad, envis, framåt och osäker. Jag trodde inte att jag skulle kunna bli så fäst vid en hund på så kort tid.

I Oxelösund är det klarblå himmel just nu och det är ca 20 grader varmt.

Så här ser denna lördags förslag till svar på krysset ut:

V 10: I dag börjar vi med Tommy Körberg och: "Anthem" ur musikalen: "Chess". En fin musikal som jag såg i London då den var alldeles ny.

L 11: Visan utspelar sig på Haga. Visst är det Bellmans: "Fjäril vingad"?

V 13: Jag tror att visan heter: "O boy, o boy, o boy" och i den sjunger man om att engelska flottan har siktats vid Vinga.

V 15 och L 13: Musiken och rösterna är hämtade från Astrid Lindgrens: "Alla vi barn i Bullerbyn".

V 12 och V 9: Lena Ph sjunger: "Jag är ingen älskling". En av vår tids bästa artister enligt mig.

L 2: Vi får lyssna till en instrumental version av: "Stop in the name of love". "The Supremes" gamla klassiker. Jag skriver stopp på L 2.

L 1 och V 4: Ur tv-serien: "Så mycket bättre" får vi höra Miriam Bryant sjunga: "One last time" som är hennes tolkning av Niklas Strömstedts: "Sista morgonen".

L 4 och V 6: Jag känner så väl igen denna kända marsch men kommer inte på titeln. Den är i alla fall skriven av John Philip Sousa som kommer från USA. Var det: "Stars and stripes forever"? Efter att ha dubbelkollat förslaget så är jag helt säker på att det är den korrekta titeln.

L 8: Den sjungande musikern är Phil Collins. Här sjunger han: "You can´t hurry love".

V 7: Signaturen är till "Rapport".

L 5: Är det verkligen Alf Robertson som sjunger? På svenska fick denna sång: "Jody and the kid", i alla fall titeln: "Lasse och Marie".

L 3: Bing Crosby sjunger: "Gonna build a mountain". På svenska fick den titeln: "Bygga upp ett stort berg". Sången är hämtad från musikalen: "Stoppa världen! Jag vill kliva av".

L 14: "The shrine of saint Cecilia" sjöngs av "Andrew sisters". På svenska fick den titeln: "Min soldat" och sjöngs då av Ulla Billqvist.

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Det var inte särskilt svårt i dag heller. Jag var bara osäker på titeln på Sousas marsch men det har jag kontrollerat via Youtube, så nu är jag säker på att det var: "Star and stripes forever".

Nu ska vi ta en promenad in till Oxelösund och handla samtidigt som Hugo får motion. I eftermiddag blir det en skogspromenad på Femöre.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en trevlig semester när den än infaller.

162 kommentarer:

  1. god Morgon Krister och alla vänner. Är nu tillbaka efter ett litet uppehåll och det känns bra.
    Henrietta

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Sitter och njuter i solskenet med en kopp kaffe och laddar hjärncellerna innan krysset.
    Anna från Björkhagen

    SvaraRadera
  3. God morgon. Äter frukost i solen, varmt och skönt. Imorgon bär det iväg till Österlen. Lycka till med krysset.

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Krister. Trevligt att höra att ni har det bra i husbilen och att Hugo gör framsteg. Vi har nu avslutat Ingmarsspelen för i år och resten av veckan har ägnats till återhämtning och att göra allt som legat för fäfot under spelveckan. Nu är vi ikapp och skall i morgon fara till Leksand på Högmässan. Ha en skön vecka i husbilen! Else-Britt hälsar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Önskar också er en fin vecka. Jag ska jobba tisdag till fredag och sedan ska vi åka på 4 veckors semester med husbilen till bland annat Danmark.

      Hälsa tillbaka.

      Radera
  5. Så roligt när du berättar om Hugo och att ni fungerar så bra tillsammans. Det gör också jag och Gordon - som sänder sina hälsningar till dig och Hugo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Just nu ligger Hugo och småmorrar på grannen som öppnar och stänger dörrarna i sin husbil.

      Han är otroligt rolig och man har inte tråkigt en enda sekund med honom.

      Radera
  6. Välkommen till Sörmland och ha en trevlig stund i Oxelösund

    SvaraRadera
  7. Godmorgon! Idag sitter vi i bilen på väg mot Stockholm på semester. Vi tänker försöka lösa krysset I bilen. God krysslycka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Annica.

      Hoppas att det inte är du som kör...

      Radera
    2. Nä då. ..maken kör. Är inte betrodd!!:)

      Radera
    3. Nä då. ..maken kör. Är inte betrodd!!:)

      Radera
  8. God morgon Chhrister och alla andra lyssnare.
    Idag har vi strålande väder här i Jönköping med blå himmel och varmt i solen.

    SvaraRadera
  9. God morgon från ett grått Kåge. Här är 16 grader och lite regntungt. Det blir inte mycket gjort av det som behövs ute, målning m.m. Nu börjas snart krysset. Hoppas ni har en trevlig minisemester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Vi har ägnat åt oss att promenera, spela spel, spela minigolf och tittat på fotbolls-EM.

      Radera
  10. God morgon Krister och alla kryssare, idag i Karlshamn. Vi är också ute med husbilen och har varit några dagar på Öland. Idag lyser solen, men i går kväll när vi lade oss regnade det. Lycka till alla med dagens kryss.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Min fru kommer från Karlshamn. Hennes pappa var kommunalråd där i många år. Nu har de flyttat till Karlskrona så det är inte ofta vi har vägarna förbi längre.

