lördag 3 juni 2023

Melodikrysset vecka 22 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag i husbilen då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Sedan i går eftermiddag står vi på gården hemma hos några kompisar strax utanför Enköping. Vi har i många år träffats i början av sommaren för att äta och dricka gott och så även i år.

Innan jag hamnade framför datorn har jag tagit en kort promenad med Hugo och en lite längre runda ensam med Ring så spelar vi i hörlurarna. Just nu ligger Hugo bredvid min hustru i vår säng bak i husbilen.

Sedan vi hördes förra helgen har jag, som vanligt, haft en omväxlande och spännande arbetsvecka som bland annat innehållit möte med Personalutskottet, Ekonomiutskottet och Fastighetsutskottet samt Ärendeuttag inför kommande sammanträde med Kyrkorådet.

Vidare har jag haft möte med all personal då jag informerade om de viktigaste nyheterna innan vi fick utbildning i GDPR av den firma vi anlitat som dataskyddsombud.

Dessutom har jag deltagit i styrelsemöte med JKR (Järfälla Kristna Råd) och varit på kyrkoherdesamling med kontraktets kyrkoherdar under ledning av min efterträdare som kontraktsprost. 

Utöver detta har jag varit på nätverksfrukost i Maria kyrka och haft redaktionsmöte inför nästa nummer av vår församlingstidning (Tusen möjligheter) samt varit på sommarlunch för all personal, där vi uppvaktade de som slutat, gått i pension, fyllt jämnt, arbetat hos oss i 25-år, gift sig eller fått barn.

Sist men inte minst har jag haft årets sista löne- och kompetensutvecklingssamtal samt lett en högmässa och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader med och utan Hugo, varit på sjukgymnastik och cyklat ett par längre rundor. Jag är inte uppe i samma antal steg som innan hälsenan gick av i december men jag har kommit upp i drygt 100 000 steg i veckan.

Här i Enköpingstrakten är det strålande solsken på en klarblå himmel med tunna slöjmoln. Temperaturen är redan upp i 15 grader,

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna lördag:

L 1: Vi inleder dagens kryss med att lyssna till Harry Belafonte och "Jump in the line".

V 11, V 12 och V 14: Gruppen som sjunger "Den vilda" kallade sig "One more time" och bestod av Nanne och Peter Grönvall samt Maria Rådsten. Det vill säga att gruppen bestod av tre personer. De har varit med i Eurovision Song Contest.

V 1: "My name is Tallulah" var med i filmen "Bugsy Malone".

V 5: Det är Lena Ph som sjunger "Live tomorrow" ur tv-programmet "Så mycket bättre". Laleh är den som gjort sången.

L 2: Huvudpersonen i den vackra sången "Crazy" med Gnarls Barkley undrar om han är galen.

V 8: "Maskerad", här framförd på svenska, är hämtad från den bästa musikalen som någonsin gjorts, "Fantomen på operan". Jag har sett den ett flertal gånger i London och ett par gånger i Stockholm förutom de 20-tal gånger jag sett den på tv. Jag tycker att Andrew Lloyd Webber och Tim Rice överträffade sig själva när de komponerade och skrev den.

V 6: Vi får lyssna till Lene Marlin, från Norge, när hon framför den vackra sången "Sitting down here".

L 7: "Nu grönskar det" framförs i en instrumental version.

L 3: Vi får höra Yohio med "Heartbreak hotel" ur melodifestivalen 2013.

L 10 och L 4: Glenn Miller framför den otroligt fina "In the mood". Hasse och Tage gjorde en svensk text till denna svängiga låt som heter "Vad är mod".

L 13: Det är Petter som framför Barbro "Lill-Babs" Svenssons, BS, "En tuff brud i lyxförpackning". Även den är hämtad från "Så mycket bättre".

L 9: Vi går i mål med musik till min favoritdans, tango. Det är "La Cumparsita" som framförs på finska.

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt var det omväxlande och bra musik, dock innehöll det inga större klurigheter.

Nu ska vi åka hem eftersom min fru ska arbeta i eftermiddag och kväll. Själv ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska cykla en längre runda.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herren är upphöjd över alla folk,
högre än himlen når hans härlighet.
Vem är som Herren, vår Gud,
han som tronar så högt,
han som ser så djupt ner -
vem i himen vem på jorden."
ur Psaltaren 113

82 kommentarer:

  1. God Morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från vårt köksbord i Nynäshamn, efter fem härliga dagar på Gotland tillsammans med vårt Nynäsgäng. Vi har åkt runt i stort sett hela ön på dagarna. Och på kvällarna har vi ätit och druckit gott inne i Visby. Vi har haft det mycket bra och trevligt.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Välkommen hem efter fem härliga dagar på Gotland.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla lösare! Idag och de senaste dagarna har det varit lite svalare ute jämfört med den senaste tiden. I torsdags försvann mitt gips på benet! Det var en spännande känsla för foten reagerade inte riktigt så som den brukar. Sedan fick jag en orthos som tydligen skall sitta på i sex veckor! Den är lite större än gipset vilket gör att den slår emot överallt. På torsdag skall jag få min första sjukgymnastik! Det skall bli spännande! Idag tar vi det lugnt och Ann blir kvar hemma! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Jag slapp gipset men fick gå 8 veckor med ortosen. Det största problemet är att man börjar halta och det sitter i länge.

