lördag 26 augusti 2023

Melodikrysset vecka 34 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag åter hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade framför datorn har jag gått en lång runda med Hugo och 5 km med mina gåstavar. Totalt har det blivit 12 000 steg sedan jag vaknade vid 06.00.

Hugo har gått och lagt sig igen tillsammans med Alexi och Bucky. Alla tre ligger i vår säng.

På arbetet märks det att höstterminen sakta börjar vakna till liv. Jag har under veckan haft möte med en representant från grannförsamlingen och haft första genomgången av fondansökningar efter semestern.

Dessutom har jag haft möte med de medarbetare som ingår i kyrkoherdegruppen haft möte med Ekonomiutskottet och träffat Veteranpoolen.

Utöver detta har jag haft samtal med brudparet inför morgondagens vigselgudstjänst och förberett morgondagens mässa och högmässa.

Sist men inte minst har jag lett Sinnesromässan och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag varit på min årliga kontroll för hypertoni, besökt min fysioterapeut för uppföljning av min hälsena samt träffat audionomen för att uppdatera mina hörapparater.

Jag har också varit på restaurang med en god vän. Vi åt fantastisk god mat, drack goda drycker och hade ett givande samtal.

Som vanligt har jag tagit många promenader med och utan Hugo och mina gåstavar. Jag har också cyklat ett par längre rundor.

I Järfälla är det molnigt och kvavt. Man varnar för kraftiga regnfall under dagen. Just nu är 17 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna lördag:

V 1: Vi inleder dagens kryss med en instrumental version av "Nordsjön".

L 1: "Nazareth" framför sin otroligt fina och populära "Love hurts".

V 5: Sångerskan som sjunger "My heart will go on" ur filmen "Titanic" är Zara Larsson.

V 9: Den som Annika kallar livsnjutare är Edward Blom. Har "sjunger" han är "När man festar festar man".

L 11: Dido sjunger "Thank you" ur filmen "Sliding doors". Jag har sett filmen men minns inte sången där ifrån utan från något annat sammanhang.

L 2: Elton John sjunger "Goodbye England´s rose" som i originalet hade titeln "Candle in the wind". Originalet handlade om Marilyn Monroe och denna version är en hyllning till prinsessan Dianas minne. Enligt mig är detta sir Eltons absolut bästa komposition. 

L 3: Dansbandet som här sjunger "Robot Romeo" heter "Jigs".

L 10, L 4 och L 8: Vi får höra en instrumental version av "Army of Lovers" sång "Crucified". Deras första sångerskor var Camilla Henemark. Grundaren som efterfrågas måste vara Alexander Bard, AB.

V 6: Det måste vara Birgit Maria Magnusson det vill säga "Rock-Olga". Hon kom från Gävle.

L 12: Programmet som vi fick höra signaturen och inledning i från heter "Fråga Lund".

L 7: "Vi går över daggstänkta berg" framförs på tyska.

V 13: "Majas visa" inleds med raden: "När lillan kom till jorden...".

V 14: Vi går i mål med "Raymond och Maria" och deras omåttligt populära "Ingen vill veta var du köpt din tröja".

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt var det omväxlande och bra musik utan större klurigheter. Det som ibland ställer till det för mig är Annikas mångordiga frågeställningar som både innehåller gåtor samtidigt som ger otroligt många ledtrådar. Jag hoppas att jag vänjer mig.

Idag ska jag ta det lugnt. Det blir några promenader med Hugo men han tycker inte om när det regnar. Jag ska självklart även följa VM i friidrott.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Gud håller sina löften,
kärleksfull i allt han gör.
Herren stöder dem som vacklar,
han rätar krökta ryggar."
ur Psaltaren 145

79 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från köksbordet i Nynäshamn igen. Här är mulet och regnet hänger i luften.
    Vi hade en bra tur med husbilen. Vi besökte Motala, Halmstad och Stenungsund. I Stenungsund hälsade vi på min Kristers syster med familjer.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Det låter som en fin och trevlig tur med husbilen.

      Radera
  2. Lördagshälsningar från Lilla Edet och Hjärtum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsningar tillbaka till Lilla Edet och Hjärtrum från Järfälla.

