lördag 12 augusti 2023

Melodikrysset vecka 32 - 2023

 God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter sovmorgon fram till 06.30 och en lång promenad med Hugo följt av en god frukost är jag nu beredd att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Som vanligt sitter jag framför datorn hemma vid köksbordet i Jakobsberg. Hugo har gått och lagt sig bredvid min fru i sängen. Där ligger redan Alexi och Bucky sedan i går kväll.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en väldigt lugn arbetsvecka. Utöver några själavårdssamtal och ett par möte via Teams har den mest innehållit administration och planering. Jag har också ägnat några timmar åt att samtala med de medarbetare och församlingsbor jag mött då jag rört mig i våra lokaler.

Min fritid har jag som vanligt ägnat åt promenader med Hugo eller tillsammans med mina gåstavar. Jag har också hunnit med två längre cykelrundor i norra Stockholm. I går eftermiddag blev till 65 km i Järfälla, Rotebro, Sollentuna, Danderyd, Solna, Tensta, Kista och Spånga.

I Järfälla har vi mestadels haft regn och blåst i veckan. Idag verkar Hans ha dragit vidare så just nu har vi molnigt men det är redan 18 grader varmt. Kanske återvänder värmen så att vi får sommarväder ytterligare några veckor.

Jag hoppas att Per från Köpenhamn och hans vänner är med också denna lördag.

Så här mitt förslag till lösning ut idag:

V 4: Vi inleder dagens kryss med  musik till vilken man dansar dansen "riverdance". Jag vet inte vad musiken har för titel eller vem som framför den.

L 1: "Backstreet boys" sjunger sin sång "Shape of my heart". Det är Lisa Miskovsky som har skrivit låten tillsammans med Max Martin.

L 5 och L 3: Musiken är hämtad från filmen om den danska lindansösen "Elvira Madigan". Jag tror att det är Mozart som komponerat denna vackra pianokonsert.

L 6 och V 10: Det är den omåttligt populära gruppen "Hooja" som framför sin "Donkey Kong". Deras fina sång "Grusväg" var med i "Ring så spelar vi i morse". Musikstilen kallas "epadunk" och sången handlar om en åsna. Även om min yngsta dotter har en Epa-traktor så lyssnar hon inte på denna musikstil.

L 2: Så får vi höra en finsk version av "Silvias mother". Det var "Dr Hook" som gjorde originalet.

L 13: "Bo Kaspers orkester" måste vara ett av de band som förekommit mest i krysset under åren. Här framför de "En jävel vid mitt öra".

V 15 och V 14: "Ödets sista bud" framförs av Ebba Forsberg. Originalet "Simple twist of fate" skrevs av ingen mindre än Bob Dylan.

V 7: Lill-Babs sjunger den fina sången "Leva livet". På engelska heter den "Its my party". Förr i tiden kallade man ibland fester för en skiva.

V 8: Eric Gadd sjunger "Leende guldbruna ögon" ur tv-programmet "Så mycket bättre".

V 11 och L 12: Tommy Nilsson sjunger "En dag" i en engelsk version. Hans initialer blir TN.

V 9: Vi går i mål med musiken ur filmerna om "Den rosa pantern". Det är förmodligen Peter Sellers allra bästa filmer. Jag har sett dem alla.

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt innehöll det omväxlande och bra musik men inga musikaliska klurigheter. Svårigheten i krysset är numera att vissa frågor framställs som gåtor. Det är i och för sig utmanande men det har inget med musik att göra utan är en helt annan genre.

Nu ska jag ta en lunchpromenad med Hugo.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herren är min styrka, min sköld,
på honom förtröstar jag.
Jag fick hjälp och mitt hjärta jublar,
hela min varelse tackar honom."
ur Psaltaren 28

86 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Nu är vi tillbaka till krysset efter två veckors uppehåll på grund av Bridgefestivalen! Det blev ett litet priskuvert efter en fjärdeplats på sista tävlingen! Idag hade vi tänkt åka in Örebro för att ta del av matmässan i Wasköping! När jag var vaken i morse så ösregnade det så vi får se hur det blir! Lycka till med kryssade! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Grattis till fjärdeplatsen.

      Jag hoppas att ni kommer iväg till matmässan.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Här är mulet men ännu uppehåll. I veckan har det regnat en hel del. Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  3. Gomorron Krister å alla kryssare! Senaste veckan har präglats av regn å en del åska å blåst. I eftermiddag skall vi besöka Jamtli stora scen där Sandelius kultur ger musikalen Emil i lönneberga där våran son Håkan spelar drängen Alfred.kvällen skall avslutas med restaurangbesök för att gratta Annicas systers födelsedag. Vi hoppas på uppehåll så att föreställningen kan avnjutas i torra kläder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron bbvalne213.

