lördag 24 juni 2023

Melodikrysset vecka 25 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag i husbilen när jag försöker att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Jag, min fru och Hugo är på väg till Danmark för en dryg veckas semester. Just nu står vi på en ställplats i Råå hamn där vi stannat för att fira midsommar.

Innan jag satte mig framför datorn har jag och Hugo tagit en morgonpromenad i de vackra omgivningarna. Nu ligger han och vilar i skuggan under husbilen.

Min första semestervecka har jag tillbringat hemma i Jakobsberg där jag tagit flera promenader med och utan Hugo. Jag har också gått några gånger med mina gåstavar och cyklat ett flertal rundor, den längsta på drygt 40 km.

I övrigt har jag spelat biljard med min kompisar på den lokala puben.

I nordvästra Skåne har det idag blivit lite svalare. Just nu är det molnigt, även om solen tittar fram med jämna mellanrum. Temperaturen ligger på 18 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 1: Vi får höra Mendelssohns bröllopsmarsch. Om det är en kvinna med då den spelas är hon kanske dagens brud.

V 1: "Bo Kaspers Orkester" spelar "Semester".

V 5: Vi får lyssna till "Midsommarvaka" på blockflöjt. Kompositör är Hugo Alfvén.

L 2: Det är Agnetha Fältskog som sjunger "Fram för svenska sommaren".

L 6: "Say you, say me" med Lionel Richie var ledmotiv i filmen "White nights". På svenska heter filmen "Vita nätter".

V 2: "Ikväll igen" framförs att "Bolaget". Eftersom gruppen kommer från en av mina favoritstäder, Falun, så är det väl dit de kommer hem?

V 12: "Why tell me why" heter på svenska "Säg mig var du står". Carola gjorde denna fina sång populär på svenska. Den fick ett nytt uppsving när Carola och Zara Larsson sjöng in den tillsammans för något år sedan.

L 3, L 7 och L 4: "Ute blåser sommarvind" framförs i en finstämd instrumental version.

V 13: Alicia Keys sjunger sin mycket fina sång "Empire state of mind".

V 11 och V 9: Ann-Sofie von Otter sjunger Brahms vaggvisa. "Nu i ro, slumra in..." En otroligt vacker sång som jag ofta spelade för mina äldre barn då de skulle sova. Då var det Carola som sjöng.

V 10: Lisa Miskovsky sjunger "Celine". En fin sång som jag har på min Spotify-lista.

V 8: Vi går i mål med "Mascots" som sjunger "Words enough to tell you".

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt var det omväxlande och bra musik.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig midsommarhelg och en fin vecka.

Nu ska jag vila en stund innan jag och Hugo ska ta en promenad.

"När bågen står bland molnen
s
kall jag se på den och tänka
på det eviga förbundet mellan
Gud 
och alla levande varelser
av alla slag på jorden."
ur Första Moseboken kapitel 9

76 kommentarer:

  1. God förmiddag och god fortsättning på den fina Midsommarhelgen. Här i Nyköping är det varmt med lite slöjmoln. Önskar dig Krister och din hustru en skön semester i vårt trevliga grannland Danmark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag KemA.

      Tack så mycket. Jag har mina rötter i Danmark och ska tjänstgöra 3 veckor i Köpenhamn direkt efter semestern.

      Radera
    2. Underbart, önskar att jag också kunder resa men tyvärr så hindras jag av en sjukdom. Men jag lever och orkar mycket annat

      Radera
    3. Vad skönt att du har en så positiv inställning trots din sjukdom. Det ger perspektiv.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från Karlshamn. Idag kan jag inte vara med IRL och lösa krysset. Vi umgås med min mans släktingar från Blekinge och Texas istället och så löser jag krysset senare.
    Jag önskar er alla en fin fortsättning på midsommarhelgen.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla lösare! I dag skiner solen men vi har fått lite regn under veckan! Det var skönt. Efter ett lugnt midsommarfirande så sov vi ut idag och har just ätit frukost! I torsdags hade jag haft ortosen på vänster fot i tre veckor och det är halva tiden! Det skall bli skönt att bli av med den! Sedan är jag medveten om att mycket träning återstår med det är bara att köra! Jag har tränat en del på gymmet hos mina sjukgymnaster och det skall jag fortsätta med sedan också! Lycka till alla lösare Jarl och Ann i
    Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Jag önskar dig allt det bästa i din rehabilitering. Som du skriver så är det bara att köra. Det tar tid men det blir bra i slutet.

