lördag 22 juli 2023

Melodikrysset vecka 29 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Förra veckan skrev jag att jag inte skulle kunna delta under direktsändningen av Melodikrysset idag. Men Per, som är vaktmästare här i Svenska Gustafskyrkan, "beordrade" mig att blogga om krysset innan dagens vigselgudstjänst. Han har flera bekanta som är trogna lösare av Melodikrysset och som ibland följer min blogg.

Under tiden som jag försöker att lösa Melodikrysset tillsammans med er, har Per och Lars lovat att sköta de uppgifter som behöver göras. Det innebär att jag sitter i kyrkoherdens rum och lyssnar på sändningen via nätet. Att lyssna via nätet betyder att jag ligger ca 40 sekunder efter er i sändningen.

Även denna vecka har jag deltagit i de verksamheter som församlingen bedriver under sommaren. Utöver att ta emot besökare, sköta caféet, städa toaletter, dammsuga, öppna och stänga har jag haft samtal med brudparet inför eftermiddagens vigsel.

I söndags ledde jag högmässan och i torsdags ledde jag veckomässan.

Min fritid har jag ägnat åt många och långa promenader med och utan stavar. Denna vecka har jag gått drygt 90 km.

Jag har också haft glädjen att få besök av min systerson under en hel dag. I onsdags träffade jag min son och hans flickvän innan de skulle gå på Tivoli och i torsdags träffade jag min kusin som jag inte träffat sedan mitten av 1960-talet. Igår fick jag ett kort besök av en av Stockholms stifts medarbetare som passerade kyrkan under en cykeltur med sin flickvän.

Jag måste medge att jag verkligen saknar Hugo under mina morgonpromenader men jag får träffa honom om en dryg vecka då vi ska återupptaga våra rutiner.

I Köpenhamn har vädret under veckan blivit betydligt svalare. Det har regnat till och från men på mina morgonpromenader har det denna vecka varit uppehållsväder. Just nu har vi växlande molnighet och det är 16 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 1: Dagens kryss inleds med Tityo och "Talking to the man in the moon". Ska rätt svar vara det något konstruerade ordet "månmannen" eller ska det vara "mångubben"? Jag chansar på det senare.

L 2: Jag känner så väl igen musiken. Visst var det musik ur Vivaldis "Fyra årstider". Jag kan dock inte säga vilken årstid det var som spelades i denna jazziga version.

V 9: Det är Sickan Carlsson och Lasse Dahlqvist som sjunger "Oh, what a big, big boy".

L 3 och L 4: Så får vi höra en av mina absoluta favoritsånger, "Hooked on a feeling". Jag brukade sjunga den för min fru, innan vi blev ett par, när vi tjänstgjorde i Afghanistan. Jag sjöng den över radion utan en tanke på att alla andra kunde höra det. Här var det en gosskör som sjöng sången. Det var Björn Skifs som fick en hit med den.

L 6: Jag tror att det är Bosse Parnevik som ringer Björn Skifs och imiterar Bengt Bedrup. Bosse var en mycket skicklig imitatör.

V 8: Helen Sjöholm sjunger en svensk version av ESC-vinnaren "Euforia".

V 12: Den sagofigur jag förknippar med Edvard Griegs "Bergakungens sal är "Peer Gynt" skriven av Henrik Ibsen.

L 11: "First Aid Kit" sjunger "Kom ge mig solen" av Ted Gärdestad.

V 10: Så vi fick höra "Diana" med Paul Anka. Den spelades flitigt på "markan", då jag gjorde värnplikten på 1 16 i Halmstad. Numera är väl hans exfru mer känd?

L 10: Det är Fred Åkerström sjunger "Trubaduren". Eftersom han sjunger om greven och grevinnan förmodar jag att det är samhällsklassen adel som efterfrågas.

V 7 och L 13: "En kvinna och en man" framförs av Niklas Strömstedt (NS) och Annelie Rydé (AR).

V 14: "Papa don´t preach" handlar om frågor kring att bli förälder. Svaret satt långt in eftersom jag var övertygad om att det var Lisa Nilsson som sjöng med Niklas Strömstedt i förra frågan.

L 5: Vi går i mål med Eros Ramazzotti och "La cosa mas bella".

Därmed var dagens kryss avklarat. Jag ställde till det för mig eftersom jag var övertygad om att det var Lisa Nilsson och inte Annelie Rydé som sjöng med Niklas Strömstedt.

Nu ska jag gå ut till mina arbetskamrater Per och Lars för att ta emot eventuella besökare innan eftermiddagens vigselgudstjänst för O och A.

Jag tackar er alla idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"På rätt och rättfärdighet vilar din tron,
nåd och trofasthet finns hos dig."
ur Psaltaren 89

142 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! En dag då solen skiner fast det inte är så varmt! I morse vaknade jag med träningsvärk i hela kroppen efter ett par intensiva träningstimmar på gymmet i går! Skönt! I torsdags besökte jag frisören för årets (enda) klippning eftersom Bridgefestivalen börjar på fredag. Det har blivit en tradition! Idag tar vi det nog lugnt här hemma! Lycka till med lösningen! Jarl och Nn i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Träningsvärk är oftast en behaglig smärta.

