lördag 2 juli 2016

Melodikrysset vecka 26 - 2016

God morgon alla melodikryssvänner!

Även i dag sitter jag hemma vid köksbordet i Järfälla då jag försöker att lösa Melodikrysset tillsammans med er. Förra veckans kryss innehöll ett fel (Eldeman spelade Islands bidrag men svaret skulle bli Australien) som blivit omskrivet i kvällspressen och jag är fortfarande inte säker på musikens titel som skulle ge oss svaret: "spådde".

Direkt efter dagens melodikryss ska jag, min fru, yngsta dottern och Hugo hämta husbilen i Enköping för att åka i väg på en minisemester någonstans i Västmanland. Efter konfirmandlägret och ett par dygns beredskap har jag en hel del förtroendetid att ta ut.

I veckan har jag och Hugo tagit många långa promenader. Jag har övat inkallning på olika sätt med honom. Nu kommer han när jag visslar, skramlar med nycklarna, kallar med rösten eller håller ut armen. Varje gång han kommer får han en liten godisbit. I veckan tog han det första bad som jag sett honom ta, men det var inte i havet utan i en dypöl i närheten av min kompis stuga. Jag har inte hunnit med att löpträna men det hoppas jag hinna med i helgen.

I veckan har jag också varit hos optikern och beställt ett par nya glasögon och ett nyss glas till de paret jag har. Känslan att jag har svårt att läsa i gudstjänsterna var befogad då synen på vänster öga försämrats, men det stora problemet var att mina glasögon satt för högt upp på näsan så att brytningen för dubbelslipningen hamnade fel.

Arbetsmässigt har det, som vanligt, varit en omväxlande vecka. Jag har haft två begravningssamtal, en begravningsgudstjänst, ett projektmöte kring vår plan att bygga ett muslimskt begravningskvarter, ett medarbetarsamtal, ett utvärderingsmöte med vår företagshälsovård och ett möte inför att vi ska gå med i Svenska kyrkans gemensamma IT-plattform - GIP. Mellan mötena har jag svarat på och skrivet mejl och pratat i telefon om allt från vigslar till kyrkbokföringsfrågor.

Med anledning av Ekots och Aftonbladets granskning av Svenska kyrkan har jag även fått administrera en hel del utträden. Tyvärr slår granskningen "blint" och även församlingar som skött sig tappar medlemmar. Eftersom vi alltid skickar ett frågeformulär till dem som begär utträde ur Svenska kyrkan får jag oftast veta anledningen till att man inte längre vill vara med i Svenska kyrkan. Jag är oerhört tacksam för att ca 40 % av dem som begär utträde ger sig tid att svara och skicka tillbaka frågeformuläret i det bifogad och frankerade kuvertet. Många är upprörda över resultatet av Ekots och Aftonbladets granskning även om Järfälla församling inte var en av de församlingar som förekommit i reportagen.

I Järfälla församling har vi rest för 266 000 kr under den period som granskningen omfattade. Summan omfattar såväl resa som kost, logi och anmälningsavgifter. Vi har inte rest på några gemensamma personalresor och inga förtroendevalda har varit utomlands i sina uppdrag. De resor vi har gjort följer Skatteverkets bestämmelser, vår resepolicy och vår representationspolicy. Sedan 2013 har vi inte bjudit på öl eller vin, även om det är tillåtet enligt vår policy att bjuda på 2 glas vin eller 2 glas öl i samband med en måltid. Det är drygt 30 personer som varit utomlands då det varit motiverat utifrån deras kompetensutvecklingsplaner, kursens innehåll och resmålets betydelse för utbildningens målsättning.

Vädret i Järfälla är som i större delen av Mälardalen. Det är grått och regnmolnen tornar upp sig på skyn. Det ser ut att bli en regnig dag även om temperaturen är 18 grader.

I dag har vi, gemensamt, kommit fram till följande förslag på lösning:

V 1 och V 12: I dag börjar vi med en duett. Det är Marie Fredriksson och Per Gessle som sjunger: "It´s just happens". Kallar de sig inte Roxette längre?

L 3: Vi får höra en instrumental version av en Ernst Rolfs sånger. Den anknyter till Riala. Jag tror att den heter: "Riala-jazzen".