      Trevlig resa.

      Radera
    2. Tack! Min man Krister har en bror och svägerska, som bor i Karlshamn, och som vi besöker just nu.
      //Carin från Ösmo

      Radera
  11. God Morgon Krister, sitter på landet och har nu börjat min semester. Lycka till alla kryssare.

    SvaraRadera
  12. God morgon alla kryssare, här i Norrköping lyser solen för närvarande, Berit

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Berit.

      I går kväll gick vi längs Bråviken, fast på norra sidan.

      Radera
    2. Godmorgon alla! Trevligt med semester Krister, härligt att få se Sverige!
      Här i Götet är det småmulet och nästan 19 gr. Det var lovat sol och 20 så vi får väl se... Nu börjar vi hörrni! =) Hälsningar C i Götet

      Radera
  13. God morgon alla. Idag är det ganska varmt och soligt i Bromölla

    SvaraRadera
  14. Hej alla glada krysslösare !!
    Roffe Kimnäs

    SvaraRadera
  15. Fel ska ju vara m på slutet Anthem ur Chess.

    SvaraRadera
  16. Klar himmel med tussar i Hannover. Hälsningar från balkongien.

    SvaraRadera
  17. God morgon Krister och alla lösare från ett soligt Gästrike-Hammarby

    SvaraRadera
  18. God förmiddag .Idag blir det födelsedagskalas för min äldsta son (som är 19år yngre än mej).
    riktig gräddtårta med jordgubbar är utlovad.
    ha en trevlig semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, ELB.

      Önskar er ett trevligt "kalas" och en trevlig semester när den infinner sig.

      Radera
  19. V15: ALLA
    L13: VI
    Barn i Bullerbyn

    SvaraRadera
  20. V15 L13 Alla vi - barn i Bullerbyn

    SvaraRadera
  21. Svar
    1. Som i likhet med mig har rötterna i en av Sveriges vackra städer Vetlanda.

      Radera
  22. L1, V4: Bryant, Strömstedt

    SvaraRadera
  23. God förmiddag, Krister och alla kryssare! Sitter och rensar kantareller och lyssnar på krysset, kan inte bli bättre.

    SvaraRadera
  24. God morgon Kristrr o alla krysslösare.
    I skåne på sydspetsen/näset,är det regntungt och blåsigt, vilket inte gynnar Falsterbo Horseshow.
    Få se om min uppkoppling håller i sig nu.
    Ha en fin stund.

    SvaraRadera
  25. God förmiddag
    Här i Lycksele har vi växlade molnighet, solen tittar fram emellanåt. Lycka till alla krysslösare, hittills har det varit ganska lätt, hoppas det fortsätter så.

    SvaraRadera
  26. Vi har massor av kantareller kvar sedan förra året så vi har inte börjat plocka än
    Roffe

    SvaraRadera
  27. Det var Stars and stripes av Sousa

    SvaraRadera
  28. L8 Phil (Collins)

    SvaraRadera
  29. Marschens namn : Stars and stripes forever

    SvaraRadera
  30. L3: STORT
    I samband med detta, så vill jag säga STORT TACK för idag!
    Vi hörs nästa lördag. Tack Christer och alla andra krysslösare :)
    Vi är grymma!

    SvaraRadera
  31. L14: ULLA Billquist
    Från en av de bästa serierna från Svreige. Med Janne "Loffe" Carlsson.
    Serien hette. - Någonstans i Sverige.

    SvaraRadera
  32. Ha de gott allihopa , idag behövde jag hjälp med stavning. :)

    SvaraRadera
  33. Tack för idag fortsatt God Helg

    SvaraRadera
  34. Tack för idag. Önskar er en fortsatt trevlig lördag.

    SvaraRadera
  35. Tack för denna lördag, ha en god helg!

    SvaraRadera
  36. Tack alla kryssare för idag, önskar er alla en trevlig helg, Berit

    SvaraRadera
  37. Tack för idag och önskar er alla en trevlig helg.

    SvaraRadera
  38. Tack för idag alla! =) Nu blir det påtår på kaffet och inskickning av krysset!
    Glad helg, hälsar C i Götet

    SvaraRadera
  39. Tack för idag. Roligt att vara tillbaka. Önskar alla en
    FIN SOMMAR.
    Henrietta

    SvaraRadera
  40. Så var det löst nu blir det en promenad och sdan ska jag provtvätta i maskinen vi nyss köpt. Lite krångligt att få bort säkerhetsdetaljerna och kopplingen till vattnet.
    Ha en bra semester Krister med familj och alla ni andra kryssare.

    SvaraRadera
  41. Tack för idag. Trevligt att träffas så här över nätet. Ha en fortsatt skön dag.

    SvaraRadera
  42. Tacksam för många svar! God helg!

    SvaraRadera
  43. Tack för idag och jag önskar alla en skön sommarhelg. Nu ska vi besöka Tosiga Bonnadagen i Ronneby.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Carin.

      Där har jag en gång i tiden ansvarat för trafik, ordning och säkerhet tillsammans med mina värnpliktiga militärpoliser.

      Ha det bra i Ronneby.

      Radera
  44. Tack, själv! <3 <3
    Ha en fin helg....
    Anders o Elisabet

    SvaraRadera