lördag 27 maj 2023

Melodikrysset vecka 21 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner! 

Idag, när jag åter sitter framför min egen dator, hoppas jag att huvudet ska vara med. Att lära mig en ny dator mitt i sorgen, samtidigt som jag skulle blogga och svara på frågor, blev lite för mycket förra lördagen. 

Nu sitter jag, som oftast, hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er. 

Innan jag hamnade här har jag tagit den sedvanliga morgonpromenaden med Hugo. Därefter gick jag stavgång i en knapp timme med Ring så spelar vi i hörlurarna. Nu har Hugo gått ut och lagt sig i soffan ute på balkongen. Alexi och Bucky är på semester hos svärföräldrarna i Karlskrona sedan två veckor tillbaka.

Min arbetsvecka har varit ovanligt intensiv, åtminstone på kvällstid. Jag har deltagit i sammanträde med Kyrkorådet, styrelsemöte med Kyrkans begravningsbyrå och möte med styrgruppen för kommunens POSOM-grupp. Dessutom har jag haft möte med medarbetarna i Kyrkoherdegruppen och vi har firat att Järfälla församling under 10 år bedrivit näringsverksamhet i bolagsform.

Utöver detta har jag haft ytterligare några löne- och kompetensutvecklingssamtal, deltagit i planeringen av Kyrkbyns dag och förberett morgondagens högmässa. Sist men inte minst har jag haft samtal inför en kommande vigselgudstjänst och lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag utöver förra lördagens fantastiska bröllop med efterföljande middag, tagit promenader med och utan Hugo, cyklat och varit på sjukgymnastik.

I Järfälla har våren övergått i sommar även om vi fått lite kyligare väder de senaste dagarna. Just nu är det strålande solsken och 15 grader. Framåt eftermiddagen ska det bli molnigt men uppåt 20 grader vilket jag tycker är perfekt.

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna pingstafton:

V 9: Dagens kryss inleds med "The Mamas" och "Move" ur melodifestivalen 2020. Även om de vann blev det ingen ESC eftersom det var inställt på grund av pandemin.

L 3 och V 8: "Make your own kind of music" framförs av Mama Cass.

L 7 och V 1: Monica Zetterlund sjunger "Donna Juanita" ur Hasse och Tages "Spader Madame".

L 1: Jag är ganska säker på att sången "Min lilla kråksång" är hämtad från böckerna och filmerna om "Mamma Mu", vilka jag läst och sett tillsammans med mina barn.

L 6, V 11 och L 2: Malena Ernman sjunger en sång ur "Trollflöjten" komponerad av Mozart. Jag har aldrig sett hela föreställningen utan endast lyssnat till enskilda stycken. Dock tror jag att Malenas roll kallas för "Nattens Drottning".

V 13: Peg Parnevik verkar vara ganska arg i sin sång "Misslyckad och hatad".

V 4: "Party voice" framförs av Jessica Andersson. Hon tävlade i melodifestivalen 2018 med denna fina sång.

L 4: Det var länge sedan jag hörde "Just D" och "Mammas tema".

V 6: Sången "Let´s call the whole thing off" med Ella Fitzgerald och Louis Armstrong handlar om att de är varandras motsats.

V 5: Systrarna som sjunger "Ge mej mera köttbullar" ur "Madicken" vill ha mat men inte fiskpudding.

L 12: Albin Lee Meldau tolkar Maja Francis sång "Mama" ur " mycket bättre". Jag måste säga att detta är en av de vackraste sånger jag hört.

V 10: Vi går i mål med Erika och "Together we´re lost".

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt innehöll det bra och omväxlande musik. Jag tycker dock att Anna Charlotta ger för mycket hjälp genom att berätta för mycket fakta om artisterna, sångerna och musiken.

Nu ska jag äta lunch innan jag tar en lunchpromenad med Hugo. 

Senare idag har jag lovat att skjutsa min yngsta dotter till en kompis. Jag får se om jag hinner delta biljardtävlingen på den lokala puben eller om jag i stället ska cykla en runda. Allt beror på när min dotter vill ha skjuts vilket inte är så lätt att veta med en tonåring.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig pingsthelg och en fin vecka.