      Radera
  4. God morgon från ett mulet Skepplanda

    SvaraRadera
  5. Godförmiddag från ett soligt Gålö, Haninge

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Per-Erik.

      Jag har haft en vigsel på Gålö för flera år sedan.

      Radera
  6. Gomorron Krister, äntligen har det slutat regna häruppe. Kommit stora mängder . Nu hoppas vi bara att solen visar sig. I övrigt allt ok. Hälsa alla o Hugo. Fellini. Nu kör vi Melodikrysset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Skönt att allt är ok. Skönt också med lite regn. Här nere i söder är det snustorrt i skog och mark.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssare. Efter en solig vecka avbruten av lätt regn under tisdag och onsdag (8mm) lyser nu solen igen och vi firade en härlig midsommarafton. Else-Britt kom hit med färdtjänst på förmiddagen och vi började med en liten hembakad midsommarbakelse, varefter jag skjutsade henne i rullstolen till Nås Kyrka och Midsommarkonserten med Anders Emilsson och "Ladanorkestern" (vänner från Filharmonikerna, Norrköping och familjen) som framförde ett klassiskt program av högsta klass. Efter konserten intog vi vår medtagna lunch utanför kyrkan och fortsatte sedan till festplatsen Storänget där majstången, som jag var med och klädde på torsdagskvällen, restes till toner från Nås spelmanslag. Efter det var det dans med barnfamiljer och mycket familjärt. Uppskattningsvis 1500 personer hade samlats och stämningen var mycket god. Dagen avslutades med en midsommaraftons måltid hemma i trädgården tillsammans med Else-Britt och färdtjänsten hämtade henne tillbaka till sjukhemmet. I dag är huvudpunkten för mig Midsommarnattsmässan på Den Heliga Ängen i Tällberg kl 23, något som jag inte vill missa. Else-Britt och jag önskar Dig och Hustrun samt Hugo en härlig semestervecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad trevlig att du och Else-Britt fick fira midsommarafton tillsammans.

      Hoppas att konserten med Järfälla församlings organist var bra.

      Hoppas att du får en fin och givande mässa i kväll.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  8. Godmorgon Krister o alla kryssare! Önskar Er alla en fortsatt trevlig midsommar/Hälsning från ett soligt Karlskrona/Lisbeth

    SvaraRadera
  9. God morgon allesammans! Missade nästan starten men nu är jag på plats tillsammans med er 🌻

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  11. V5 Hugo Alfven
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. L2 Fältskog
    /Birgitta

    SvaraRadera
  13. God förmiddag krister och alla kryssare från ett varmt och soligt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  14. L6 Nights
    /Birgitta

    SvaraRadera
  15. Svenska titeln…. Alltså nätter

    SvaraRadera
  16. V2 Falun/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. L3 Ute, L7 blåser, L4 sommarvind
    /Birgitta

    SvaraRadera
  18. L:3 UTE
    L:7 BLÅSER
    L:4 SOMMARVIND

    SvaraRadera
  19. Ute blåser sommarvind

    SvaraRadera
  20. Ute blåser sommarvind/Lisbeth

    SvaraRadera
  21. V13 Mind
    /Birgitta

    SvaraRadera
  22. V11 von , V9 Utter /Lisbeth

    SvaraRadera
  23. V11 Von, V0 Otter
    Birgitta

    SvaraRadera
  24. V9 Otter/Lisbeth

    SvaraRadera
  25. Von Otter förstås!
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  26. V8 Mascots
    Tack för idag, önskar er alla en trevlig midsommarhelg!
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  27. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  28. Tack för idag! Tur att få hjälp med svaren ibland! Trevlig fortsatt midsommarhelg!

    SvaraRadera
  29. Önskar alla en fortsatt trevlig helg

    SvaraRadera
  30. Tack för i dag och trevlig helg

    SvaraRadera
  31. Tack för i dag. God fortsättning på helgen

    SvaraRadera
  32. Och till er som misströstar: Efter 23 års kryssande och inskickande kom den i veckan - vinstbrickan!!
    Ulf och Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att höra, stort grattis!

      Radera
  33. Tusen tack för idag <3

    SvaraRadera
  34. Hej kära kyrkohedens tankar!
    Vi är två kvinnor som spelar melodikrysset sedan flera år, ibland live eller online. Vi har dig som ett slags facit innan vi skickar in. Vi vill tacka dig för att du delar med dig av dina förslag och kloka ord. Varma hälsningar från Cattis och Therese i ölme Kristinehamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för era vänliga ord Cattis och Therese.

      Radera