V 5: "Small town singer" sjunger titelsången till MASH. Jag tror att den heter: "Suicide is painless". I serien genomför man en och annan operation.

L 2: Gruppen som framför: "Kamelont", heter: "Electric banana band" och består bland annat av Lasse Åberg, Klasse Möllberg och Janne Schaffer.

V 6: Vi får höra: "Harry Lime´s theme", som var ledmotiv i filmen: "Den tredje mannen". Det framförs på cittra.

L 1: Huvudpersonen i visan: "Den glade bagaren i San Remo", heter Florindo.

L 10: "Electric light orchestra", brukar förkortas ELO. Här framförde de: "Livin thing". En sång som var populär i min ungdom.

V 10: Vi får höra: "Evert" med Stefan Ljungström och Laila Westerlund med komp av Lennart Palm. Det är Eddie Meduza som skrivet denna folkkära sång.

V 7: Jill Johnson sjunger Ted Gärdestads finstämda sång: "Oh, vilken härlig dag".

L 11 och L 8: Eldeman spelar en instrumental version av: "Ser du stjärnan i det blå". En något hysterisk version enligt mitt tycke.

V 9: Ännu mer filmmusik. Vi får höra en version av: "Smile". I rak översättning blir det le. Om jag inte missminner mig är det Charlie Chaplin som komponerat denna vackra musik.

L 9 och L 4: Precis som jag anat en stund så går vi i mål med: "Larz Kristerz" och: "När radion spela rock n roll".

Därmed var dagens melodikryss avklarat. I dag har det inte varit några större svårigheter även om jag inte är säker på titeln till Ernst Rolfs sång.

Nu ska vi hämta husbilen och därefter får vi se var vi hamnar. Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig helg.

115 kommentarer:

  1. God Morgon Krister och alla andra kryssare. Lycka till.

    SvaraRadera
  2. God morgon prosten och alla andra från ett varmt och fuktigt Bromölla.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister.
    I Jönköping har vi grått, mörkt och regnigt.
    Men hoppas det vänder under dagen.

    SvaraRadera
  4. Godmorgon! Har fått nya glasögon. Fått är fel ord! 3000:- kostade dom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Irene.

      Mina nya kommer att kosta betydligt mer... Bara ett nytt glas till mina nuvarande kostar 2500 kr...

      Radera
  5. God morgon Krister och alla kryssare, idag från Stockholm där det har regnat, men just nu är det uppehåll och 19,6 grader varmt. Lycka till alla med dagens kryss, som jag hoppas inte innehåller någon slamkrypare.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister idag är det inget båtvädet, idag löser vi krysset från uterummet istället.

    SvaraRadera
  7. God morgon hälsar vi från Dorotea.
    Allt är bra och vi är i stugan under perioder och trivs med arbetet,fiskande och bara att umgås.
    Träffade en kamrat i veckan som avslöjade att han har börjat utbildning till präst.
    Han hade funderat på detta i tjugo år innan han kom till beslut. Han passar mycket bra till den kommande rollen.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina och Kjell.

      Just nu har vi prästpraktikanter i församlingen. De flesta är lite äldre så jag tror att "kallelsen" även där har verkat i många år.

      Radera
  8. Många hälsningar till dig och Hugo från Gordon + två dagishundar som är hos oss den här veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Hugo ligger just nu och vaktar på balkongen.

      Radera
  9. Godmorgon Krister och alla kryssare
    mulet och regn tunga skyar vid kusten i Skåne. Ha en trevlig lördag alla.

    SvaraRadera
  10. God morgon. Sitter på altan för att lösa krysset. Det är 22 grader ute och mulet.

    SvaraRadera
  11. Hej Krister , håll er borta från västksuten , vi håller på att regna bort och när det inte regnar så blåser det småspik ( somi dag )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders!

      Vi ska göra allt vi kan för att inte hamna västerut...

      Radera
  12. God morgon! Operation (M.a.s.h)

    SvaraRadera
  13. Gomorron Prällen från Mats i Östersund

    SvaraRadera
  14. God morgon Krister. Här i Lycksele har vi just nu soligt men det har varit regnskurar omväxlande med sol de senaste dagarna och det blir nog det idag också.Roligt att läsa din blogg. Ha en skön semester med familj och hund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ingegerd.

