lördag 17 juni 2023

Melodikrysset vecka 24 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även idag, första dagen på min sommarsemester, sitter jag hemma vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Vi kommer att åka söderut med husbilen i veckan som kommer, men först ska vi fixa med lite saker här hemma.

Innan jag hamnade framför datorn har jag tagit en lång morgonpromenad med Hugo. Nu har han gått och lagt sig i gästrummet som är lägenhetens svalaste rum.

Även sista arbetsveckan, innan 3 veckors semester, har varit väldigt lugn. Jag har bland annat träffat kanslichefen från en av Stockholms större församlingar för att ge hjälp, råd och stöd i deras process att starta näringsverksamhet i bolagsform.

Dessutom har jag haft ett flertal samtal och möten med medarbetare inför sommarens verksamheter. Utöver detta har jag deltagit i terminens sista sammanträde med Kyrkorådet samt en extra bolagsstämma och ett styrelsemöte med församlingens Förvaltningsbolag, där jag är VD.

Sist men inte minst har jag lett församlingens Förbönsmässa och andakten innan sommarlunchen för församlingens förtroendevalda.

På min fritid har jag utöver promenader med och utan Hugo, stavgång, cykling och sjukgymnastik också spelat biljard med mina kompisar på den lokala puben. I veckan har min cykel varit inne på garantiservice.

I onsdags kväll fick jag följa med min äldsta dotter på Stockholms filmfestival. Vi fick åka en veteranbil från centrala Stockholm till Solvalla där vi fick se "A star is born" på en gigantisk filmduk. Det var väldigt mysigt att få umgås med min dotter en hel kväll. Den slutade med att vi fick skjuts till Odenplan och därifrån tog jag pendeln hem.

I Järfälla har vi haft högsommarvärme i flera dagar, så även idag. Just nu är det 23 grader och solen skiner på en nästan molnfri himmel. I eftermiddag ska det bli molnigt vilket faktiskt ska bli lite skönt.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

Nu är jag tillbaks igen. Jag fick åka ner till församlingshemmet för att släppa in en dopfamilj eftersom deras passerkort inte fungerade.

L 10 och L 1: Musiken är hämtad från "Djungelboken". Det är björnen Baloo som sjunger för Mowgli.

V 8: Denna vackra sång, "Barcelona", med Freddie Mercury och Montserrat Cabbalé var den officiella hymnen vid Olympiska Spelen i Barcelona 1992. Självklart har jag den på min Spotify-lista.

L 4: "Den makalösa manicken" är väl gjord av Michael B. Tretow?

L 6: Det är Stina Wollter som sjunger "Här i ditt knä".

V 1: Bandet som framför "Cruel summer" heter "Bananarama". Jag känner igen sången från de år då jag besökte uteställena i Stockholms city.

L 9: Vi får bland annat höra en sydafrikansk version av "The lion sleeps tonight". Jag tycker bäst om den danska versionen med "Bamse". Då heter den "Vimmersvej".

V 11: Ariana Grande framför sin "Thank u, next".

L 12: Det tog en lång stund innan jag kände igen Dolly Partons vackra melodi "Working 9 to 5" som här framfördes i en instrumental version. Den första siffran är alltså nio.

V 13: "Galenskaparna och After shave" framför "Gött å leva". Gruppen består av Anders och Claes Eriksson, Jan Rippe, Knut Agnred och Per Fritzell. Sången var med i "Macken" som handlade om bröderna Roy och Roger. 

L 3: "T. Rex" med Marc Bolan är ett av mina favoritband. Jag har de flesta av deras låtar på min Spotify-lista så även "Children of the revolution".

V 7: Det som ska slås i sången "Nu är det soligt och varmt på näset" måste vara .

V 2: Artisten som sjunger "Old town road" kallar sig  Lil Nas X. Tack google...

L 2: Vi går i mål med Anne-Marie David och "Tu te reconnaitras". Hon vann ESC 1973 för Luxemburg med denna vackra sång.

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt var det omväxlande och bra musik. Jag tycker fortfarande att Anna Charlotta ger lite för mycket ledtrådar, vilket gör att klurigheterna inte blir så svåra.