      Hoppas att ni får en fin, minnesvärd och torr stund då ni ska njuta av musikalen. Stort grattis till sonen.

      Njut av restaurangbesöket och hälsa födelsebarnet.

      Radera
  4. Godmorgon
    Äntligen skiner s☀️len över Piteå.
    Nu mörknar det även här om kvällarna, och det är rätt mysigt.
    Ikväll håller vi middag med ett kompisgäng. Blir trevligt.

    Ha de gott
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Jag önskar er en trevlig middag med kompisarna.

      Jag tycker att det är mysigt när man får tända lite ljus på kvällarna.

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Förra lördagen löste jag inte krysset direkt för jag skulle på brunch hos dottern! Det var trevligt och god mat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Irene.

      Det var en klok prioritering enligt mig.

      Radera
  6. God morgon från ett småregnigt Skepplanda
    Fick det "glada" beskedet att vi i Ale kommun fick mest regn i hela landet under Juli över 300mm.

    SvaraRadera
  7. God morgon!
    Nu är vi beredda på ett nytt svårt kryss.
    Vinden och regnet har stillat sig och det är lugnt här i Dorotea.
    Lycka till Krister med kryssandet.
    Christina och Kjell i Dorotea-

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Jag hoppas på musikaliska klurigheter.

      Radera
  8. God förmiddag Krister och alla kryssare!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I kväll blir det musik i sommarkväll och imorgon gudstjänst med kyrkbåtsrodd.
    Trevli helg Krister och alla krysslösare. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla och tack detsamma.

      Hoppas att du får en fin stund i kväll och en givande gudstjänst med kyrkbåtsrodd.

      Radera
  10. Godmorgon Krister o alla kryssare! Lycka till med kryssandet idag/hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  11. V4 Riverdance
    /Birgitta

    SvaraRadera
  12. God morgon, kryssare och Christer

    SvaraRadera
  13. Riverdance/Lisbeth

    SvaraRadera
  14. L5 ocg L3 Elvira Madigan
    /Birgitta

    SvaraRadera
  15. Elvira Madigan/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. Donkey Kong är egentligen en apa, men på grund av en översättningsmiss fick han heta Donkey Kong och inte Monkey Kong… så egentligen handlar låten om en apa, men översättningen av Donkey blir ju åsna. 😬

    SvaraRadera
  17. V14 och V15 Bob Dylan

    SvaraRadera
  18. Gadd. Eric Gadd från Så mycket bättre

    SvaraRadera
  19. L12 TN/Lisbeth Tommy Nilsson

    SvaraRadera
  20. V9 Rosa
    Tack för idag, trevlig helg!
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  22. Tack för idag forsatt trevlig helg Krister m familj o djur o alla kryssare/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Tack för idag! Lite klurigt! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  24. Tack för idag. Jag önskar alla en bra sommarhelg.

    SvaraRadera
  25. Hejsan Krister !
    Har lagt av med Melodikrysset helt och hållet nu, sedan tjejerna tog över gillar jag det inte.
    Finner inget intresse längre, Har annat för mig.
    Prinzen får mera uppmärksamhet.
    Mår ganska bra, Lite krämpor har vi alla, Jag får nya för varje dag. Nu tål jag inte solen
    längre. Inte kul, ansiktet går bra med armarna där får jag kliande knottror. smörjer in med cortisonsalva. Vattenansamling i högra benet, ingen propp i år. Får har stödstrumpor varje dag. Tydligen innegrej för oss äldre. Annars mår jag bra, hoppas du och hela din familj gör det också. Och alla lösare de ser väl detta med. Ha det så bra och en klapp till Hugo .Kli till Bucky och Alexi 🌞🍀🎈🍉🐘💚👑
    Elefantens dag och Drottning Sirikits födelsedag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Jag förstår att du tappat intresset. Det är inte riktigt som det varit men jag hoppas att man kommer in i det nya.

      Hoppas att du hämtar dig från dina krämport och kan ägna tid åt Prinzen. Jag har också stödstrumpor i garderoben men har inte behövt använda dem på flera månader. Köpte dem efter min hälseneruptur.

      Vi önskar dig och Prinzen detsamma.

      Radera
    2. Jag håller med MI
      AJs kryss börjar bli som parodin i Hipp Hipp. Plus hennes förklaringar till var siffrorna finns, hela tiden. Musikillustrationerna är oxo en bra bit från AEs.

      Radera
    3. Just precis vad jag tycker tar honorna oss för analfabeter, vi ser väl var vi ska skriva i för rutor. Himla irriterande.

      Radera
  26. Det gick bra, tack för idag.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  27. Hej Krister
    Idag hann vi tyvärr inte att vara med men hoppas mina vänner och bekanta fick sitt lystmäte även denna lördag.

    SvaraRadera