      Tack för dina vänliga ord.

      Radera
  15. V6: SITTRA.
    Låten tar mina tankar till filmerna om Åsa-Nisse.
    Där denna eller liknande stycke finns med i ett par av dom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den är med i "Åsa-Nisse på Jaktstigen" bl a.
      I mitt tycke en av de bästa filmerna John E o co gjorde :)

      Radera
  16. Hej Krister. Hoppas allt är väl med dig och familjen! I dag är det lite segt efter gårdagens med stående ovationer hyllade premiär av årets Ingmarsspel. I dag står regnet som spön i backen här i Nås,
    men vi hoppas på uppehåll senare under dagen så vi slipper spela i regnkläder. Ha en bra dag önskar Else-Britt och jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thorsten.

      Här är allt bra.

      Vad kul att spelet gick bra. Vi får hoppas att även vädret står er bi.

      Önskar er detsamma.

      Radera
  17. V6 Cittra, min pappa brukade spela cittra och sjunga, när jag var barn. Det tänker jag på nu.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  18. L10: ELO
    Electric Light Orchestra

    SvaraRadera
  19. Ted Gärdestad

    SvaraRadera
  20. L 4: Kristina? ;)

    SvaraRadera
  21. L11: SER
    L8: DU
    stjärnan i det blå

    SvaraRadera
  22. L11 ser, V8 du

    SvaraRadera
  23. Hej Krister! Det var några veckor sen jag var med arbetet har tagit större del av tiden samt uppdrag inom det privata, förra veckan under midsommar gick vi ut med att det skulle vara sista gången på Herrängens gård med ringlekarna det kom ca 3500 personer ner till oss för att fira midsommar efteråt så gick jag igenom vissa av våra böcker och Träskogillets anteckningar och då kom vi fram till att vi har varit på samma gård varje midsommar sen 1960 frågan är om man inte ska orka 3 år till då blir det 60 år på samma gård, efter 1 veckas semester så har jag landat och känner mig avslappnad 1 vecka till har jag sen 3 veckors arbete sen blir det 2 veckor i en husbil till Tyskland fortsatt trevlig sommar på dig önskar Kirk med familj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kirk!

      Det låter som om det nästan är tvunget att orka 3 år till.

      Hoppas att ni får en fin resa till Tyskland.

      Hälsa hela familjen. Trevlig sommar.

      Radera
  24. Tack för den här gången Krister och alla lösare,ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  25. Bra kryzz idag, lagom svårt. Får man sen lite hjälp på traven så går det riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ett lagom klurigt kryss. Omväxlande.

      Radera
  26. Behövdes litet hjälp i dag! Tack för det! Fortsätt bra lördag!

    SvaraRadera
  27. Idag var det fin musik i krysset tycker jag. Cittra, Smile av Charlie Chaplin och Larz Kristerz, som vi dansat till en gång på Stureplan (även då i regn).
    Tack för idag och jag önskar alla en fin sommarhelg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  28. Tack från ett regningt Skåne

    SvaraRadera
  29. Då var krysset löst, behövde en del hjälp. Tack för en trevlig morgon, ha en bra dag alla krysslösare

    SvaraRadera
  30. Då var det slut för idag. Molnen går fort på himlen. Hoppas det inte blir åska. Det känns lite tungt i huvudet. Hoppas att alla får en trevlig helg och att det inte regnar under kyrkhelgen i Bonnstan i Skellefteå.

    SvaraRadera
  31. Tack för i dag. :-)
    Trevlig fortsättning på helgen.
    Nu ska jag göra morotskaka till min födelsedag som snart infaller.
    Kram

    SvaraRadera
  32. Tack för svaren du ger och välkommen till Västmanland! Känner smärtan med dej vad gäller utträder ur kyrkan. Journalistiken kan många gånger slå hårt, orättvist och alla "över en kam". Guds frid till dej i ditt arbete. Rode

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Rode.

      Jag har full förståelse och respekt för de som väljer att lämna Svenska kyrkan. Det är dock trist om man gör det i affekt pga sensationsjournalistik. Vi behöver alla rannsaka oss och jag har gått igenom vår policy och stramat upp en del.

      Trevlig helg.

      Radera