      Radera
  3. God förmiddag från Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla andra kryssare. Äntligen är krysset tillbaka på vanlig tid igen. Jag beundrar Dig för din energi med långa morgonpromenader resp. cykelturer. 12000 steg före frukost imponerar. Veckan som gått kan sammanfattas i ett enda ord: REGN. I onsdags var det uppehåll till sen eftermiddag, men sedan kom det på nytt. Jag lyckades hinna klippa det mesta av gräset, men blev inte färdig, så nu väntar jag på nästa veckas solsken som utlovats för att komma ikapp. Jag hälsar på Else-Britt ett par gånger i veckan och sedan håller vi kontakten över telefon ett par gånger dagligen. I övrigt är det lite jobbigt med hjärtsvikten, men jag tycker det går framåt och jag är tillbaka med morgongymnastiken igen. I övrigt är det försiktighet som gäller även om jag gör mina små promenader dagligen. På söndag hoppas jag kunna fira årets sista mässa på Laknäs tegelbruk i Tällberg, där vi varit i sommar. Jag önskar dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag hoppas att det blir sol och torrt så att du kan slutföra din gräsklippning.

      Fint att du håller daglig kontakt med Else-Britt. Hälsa henne så gott.

      Jag hoppas att du snart hämtar dig från hjärtsvikten.

      Jag önskar dig en trevlig helg och en fin och givande mässa.

      Radera
  5. God morgon från ett mulet och regnigt Nyköping. Försöker mig på ett kryss idag. Önskar dig Krister och alla andra kryssare en bra lördag /KME

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla lösare! Här regnar det en hel del! Planen är att åka in till Örebro på matmarknad och dessutom handla en del! Vi får se hur det blir! Foten går framåt och träningen gör nytta! Jag tänker på vad du sa om haltande som fortsätter och det känner jag av! Lycka till med lösandet alla! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      För mig har stavgång och cykling hjälpt mot haltandet.

      Jag önskar er en fin stund på matmarknaden i Örebro.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Regnigt I skövde idag! 14 plusgrader! Lycka till med krysset!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon från ett s☀️ligt Piteå. (än så länge)

    Vi har renoverat i ett gästrum/pysselrum. (håller på)
    Så det är dammigt överallt, känns det som... Maken åkte och tränade just.

    Ikväll kommer vänner på middag. Blir trevligt.

    Kanske njuta lite ute i solen.

    Önskar er alla en fortsatt fin helg!
    Hejsvejs
    /Annica 🌻

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Hoppas att ni gästrummet blir fint och att ni får en trevlig kväll med vännerna.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  9. Godmorgon från ett Gråmulet Skepplanda

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla kryssare .

    SvaraRadera
  11. Morning. Nu kör vi...

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister o alla kryssare! Lyckat till med kryssandet idag /Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Här i Lockne är det grått idag. Hösten verkar i antågande. 12 grader.
    Trevlig helg Krister och lycka till med kryssandet. /Ulla

    SvaraRadera
  14. V1 Nordsjön/Lisbeth

    SvaraRadera
  15. L1 Nazareth
    /Birgitta

    SvaraRadera
  16. L2 Diana (men utan H väl)?

    SvaraRadera
  17. L2:Dianas (vems) i bestämd form, men det nämnde hon inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte bestämd form, det är genitiv

      Radera
  18. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Jag får en ruta över i lodrätt 2, för prinsessan Diana har väl inget h i stavningen?
    Katrine i Nynäshamn

    SvaraRadera
  19. 4 Henemark 10 Army och 8 AB

    SvaraRadera
  20. L3 vårt älskade Uddevallaband Jigs

    SvaraRadera
  21. Per Jönsson
    Hej Krister och alla kryssare.
    Här i Köpenhamn är det lite mulet just med 20 grader men tror det spricker upp i eftermiddag. Inget kryss för mig idag då vi snart ska ha dop här och sen kl:14:00 är det konsert med Göteborgs flickkör.
    Lycka till alla med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per!

      Du får lösa krysset via nätet i kväll.

      Önskar dig en trevlig helg med dop och konsert. Kanske det blir en tur till Tivoli om vädret tillåter?

      Hälsa.

      Radera
  22. V13 NÄR lillan kom till jorden. Jag brukade sjunga När lillen kom till jorden för vår son, för han är född 1 maj.

    SvaraRadera
  23. V14 Raymond
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  24. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  25. Tack för idag.
    På måndag får vi besök av ett par kompisar, som vi träffade första gången på en resa till Rhodos 1986. Vi har hållit kontakten sedan dess, men inte träffats så ofta. Det ska bli jätteroligt att träffa dem igen.
    Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Hoppas att ni får en fin helg och en trevlig stund med kompisarna.

      Radera
  26. Tack för idag! Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare/Lisbeth

    SvaraRadera
  27. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  28. Trevlig helg och tack för idag 💖önskar Charlotte

    SvaraRadera