"Alla sätter sitt hopp till dig,
du skall ge dem föda i rätt tid.
Du ger dem och de tar emot,
du öppnar din hand
och de äter sig mätta."
ur Psaltaren 104

52 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett somrigt Nynäshamn. Förra lördagen vann vi en bricka, men den har inte kommit fram ännu.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  2. God Morgon Krister och alla lösare! Idag skiner solen som vanligt och förhoppningsvis skall jag orka komma ut på en kryckpromenad idag igen! Jag har hittills gjort tre stycken denna vecka och det har gått bra! På torsdag skall jag plocka bort gipset och få en orthos i stället och det känns bra! Förhoppningsvis lite smidigare än gipset! Sedan väntar träning och rekreation av hälsenan. Ann skall åka till Mariebergs köpcentrum och hämta ett par böcker som jag beställt på Bokbörsen. En födelsedagspresent och en bara för...!!! Sedan stannar hon där och tittar på lite uppträdande och annat! Jag skall också försöka sitta ute och njuta av lite sol idag! Sorgen kan få konsekvenser som slår sig på olika saker men den kan också få oss att stanna upp lite grand och ta till oss nuet! Det är bra! Ha det gott och lycka till med kryssandet alla lösare! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Bra att du kommit igång även om det är kämpigt. Det fungerar att gå med ortosen men man lägger sig till med en haltande gång som sitter i...

      Hoppas att du får en fin stund i solen medan Ann hämtar böckerna och njuter av uppträdande.

      Önskar er detsamma.

      Radera
  3. Gomorron Krister från ett soligt lule ,äntligen tillbaka till Melodikrysset. Allt är ok häruppe trots jag har kapat tummen när jag försökte slipa en kniv. Blev opererad ock det verkar som jag har fått tillbaka känseln i tummen.är dock gipsad till veckan före midsommar. Ha de så gott därnere i södern. Hälsa alla o Hugo också. Fellini.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Vilken tur att de kunde rädda tummen mitt i oturen. Ta det lugnt i gipset.

      Önskar dig en snar återhämtning däruppe i norr. Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  4. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Här i Lockne är det ca 10 grader och mulet. Kallare än förra helgen ä. I morgon får jag vara kyrkvärd på mässa för stora och små. Trevlig helg Krister.
    Trevlig helg Krister

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Önskar dig en fin stund på mässan för stora och små.

      Trevlig helg även till dig!

      Radera
  5. God morgon från Åtvidaberg.

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare/Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon ❣️
    Vill först beklaga förlusten 🌻

    Själv är jag hos min allra käraste vän, och syster, som bor i Umeå.

    Vi bara njuter och myser 💕
    Kram
    Annica

    SvaraRadera
  9. Mama cass ska det vara

    SvaraRadera
  10. L7 SPADER
    V1 MADAME

    SvaraRadera
  11. Beklagar sorgen /Lisbeth

    SvaraRadera
  12. L6: malena, V11: nattens, L2: drottning

    SvaraRadera
  13. L6 Malena V11 nattens L2 drottning

    SvaraRadera
  14. Jag har förlorat min fru igår och min mammma några månader sedan så nu är jag ensam hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beklagar verkligen din sorg! <3

      Radera
    2. Jag beklagar verkligen dina förluster.

      Radera
    3. Beklagar dina stora förluster. Fellini

      Radera
    4. tråktigt beklagar verkligen/Lisbeth Karlskrona

      Radera
  15. Party Voice V4 Jessica Andersson

    SvaraRadera
  16. V4 Jessica/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. Mammas tema V4 JUST D'

    SvaraRadera
  18. V6 MOTSATS Ella F och L Armstrong. Let's callcenter the hole thing off

    SvaraRadera
  19. Call the all, skulle det stå. Inget callcenter! 😄

    SvaraRadera
  20. Beklagar din sorg efter en anhörig! Läste just nu i din inledning.

    SvaraRadera
  21. Tack för idag! Önskar er en trevlig Pingst!

    SvaraRadera
  22. Tack för idag. Trevlig Pingstafton och Mors Dag önskar jag Er ALLA/Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  23. Tack för idag.
    Jag beklagar din sorg Krister.
    Nu ska vi börja packa eftersom vi ska åka till Gotland nästa vecka. Vi är sex personer, vårt Nynäsgäng, som ska bo på hotell i Visby och resa runt på ön i vår bil. Det blir trevligt, hoppas vi.
    Jag önskar alla en fin pingsthelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carin.

      Önskar er detsamma.

      Hoppas att ni får en fin vecka på Gotland.

      Radera
  24. Tack Krister för alla dina kreativa, fina och alltid jordnära soliga texter varje lördag. Det är alltid som en varm vind att läsa den. Du skriver fina tänkvärda Guds ord . Tack att du alltid tar dig den tider för vår skull, vi får en fin start på lördagen. Det är jättetrevligt . Tack !
    Vänligen MariJeanette M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack MariJeanette M för dina vänliga ord både förra och denna vecka.

      Trevlig helg.

      Radera
    2. Ber att få önska det samma Krister, denna fina pingstafton !

      Radera