lördag 1 juli 2023

Melodikrysset vecka 26 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag skulle jag enligt planen ha skrivit att jag satt i husbilen någonstans i Danmark eller Skåne, men det gör jag inte. Jag sitter hemma vid köksbordet då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Våra semesterplaner ändrades i början av veckan då yngsta dottern, som inte ville följa med på husbilssemester, behövde oss här hemma. Det betyder att jag, min fru och Hugo körde hem från Danmark för att tillbringa de sista semesterveckorna hemmavid.

Innan jag satte mig framför datorn har jag och Hugo varit ute på vår morgonpromenad. Direkt när vi kom in gick han och lade sig i gästrummet där han tillbringat natten. Han ligger ömsom i en fåtölj och ömsom i sängen.

Sedan vi hördes förra lördagen, då vi stod med husbilen i Råå, har vi varit i Korsör vid Store Bält innan vi körde hem i början av veckan. Dagarna här hemma har jag bland annat ägnat åt promenader med Hugo, stavgång och cykelturer. Jag har också spelat en hel del biljard med kompisarna på den lokala puben.

Den tropiska värme som vi haft under våra första semesterveckor har i veckan tillfälligt avbrutits av några regnskurar. I måndags kom det ett skyfall då vi var på Själland och i veckan har det kommit några mindre skurar nattetid. I går eftermiddag kom det ett välbehövligt regn här i Järfälla. 

Idag är det betydligt svalare. Just nu börjar molntäcket att spricka så solen tittar fram. Temperaturen ligger på 19 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 2: Vi inleder dagens kryss med Sonja Aldén och "För att du finns" från melodifestivalen 2007. Sedan dess har den varit med på flertalet dopgudstjänster och vigselgudstjänster som jag lett. En vacker sång med en berörande text.

L 1, V 1 och L 4: "Creedence Clearwater Revival" framför sin fina sång "Bad moon rising". Denna har jag självklart på min Spotify-lista.

V 12: Vi får höra "Jag vill tacka livet" i vad jag tror är en spansk version.

L 3 och V 8: Det är ABBA som framför sin "Arrival" instrumentalt. Jag har för mig att den var med på en LP-skiva där det var en helikopter på omslaget.

L 11: Martin Stenmarck sjunger "Maria" ur "West side story".

V 5: Vi får höra ledmotivet från filmen "E-T". En film jag sett flera gånger. Som vanligt är det John Williams som komponerat musiken.

V 16 och V 6: Gruppen som framför "Don´t speak" heter "No doubt". Det var många år sedan jag hörde något om eller av dem.

L 7: Det måste vara Kaj Kindvall från programmet "Tracks" som vi får höra.

V 15: "Flickan från Tivedsskogarna" framförs på dragspel av spelemannen "Ebbe" Jularbo.

V 13: Nicole Seibert sjunger den otroligt fina "Ein bisschen Frieden" som hon vann ESC 1982 med.

V 9: Precis som jag trodde redan innan frågan ställdes så får vi lyssna till när Dean Martin sjunger "Here comes my baby".

L 10: "Berg är till för att flyttas" av Tomas Ledin och Mikael Wiehe spelades in av "Svensk rock mot apartheid". Pengarna gick till ANC.

V 14: Vi går i mål med musik av Lars-Erik Larsson. Det är förspelet från "Förklädd Gud".

Därmed var dagens kryss avklarat. Musiken var omväxlande och bra. Frågorna var ovanligt kluriga vilket inneburit att jag fått googla ett par gånger.

Nu ska jag strax gå en lunchpromenad med Hugo innan jag i eftermiddag ska cykla en runda i Järfälla.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Bara hos Gud finner jag ro,
från honom kommer min räddning.
Han är klippan som räddar mig,
min borg där jag står trygg."
ur Psaltaren 62

72 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från mitt köksbord i Nynäshamn. Efter en trevlig husbilsresa till Blekinge och Värnamo är vi hemma igen. Vi har också fått några regnskurar under veckan, men nu lyser solen igen.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och andra kryssare! Tråkigt att höra att ni fick avbryta semestern, men det är ju sådant som händer. I går hade vi premiär på årets Ingmarsspel och även om dagen började med ett välbehövligt regn, klarnade det upp lagom till att Parken öppnade och årets utställning från Jerusalem med temat Drömmare och Fantaster, som handlar om dem som for ner 1896 med drömmar och vad som de lämnade efter sig i form av Hotell, odlingar, sjukhem m.m. Nu spelar vi varje dag t o m tisdag och då kommer Else-Britt med färdtjänst och tittar på föreställningen. Själv har jag fullt upp med att sköta företagets monter och sedan spela med på scenen tillsammans övriga ensemblen. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten!

      Barnen är viktigare än semestern.

      Hoppas att ni får fina dagar och fullsatt hus när ni framträder. Kul att Else-Britt kan komma.

      Jag önskar dig och er lite vila mellan uppträdande och arbete. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  3. Lördagshälsningar från Lilla Edet! Idag är det mulet. Kanske kommer ett välbehövligt regn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lördagshälsningar tillbaka till dig Rolf och andra jag känner i Lilla Edet.

