lördag 10 juni 2023

Melodikrysset vecka 23 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter Hugos morgonpromenad och en längre promenad med stavarna, sitter jag som vanligt framför datorn vid köksbordet, för att försöka lösa "Melodikrysset" tillsammans med er.

Under min stavgång lyssnade jag på "Ring så spelar vi" och till min stora glädje var Jarl från Gällersta, som är följare här på bloggen, med i programmet. Han klarade frågan med galans och vi fick lyssna till Jim Reeves. Det var verkligen roligt att höra någon som man känner till.

Efter promenaden har Hugo gått och lagt sig i solen på balkongen. Alexi och Bucky är fortfarande på semester hos svärföräldrarna i Karlskrona.

Min arbetsvecka har varit väldigt kort och mest innehållit administration, planering och samtal. I onsdags träffade jag fyra av kommunens direktörer för att informera om församlingens verksamhet och för att bjuda på lunch i Maria kyrkas diakonala restaurang.

På min fritid har jag, min fru och barnen med respektive, varit i Malmö för att deltaga i min systers begravningsgudstjänst. Vi kom ner i onsdags kväll och kom tillbaka hem i går eftermiddag. Förutom begravningsgudstjänsten med efterföljande minnesstund var min och min systers familjer samt min styvpappa på restaurang i torsdags kväll.

I övrigt har min fritid, som vanligt, ägnats åt promenader med och utan Hugo, stavgång, cykling och sjukgymnastik. 

I Järfälla skiner solen på en blå himmel där det endast skymtar några enstaka fjädermoln. Temperaturen är redan uppe i 15 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 4: Dagens kryss inleds med Markoolio som framför "Ingen sommar utan reggae".

V 1: Vi får lyssna till "In the summertime" i en svensk version. Originalet sjöngs in av Mungo Jerry. Den var omåttligt populär under mina yngre år.

V 11: Det är Antonio Vivaldi som komponerat "De fyra årstiderna". På italienska heter den precis som en av de mer populära pizzorna "Le quattro stagioni". Här fick vi lyssna till "Sommaren".

L 2 och V 7: Det är Miley Cyrus som framför sin fina sång "Flowers".

V 6: Vi får höra Arja Saijonmaas sång "Jag vill leva i Europa" i en instrumental version.

V 9: "Homework" sjungs av Otis Rush. Det handlar väl att han inte kan göra sina läxor längre?

V 10: Det är Roland Cedermark som sjunger "Mygg, bara, bara mygg". Nu passar inte mygg in på V 10 så Anna Charlotta söker nog ett samlingsnamn för fler insekter än bara mygg. Jag skriver kryp.

L 7: Sången är hämtad ur Bizets opera "Carmen". Jag tror att sången heter "Habanera".

V 12: Det är psalm 199 "Den blomstertid nu kommer" som framförs i en instrumental version.

L 3: Gruppen som framför "It´s my life" heter "Talk talk". Den spelades flitigt på diskoteken under mina yngre år.

V 5: Vi får en höra norsk version av "Volare".

L 1: I sången "Pony boy" sjunger Bruce Springsteen om en ponny. De brukar bo i ett stall. Hans dotter Jessica Rae är en väldigt duktig hoppryttare.

L 8: Vi går i mål med "Studentsången" den brukar sjungas när barnen skall sluta i skolan.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var som vanligt både omväxlande och bra musik men jag saknar fortfarande några klurigheter.

Nu ska jag äta lunch innan jag tar en promenad med Hugo. I eftermiddag funderar jag på att cykla en runda med min nya cykel.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Kom och se Guds gärningar,
hans väldiga verk bland människor.
Han bevarar oss vid liv,
han låter inte våra fötter slinta."
ur Psaltaren 66

89 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla andra X;are i vårt avlånga land. Solen skiner och brunnen sinar. Vist är det skönt med sommar men ack vad tort det är i marken. önskar er alla en fin lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon.

      Önskar dig/er detsamma.

