lördag 8 juli 2023

Melodikrysset vecka 27 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även denna lördag, den sista på min semester, sitter jag hemma vid köksbordet då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade här har jag och Hugo tagit en lång morgonpromenad. Direkt när vi kom hem gick han och lade sig i gästrummet. Igår kväll kom min fru hem med Alexi och Bucky efter deras sommarvistelse i Karlskrona. Nu ligger Alexi i transportburen och Bucky ligger bredvid min fru i vår säng.

Min sista "hemestervecka" har jag ägnat åt promenader med Hugo samt stavgång varannan dag och cykling varannan dag. Jag har också spelat biljard med kompisarna på den lokala puben spelat och spelat en golfrunda med min son och hans flickvän.

I Järfälla fick vi i början av veckan ett välbehövligt regn med lägre temperaturer. I dag skiner åter solen på en klarblå himmel och temperaturen är redan uppe i 19 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 15 och L 3: Idag inleder Anna Charlotta krysset med att spela "Det var dans bort i vägen" med "Sven Ingvars". Sångaren heter Sven-Erik Magnusson. Dikten är skriven av poeten Gustaf Fröding.

V 4: Musiken är hämtad från filmen "Love story".

L 5: Donna Summer sjunger sin "Hot stuff". Den spelades flitigt på diskoteken i mina yngre år.

V 6: Sången är hämtad från "Snövit". Det är de sju dvärgarna, Kloker, Glader, Toker, Prosit, Butter, Trötter och Blyger som sjunger.

L 4 och L 14: Vi får höra vinnaren från årets ESC, "Tattoo". Det är Loreen som sjunger och en av upphovspersonerna bakom denna vackra sång är Thomas G-Son.

V 7: Vi får lyssna till "Regnet det bara öser ner" i en instrumental version. Det har sannolikt börjat regna när man sjunger denna sång. Jag saknar Siw Malmkvists röst.

V 8: "Simple Minds" framför sin omåttligt populära sång "Don´t you (forget about me)".

V 10: Det är Egon Kjerrman som sjunger "Kom ner från taket".

V 11 och L 12: Sången "My guy (My god) är hämtad från musikfilmen "En värsting till syster". Den handlar om nunnor och kommer från USA.

L 9: David Silva spelar "I en annan del av världen" på gitarr.

L 2 och V 13: Ur filmen "Frost" får vi höra "Let it go" i en svensk version. Då fick den titeln "Slå dig fri". Jag har sett denna film ett flertal gånger tillsammans med min yngsta dotter.

L 1: Vi går i mål med en tysk version av "Baccaras", "Yes sir, I can boogie".

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt innehöll det både bra och omväxlande musik. Idag fanns det inte med några klurigheter.

Nu ska jag vila en stund innan jag ska gå ut med Hugo. I eftermiddag har jag tänkt att cykla en längre runda.

De närmsta tre veckorna kommer jag inte att kunna vara med under direktsändningen för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er, eftersom jag ska tjänstgöra i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn.

De kommande veckorna är jag i tjänst på lördagar och ska bland annat leda två vigselgudstjänster. Som vanligt, när jag inte kan deltaga under sändningen, kommer jag att öppna kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Du, Herre, håller inte tillbaka din barmhärtighet mot mig,
din godhet och din trohet skall alltid bevara mig."
ur Psaltaren 40

58 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! En dag med sol igen efter en vecka med ganska mycket välbehövligt regn! Ann jobbade sin sista vecka före semestern i går och hon tycker att det känns bra! På torsdag i veckan skall jag ta bort orthosen och det känns bra! Sedan är jag medveten om att det krävs en massa träning men det skall gå bra! Lycka till med krysset! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Jag önskar er en fin och ortosfri semester.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från vårt köksbord i Nynäshamn. Ute är det 19 grader och bara lite små moln på himlen.
    Idag ska vi ta husbilen till vår son och stanna där över natten. I morgon åker vi till Trosa för en natt där.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Jag önskar er en fin tur med husbilen.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla andra kryssare. Hoppas att Du haft en bra semester trots ändrade planer och att situationen för dottern har löst sig. För mig har veckan efter Ingmarsspelen gått åt till att återhämta sig. Vi hade en fin ensemble i år och fick mycket beröm för teatern trots att det var regn två av de fem dagarna. På lördagen var det fullsatt i ”salongen” (c:a 570 personer) som satt i härligt solsken. Nu har jag kommit ikapp med gräsklipp och annat som fått vila under spelen. I torsdags var jag i Leksand och firade kvällsmässa, eftersom det varit lite dåligt med mässor hittills under sommaren. Else-Britt kämpar på med sin träning och i dag sitter hon och tittar på Vansbrosimmet, som hon själv simmade för 15 år sedan, från sitt rum på äldreboendet. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Läste på Facebook att årets uppsättning av Ingmars spelen var riktigt bra.

      Skönt att du kunnat ta det lugnt och fått tid till återhämtning.

      Vad bra att Else-Britt kommit igång med träningen igen. Stort att hon simmat Vansbro. Det hade jag aldrig klarat.

      Jag önskar er en fin helg. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  4. Hej Krister och alla ni som idag löser x;et. Här skiner solen och lördagen verkar bli varm lördag. Må gott och lev väl.

    SvaraRadera
  5. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet. Väderförhållandena har liknat och liknar dem i Järfälla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Det verkar var likadant väder i södra Sverige.

      Radera
  6. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  7. God förmiddag Krister och alla kryssare! Idag blir det melodikryss i bilen, är på väg till fina Köpenhamn!
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Birgitta.

      Jag börjar min tjänstgöring i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn på måndag. Jag ska vikariera där i 3 veckor.

      Radera
    2. Då kommer du att träffa vår dotter Julia! Om vi är kvar då kommer jag förbi!

      Radera
  8. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Smuttar just nu på flädersaften jag gjorde igår! Den känns god. Gör några flaskor till barnbarnen och barnbarnsbarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Irene.

      Hemgjord flädersaft är något av det godaste som finns.

      Radera
    2. Synd att du bor för långt bort annars kunde du fått en flaska!

      Radera
    3. Tack Irene.

      Det är tanken som räknas!

      Radera
  9. Magnusson, fröding

    SvaraRadera
  10. V8. Simple MINDS

    SvaraRadera
  11. i en ANNAN del av världen

    SvaraRadera
  12. L.9 i en ANNAN del av världen

    SvaraRadera
  13. L:9 ANNAN (I en ANNAN del av världen)

    SvaraRadera
  14. Tack för trevlig X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återssende

    SvaraRadera
  15. Tack för idag och trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Tack för idag! Tack för all hjälp! Trevlig helg önskar jag er alla!Om jag träffar G-son ska jag gratta honom till segern! Möter honom ibland i någon butik. Trevlig att prata med honom.

    SvaraRadera
  17. Tack för i dag och hjälpen på det som jag inte själv kunde

    SvaraRadera