      Lycka till i Bridgefestivalen.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Här lyser solen mellan molnen och det är 16 grader ute. Förstår att du Krister har en fin tid i Köpenhamn, som jag också tycker är en härlig stad.
    Nästa lördag är jag på Åland, så då får vi se om jag kan lösa krysset ihop med dig/er.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Ja, Köpenhamn är en av mina absoluta favoritstäder. Det är vacker var man än promenerar.

      Radera
  3. Gomorron Krister å alla andra kryssare! Här i Valne Nälden är det gråmulet med hot om regnskurar men trots allt drygt 18 grader å vindstilla!

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Bara 15 plusgrader! Burr! Lycka till med krysset idag!

    SvaraRadera
  5. God morgon från Åtvid

    SvaraRadera
  6. Godmorgon från ett halvklart Skepplanda

    SvaraRadera
  7. Godmorgon från ett halvklart Nässjö

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla kryssare från ett molnigt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  9. God morgon till alla.Majbritt i Norrköping

    SvaraRadera
  10. V1. Man on the moon. Kan de bli mångubben tro?

    SvaraRadera
  11. Lördagshälsningar från Lilla Edet

    SvaraRadera
  12. God morgon från Skara

    SvaraRadera
  13. Förra veckans förstaprisvinnare tror jag var en av oss som brukar läsa bloggen varje vecka. I så fall, stort grattis till dej Torsten i Nås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer i grattiskören, så roligt!

      Radera
  14. Jag tror det ska vara mångubben, eftersom det svenska ordet efterfrågas

    SvaraRadera
  15. Lördagshälsningar till er alla kryssare från Alingsås

    SvaraRadera
  16. Jag tänker mig mångubben. Man säger väl bara gubben i månen? Men det ger väl sig. Märkligt ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sagt och läst gubben i månen men aldrig mångubben...

      Radera
  17. L3: Gosskör L4: Björn (Skifs)

    SvaraRadera
  18. L3 gosskör L4 björn

    SvaraRadera
  19. L3 GOSSKÖR
    L4 BJÖRN /Kp

    SvaraRadera
  20. L6 IMITATÖR /Kp

    SvaraRadera
  21. L3.....var ju snarare en manskör än en gosskör men jag är säker på att det är det de menar......gosskör alltså

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört om en gosskör där medlemmarna firade 50-års jubileum.

      Radera
  22. V12: PEER (Gynt)

    SvaraRadera
  23. Pehr eller Peer?

    SvaraRadera
  24. L11: KIT (First Aid kit)

    SvaraRadera
  25. Godmorgon Krister och alla kryssare.
    Äntligen kan jag lösa mellokrysset nrd er igen.

    Här i Piteå regnar det och temperaturen ligger på endast 14°

    Maken spelsr golf och jsg njuter ute i vår inglasning.

    Middag ikväll hos vänner 🌻💕

    Önskar er en fin fortsatt helg ☺️

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Önskar er en trevlig middag och en fin helg.

      Radera
  26. V10: (Paul) ANKA

    SvaraRadera
  27. Niklas Strömstedt men vem är hon?

    SvaraRadera
  28. V7 ns Niklas Strömstedt l13 ln Lisa nilsson


    SvaraRadera
  29. L13 : LN Lisa Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Li Rydé ska det väl vara

      Radera
  30. Niklas Strömstedt och Anne-Lie Ryde V7 och L 13

    SvaraRadera
  31. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  32. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  33. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  34. Tack alla! Hälsningar från ett soligt Åland.

    SvaraRadera
  35. L5 EROS Ramazzotti.
    Nu ska jag packa inför morgondagens resa till Åland. Tyvärr fick vi ingen plats för husbilen på färjan, så vi får ta personbilen och bo hos min kusin. Men det blir roligt det också. Vi har inte setts på flera år pga pandemin bl a.
    Jag önskar alla en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin och ha det så trevligt på Åland.

      Radera
  36. L 13 ska nog vara AR som i Anneli Ryde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom på det efter att jag googla på texten till Madonnas sång.

      Radera
  37. VÅG 14 Förälder, ger er svaret AR på LOD 13

    SvaraRadera
  38. Godmorgon.
    AngåyEn kvinna och en man, var det väl Annelie Rydé som sjöng med Nicklas?
    Mvh Kina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kina.

      Ja det var det. Jag kom på det när jag googlade på texten till Madonnas sång.

      Radera
  39. Tack för hjälpen med L13, jag hade inte kunnat lösa det annars.

    SvaraRadera
  40. Tack alla för alla svar! Ha en fin lördag! 🌻🏍️ Hälsar Ellbett från ett soligt Kungsbacka

    SvaraRadera
  41. Hej, löser krysset varje lördag sedan många år tillbaka. Brukar klara det men kollar alltid med dig innan jag skickar in det. Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena och tack för dina vänliga ord.

      Jag önskar dig detsamma.

      Radera
  42. Jag skrattar så jag gråter när jag läser din inledande text! Dessutom håller jag med ♡ kollar alltid din blogg efter att vi löst melodikrysset! Kram från Eva i Edenryd

    SvaraRadera