      Vi får hoppas på lite regn...

      Radera
  4. God morgon Krister och alla lösare! Även här har den kraftiga värmen vikt undan ett tag. Ett litet stilla regn I går morse och ett skyfall under eftermiddagen!! I tisdags tog jag bort den andra kilen under min fot och på torsdag om en och en halv vecka skall jag ta bort ortosen och sedan börjar träningen på allvar! I onsdags blev jag och en kompis fyra på bridgen av 26 par och det är vi nöjda med! På onsdag skall jag vara tävlingsledare! Kul men lite pirrigt! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Varje kil som tas bort innebär ett steg närmare rehabilitering. I går tog jag mina första joggingsteg. Det blev totalt 200 meter.

      Stort grattis till fjärdeplatsen och lycka till som tävlingsledare.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde. Ska bli regn senare. Det behövs fortfarande! Lycka till med krysset idag!

    SvaraRadera
  7. Gomorron Krister å alla andra trogna å otrogna krysslösare, här i Valne har vi 17 grader å det har regnat rejält inatt å vi hoppas att det fortsätter på samma sätt, regn på ätterna å solsken dagtid!
    Lycka till med dagens kryss! 🌤️👏

    SvaraRadera
  8. God morgon från ett mulet Skepplanda

    SvaraRadera
  9. Godmorgon på dig Krister och alla andra kryssare 🌻
    Här I Piteå ligger temperaturen på 20° och ⛅

    Idag skulle vi ut och köra vattenskoter, med några vänner. Men tyvärr blåser det, och faktiskt inte så värst varmt, för att sitta på skotern utan att frysa. Lite trist...

    Sen är ju Piteå Summergames i helgen och det livar ju upp både staden och allt runt omkring.

    Men i afton  blir det grillat med vänner och förhoppningsvis lite brädspel ute i trädgården.

    På torsdag åker jag, maken och dottern ner till Stockholm, för att äntligen få uppleva Mr Sir Elton John.  Drygt tre år sedan vi bokade biljetter till honom.

    Fin dag på er

    Tack för ordspråket.

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Kan vara skönt att slippa frysa...

      Önskar er en fin grillstund och ett trevlig brädspel.

      Hoppas att ni får en fin och minnesvärd konsert med Elton.

      Hejsvejs

      Radera
  10. L:1 CREEDENCE
    V:1 CLEARWATER
    L:4 REVIVAL

    SvaraRadera
  11. L1 Creedence, V1 Clearwater, L4 Revival
    /Birgitta

    SvaraRadera
  12. CCR = Creedence Clearwater Revival

    SvaraRadera
  13. V12 Tacka
    /Birgitta

    SvaraRadera
  14. L3 ABBA, V8 Arrival
    Birgitta

    SvaraRadera
  15. V16, V6: No Doubt

    SvaraRadera
  16. Hoppas att allt går bra därhemma Med vänlig hälsning, Fellini

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fellini. Det gör det garanterat.

      Hoppas att du har det bra där uppe i norr.

      Radera
  17. V15: EBBE (Jularbo)

    SvaraRadera
  18. Fracks leddes av Kaj Kindvall

    SvaraRadera
  19. V13 Nicole
    /Birgitta

    SvaraRadera
  20. V9: DEAN (Martin)

    SvaraRadera
  21. Det var Kaj Kindvall som ledde Tracks. Du blandar kanske ihop honom med Kent Finell, som ledde Svensktoppen i många år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mats.

      Mycket riktigt. Jag blandade ihop förnamnen Kent och Kaj...

      Radera
  22. L10: Svensk rock mot apartheid. Måste bli ANC

    SvaraRadera
  23. V14 Larsson
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  24. Jepp ANC är det. Jag var på Scandinavium och såg ANC-galan, där Olof Palme talade.

    SvaraRadera
  25. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  26. Lars erk larsson

    SvaraRadera
  27. V14 Lars-Erik Larsson ???

    SvaraRadera
  28. V14: Förklädd Gud komponerades av Lars-Erik Larsson

    SvaraRadera
  29. Tack för idag! Tack för all hjälp! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  30. Tack för idag. Dagens kryss innehöll mycket fin musik och fina artister.
    Idag ska vi titta på gamla fina veteranbilar som ska cruisa i Nynäshamn.
    Jag önskar alla en fin sommarhelg!

    SvaraRadera
  31. Tack för idag! Omväxlande och roligt kryss, intressant att vi kan ha så olika synsätt på vad som är svårt och inte - för mig var det ett lätt och underhållande kryss utan googel den här veckan.

    Nu när det är lite mulet passar det bar att utföra helgens sysslor; här ska köksstolarna målas om och sen blir det blåbärspaj.

    Ha det så bra Krister och alla kryssare, så hörs vi nästa vecka igen!

    /Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Pia.

      Det handlar väldigt mycket om vilken musik man tycker om och har lyssnat på genom åren. Jag har svårt en del av den nyare musiken.

      Trevlig helg och lycka till med måla och baka.

      Radera