      Radera
    2. Det var jag i Nyk som skrev de har tagit bort mig så jag skrev en ny signatur

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Jag hörde också Jarl från Gällersta på Ring så spelar vi och ”kände” igen honom. Grattis Jarl till vinsten.
    Idag firar vi vår 53-åriga förlovningsdag. Förlovningen skedde i Haag i Nederländerna på vår första campingsemester tillsammans.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Stort grattis på förlovningsdagen.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla lösare! En solig morgon som lovar en varm dag! Som Krister skriver så fick jag chansen att vara med i "Ring så spelar vi" på morgonen och lyckades dessutom klara frågan! Kul! Nu har det gått en och en halv vecka sedan jag fick orthosen och det/jag går långsamt framåt! Sedan i söndags har det blivit bridgespel tre gånger och ett sjukgymnastbesök så det går ju åt rätt håll! Lycka till med lösandet alla! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Stort grattis till vinsten i Ring så spelar vi.

      Skönt att det går framåt med rehabiliteringen.

      Radera
  4. God förmiddag Krister och alla andra kryssare! Trevligt att se att Du har kunnat ta det lite lugnt för ovanlighetens skull. Här hemma har det varit fullt upp med allsköns incidenter med dator och annat, men jag har lyckats hitta lösningar på det mesta. I eftermiddag skall vi besöka ett barnbarn som nyss fyllt 25 och nu skall ha grillfest för familjen, vilket innebär att vi blir ett 20-tal personer. Else-Britt har återfått färdtjänst och kommer med dit. Vi önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Thorsten.

      Vad skönt att det mesta löst sig.

      Jag önskar er en fin grillfest med familjen och en riktigt trevlig helg med en efterföljande fin vecka.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  5. Go förmiddag Krister och alla underbara kryss-lösare
    Vackert och soligt i Borensberg
    Sanna och Inge önskar en underbar dag ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Sanna och Inge.

      Jag önskar er detsamma!

      Radera
  6. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  8. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett soligt och varmt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  9. Godmorgon från ett soligt Karlskrona/Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Äntligen värme i Lockne. 15 grader och sol. Trevlig helg Krister.
    /Ulla

    SvaraRadera
  12. L4 Markoolio/Lisbeth

    SvaraRadera
  13. L4 Markoolio
    /Birgitta

    SvaraRadera
  14. Hello från Åtvid

    SvaraRadera
  15. V1 Summertime
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  16. V1 Summertime/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. V11 Antonio
    /Birgitta

    SvaraRadera
  18. 1970 när vi var ute på vår första campingresa i Europa spelades ”In the Summertime” med Mungo Jerry i alla länders radiokanaler. Vi gillar fortfarande låten och kallar den för ”vår låt”.

    SvaraRadera
  19. V11 Antonio/Lisbeth

    SvaraRadera
  20. V6 Europa/Lisbeth

    SvaraRadera
  21. V9 Läxor
    /BIrgtta

    SvaraRadera
  22. V10 Mygg
    /Birgitta

    SvaraRadera
  23. V10 Kryp/Lisbeth

    SvaraRadera
  24. L7 Carmen
    Birgitta

    SvaraRadera
  25. L7 CARMEN/Lisbeth

    SvaraRadera
  26. Får inte ihop det mygg Carmen????

    SvaraRadera
    Svar
    1. KRYP ska det nog vara, inte mygg

      Radera
    2. Får du ihop mygg med europa

      Radera
  27. V5 Volaré/Lisbeth

    SvaraRadera
  28. V5: Norska Inger Jakobsen sjunger VOLARE med norsk text

    SvaraRadera
  29. Jag slår mig i backen på att L4 kommer att bli "MARKOOLIO" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju första frågan 😅

      Radera
    2. Den missade jag när jag stod i duschen! Men jag insåg nu att det kan vara det, av andra svar!

      Radera
  30. L1: Stall (Pony boy)

    SvaraRadera
  31. L1 Stall/Lisbeth

    SvaraRadera
  32. L8 Sluta
    /Birgitta
    Tack för idag, trevlig helg!

    SvaraRadera
  33. L8 Sluta/Lisbeth

    SvaraRadera
  34. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  35. Det har du helt rätt i

    SvaraRadera
  36. Tack för idag! Lite klurigt var det idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  37. Tack för idag! Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  38. Tack för denna gång. Trevlig Helg

    SvaraRadera
  39. Tack för idag. Vi har fyra barnbarn, så det är många skolavslutningar nu. Igår slutade de två mellersta och på tisdag den yngsta och den äldsta. Den äldsta tar studenten.
    Jag önskar alla en skön sommarhelg!

    SvaraRadera
  40. Hej och tack för idag. Testar om det fungerar att kommentera.

    SvaraRadera