Nu ska jag köra ner bilen till garaget efter min utryckning precis innan krysset. Efter lunchpromenaden med Hugo blir det sannolikt biljardspel på den lokala puben.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Till dig kommer alla människor
för att bekänna sina synder.
När vår skuld blir oss för tung
förlåter du oss."
ur Psaltaren 65

89 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Här är varmt men igår och idag lite moln på himlen. Vi hoppas att vi kan få lite regn i morgon eller måndag.
    Igår träffade vi min mans syssling med familj från Texas. Vi ska träffas igen på Midsommar i Blekinge.
    Idag ska vi på vårt äldsta barnbarns studentuppvaktning. Hon var överlycklig i tisdags när hon sprang ut som student.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Önskar er en fin studentfest och en trevlig träff med kusinerna från Amerika.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Ännu en solig och varm dag men det påstås att det kan komma lite regn i morgon! I torsdags var jag hos sjukgymnasten och tog bort den understa kilen under min vänstra fot (avsliten hälsena) och det kändes genast bättre så det går i alla fall åt rätt håll! Jag passade att träna lite på gymet både då och ytterligare en dag under veckan. Om fyra veckor kan jag förhoppningsvis plocka bort orthosen och börja en långvarig träning! Idag blir en lugn dag i skuggan! Lycka till Jarl och Ann I Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med rehabiliteringen. Det gäller att vara lite envis...

      Radera
  3. Gomorron Krister och alla kryssare! Även här i centrala Jämtland, Valne Nälden har vi haft en tidig sommar med temperaturer mellan 25- 30 grader i skuggan ett flertal dagar. Gräsmattorna är bruna å fräsande, men de har lovat att det ska komma lite regn idag eller i morron. Vi hoppas på det! Krysshälsningar Annica å Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Annica och Christer.

      Även här hoppas vi på någon regnskur i morgon och på måndag.

      Radera
  4. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla kryssare från ett varmt och soligt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  6. God morgon fr sol/moln i Åtvidabeg

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Här I Lockne är det också varmt 22 grader. Jag hade min sista skolavslutning som lärare igår både roligt och lite sorgligt. Jag ska bli pensionär från den 4/9.
    Ha en fin helg och vecka.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Jag önskar dig ett fint pensionärsliv. Själv tänker jag gå i pension nästa vår.

      Radera
  8. Gomorron Krister från ett soligt och varmt lule,+19.ska åka till Råneås marknad idag som varar i 3 dagar.Annars är allt ok häruppe. Ska ta bort gipset på onsdag. Hurra, tummen fungerar åter igen. Skickliga hand-kirurger.Ha de så gott därnere i södern.Hälsa alla o Hugo också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini. Vad skönt att tummen klarade sig.

      Önskar dig fina dagar på Råneås marknad.

      Radera
  9. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! 25 plusgrader redan! Lycka till med krysset idag!

    SvaraRadera
  10. God morgon från Majbritt i Norrköping.

    SvaraRadera
  11. L1 Baloo
    L10 Djungelboken
    /Birgitta

    SvaraRadera
  12. Godmorgon från ett soligt österlen vi börjar med djungelboken idag

    SvaraRadera
  13. L10 Djungelboken/Lisbeth

    SvaraRadera
  14. L1 Baloo/Lisbeth

    SvaraRadera
  15. Godmorgon Krister o alla kryssare! Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  16. Är det opera någonting?

    SvaraRadera
  17. Tror operabase men är inte säker

    SvaraRadera
  18. V8 Olympiska/Lisbeth

    SvaraRadera
  19. Michael b tretow

    SvaraRadera
  20. michael b tretov

    SvaraRadera
  21. L3 Stina (Wollter)
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  22. Michael B Tretow tekniker hos ABBA

    SvaraRadera
  23. L9 Lion
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  24. Jag tror det är ariana grande

    SvaraRadera
  25. nine to five nio

    SvaraRadera
  26. Jag tror vi avslutar med L2 med Anne Marie

    SvaraRadera
  27. L2 Anne-Marie
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  28. L2 Anne-Marie/Lisbeth

    SvaraRadera
  29. Jag tackar alla för hjälpen och önskar er en härlig dag

    SvaraRadera
  30. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  31. Lite knepigt idag tyckte jag. Tack för er Ndra som är så duktiga! Trevlig helg önskar jag er alla @

    SvaraRadera
  32. Tack för idag. Jag önskar alla en skön sommarhelg och att vi äntligen kanske får lite regn.

    SvaraRadera
  33. Tack Krister och tack för dagens Bibelord. Önskar dig en fin midsommardag och en skön vila! Vänligen MariJeanette .M.

    SvaraRadera