      Lycka till med sjukgymnastiken.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla andra kryssare. Jag ser att veckan som gått har varit fylld med arbete som vanligt och ändå hunnit med långa promenader med Hugo. Jag gläds med Dig att Din återhämtning går så bra. Vår konsert i söndags med Nås Kyrkokör gick bra inför en fullsatt kyrka och vi avtackade vår kantor som fått jobb i hemförsamlingen och slipper resa 12 mil om dagen för jobbet. Fullt förståeligt att hon valde möjligheten till tjänstgöring i Ludvika i stället. Nu står vi utan kantor och körledare liksom många andra församlingar i dessa dagar, snart även utan kyrkoherde då nuvarande går i pension. Under veckan som gått har jag börjat klippa gräset som, där det inte är frostskador av gångna vintern, växer och hjälper mig att hålla igång kroppen, då jag klipper med handklippare. I kväll skall Else-Britt och jag se Trollflöjten från Metropolitan på Vansbro Teater, vilket vi ser fram emot. I morgon firar jag mässa i Nås kyrka. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Becky och Alexi en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad kul att det blev en lyckad konsert.

      Hoppas att du och Else-Britt får en fin stund med Trollflöjten och att mässan i morgon blir givande.

      Hälsa Else-Britt. Vi önskar er detsamma.

      Radera
  5. Godmorgon på er alla kryssare, främst du Krister 😉 från ett kylslaget och ett molnigt Piteå.

    Önskar att värmen kunde återkomma, det skulle kännas fint.

    Annars tar jag mig an, lite småpyssel inomhus, passar på att sy om kläder. Vilket jag älskar att göra. Sy!

    Upptäckte av en ren slump, att det är 15 år sedan, jag tog min Yrkes och studievägledare utbildning.
    Vart tog tiden vägen?!

    Hann dessvärre, inte arbeta så länge med det, förrän jag så kallat "sprang ända in i kaklet"

    Det går inte alltid att välja här i livet. 😊 Och tur är väl det.

    Tack och lov för att jag bor i Sverige. 🌻

    Ikväll ska vi till några vänner på deras stuga, för att äta och dricka gott, och spela brädspel.

    Vi är så lyckligt lottade, med att vi har en bred vänskapskrets.

    PS Tack för citatet, ❣️

    Nåväl...
    Önskar er alla en fortsatt fin helg. 🌼

    Hejsvejs från mig
    Annica 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Grattis till 15-års jubileet.

      Låter som en fin avkoppling att sy.

      Önskar er en fin kväll med mat, dryck och brädspel.

      Trevlig helg!
      Hejsvejs

      Radera
  6. God förmiddag Krister och alla melodikryssare från ett svalt Gistad!
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Lycka till med krysset!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! från ett soligt Karlskrona. Idag kommer vår äldsta dotter hem och imorgon fyller jag år. Lycka till med kryssandet idag/ Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Lisbeth och stort grattis i förskott.

      Radera
    2. Stort tack! Lisbeth Karlskrona

      Radera
  9. L1 Belafonte
    /Birgitta

    SvaraRadera
  10. L1 Belafonte/Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne har det blåst en längre tid. Värmen verkar långt bort. Ha det så trevligt i Enköping.
    /Ulla

    SvaraRadera
  12. V11 Nanne/Lisbeth

    SvaraRadera
  13. V11 NANNE V12 TVÅ V14 EUROVISION

    SvaraRadera
  14. V11 Nanne, V12 två, V14 Eurovision
    /Birgitta

    SvaraRadera
  15. V.11 NANNE
    V:12 TRE
    V:14 EUROVISION

    SvaraRadera
  16. V5 Laleh
    /Birgitta

    SvaraRadera
  17. V5 Laleh/Lisbeth

    SvaraRadera
  18. L2 Galen/Lisbeth

    SvaraRadera
  19. L2 Galen
    /Birgitta

    SvaraRadera
  20. V8 Fantasia
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, naturligtvis, Fantomen!
      /Birgitta

      Radera
  21. L3 Yohio/Lisbeth

    SvaraRadera
  22. L10 Glenn L4 Miller/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. L10 GLENN L4 MILLER Fast då hade jag fel på V12, där ska det vara TRE

    SvaraRadera
  24. L13 rättelse BS/Lisbeth

    SvaraRadera
  25. L9 Tango/Lisbeth

    SvaraRadera
  26. L9 Tango
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  27. Tack för trevligt X:nde.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  28. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla! Nationaldagen oxå!

    SvaraRadera
  29. Tack för idag! Önskar Krister med familj o djur o alla kryssare en riktigt trevlig helg/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  30. Barbro Svensson l13

    SvaraRadera
  31. Tack för idag. Vi passerade Grå Gåsen på södra Gotland, där Så mycket bättre spelas in.
    Jag önskar alla en fin junihelg!

    SvaraRadera
  32. Hej Krister! Vi är med varje helg men skriver inte alltid till dig..
    Nästa vecka tar min mitten tjej studenten som kusk, internationell hästskötare och travtränare .
    Så man är en stolt förälder just nu.
    Utspring Solvalla kl.12.00 du är välkommen om du vill
    Familjen hälsar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kirk!

      Stort grattis till dottern och den stolta fadern.

      Hälsa hela familjen.

      Radera