lördag 2 september 2023

Melodikrysset vecka 35 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även idag sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg, då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Precis som förra lördagen, har jag innan jag hamnade framför datorn, tagit en lång morgonpromenad med Hugo och därefter promenerat 7 km med mina gåstavar.

Hugo har gått och lagt sig bredvid min fru, där Alexi legat sedan tidigt i morse. Bucky ligger bredvid mig i sin korg.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en omväxlande och rolig arbetsvecka.

Jag har haft en hel del administrativa uppgifter. Bland annat har jag förberett nästa veckas medarbetardagar och måndagens "Öppet hus" för de som är intresserade av att ta över efter mig som kyrkoherde i Järfälla församling. Jag har för avsikt att gå i pension någon gång under våren 2024 så att jag kan ägna mina sista yrkesverksamma år åt något annat.

Utöver detta har jag haft sammanträde med Kyrkorådet, deltagit i ett möte med entreprenören som i samarbete med kommunen genomför omfattande arbeten intill Järfälla kyrka och jag har genomfört löneförhandlingar med fyra fackliga företrädare via Teams.

Sist men inte minst har jag lett en högmässa, en mässa, en vigselgudstjänst, församlingens Förbönsmässa och en begravningsgudstjänst.

På min fritid har jag varit på återbesök hos min fysioterapeut, utfört mitt sista uppdrag som kyrkobokföringssakkunnig i Stockholms stift och varit på restaurang med två tidigare medarbetare.

Som vanligt har jag tagit många och långa promenader med och utan Hugo. Tyvärr har jag inte hunnit cykla någon längre runda även om jag cyklat till och från jobbet nästan varje dag.

I Järfälla har vi den senaste veckan haft minst sagt omväxlande väder. Det har varit sensommarväder med sol och värme och det har varit höstväder med blåst, regn och rusk. Just nu är det uppehållsväder, molnigt och 14 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

V 11: Vi inleder dagens kryss med "Wham" och "Wake me up before you go-go". En av de mer populära låtarna under den tid då jag besökte Stockholms diskotek.

L 12: Allan Edwall sjunger "En egen hjärtevän". Han var en av Sveriges bästa skådespelare enligt mig.

V 13: Nancy Sinatra sjunger "Bang bang" som var med i filmen "Kill Bill".

L 9 och L 4: Vi får lyssna till "Nirvana" och "Smells like teen spirit". En klassiker i sin genre.

L 10 och V 7: Vi får höra ledmotivet till tv-serien "Hem till gården" som jag följde i flera år.

L 14: "Vi har funnit lyckan" hade titeln "Be my baby" i original. Då var det "The Ronettes" som sjöng.

V 6 och V 8: Duon som sjunger "Macarena" kallade sig "Los del Rio".

L 3: Vi får lyssna till den vackra "Adagio" av Albinoni. Den är inte helt ovanlig på begravningsgudstjänster.

V 5 och L 2: Kate Bush sjunger "Running up that hill". Även detta är  en klassiker och en kultsång som många haft som förebild för egna kompositioner.

V 9: "Heart", här framförd av Peggy Lee fick titeln "Låt hjärta va mé" på svenska. Då var det Sonya Hedenbratt som sjöng.

L 5 och L 1: Det är Kurt Weill som komponerat musiken till "Tolvskillingoperan".

V 1: Vi går i mål med "Mary on a cross" med "Ghost". Deras sångare heter Tobias Forge. 

Därmed var dagens kryss avklarat. Musiken var omväxlande med allt mellan klassiskt och satanistisk rock.

Tyvärr tycker jag att Anna Charlotta, precis som Annika, har väldigt mångordiga frågeställningar som blir något av en gåta samtidigt som hon ger alldeles för mycket ledtrådar. Men jag vänjer mig säkert med detta också.

Nu ska jag vila en stund innan jag ska ta en promenad med Hugo. I eftermiddag tänker jag cykla en längre runda.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"han förlåter mig alla mina synder
och botar alla mina sjukdomar,
han räddar mig från graven
och kröner mig med nåd och barmhärtighet,
han fyller mitt liv med allt gott,"
ur Psaltaren 103

87 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet och småregnigt Nynäshamn.
    I går kväll var vi på en trevlig kräftskiva med vårt Nynäsgäng.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Det låter som en trevlig kväll.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla andra kryssare. Idag gömmer sig solen bakom molnen och vi har mulet och grått med +10 grader i Nås. Tyvärr har vi fått mygginvasion så det går knappt vistas utomhus och vår fina camping har fått stänga för odjuren är så aggressiva. Grillkvällar utomhus är inte att tänka på. I övrigt är går livet vidare med flera läkarbesök för mig och Else-Britt kämpar på sitt håll. Jag beundrar Dig för att Du håller i Dina långa promenader på morgnarna, inte bara tillsammans med Hugo utan även en extra timme på egen hand. I morgon har vi för en gångs skull högmässa i Nås kyrka, men vi har tappat vår kantor och körledare och det känns lite tomt att inte samlas och sjunga för tillfället. Det är ont om kantorer och grannpastoratet Malung har också mist sin kantor, så vi får se hur hösten kommer att gestalta sig. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg och kommande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vi har också väldigt mycket mygg för att vara en stad.

      Jag hoppas att du och Else-Britt får den hjälp och läkarvård ni behöver och att ni snart är återhämtade.

      Just nu är vi många medarbetare och förtroendevalda som deltar i en utmaning som heter Walk4Life. Vi ska gå en virtuell pilgrimsvandring till Santiago de Compostela.

      Det är ont om kyrkomusiker i hela Sverige. Vi har en pool av pensionerade musiker som vi tar in när det behövs.

      Jag önskar dig och Else-Britt en trevlig helg och en fin vecka. Hoppas att du får en givande högmässa i Nås kyrka.

      Radera
  3. God Morgon från ett halvklart Skepplanda

    SvaraRadera
  4. God morgon önskar vi dig Krister och hälsar till alla kryssare. Här är det regntungt, men varmt.
    Hoppas på ett kryss med frågor där man måste anstränga sig lite mera.
    Lycka till, önskar vi, Christina och Kjell i Dorotea.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Vi fortsätter hoppas på att det kluriga frågor musikaliskt.

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde idag! Skönt!

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Lycka till! Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Idag regnar det i Lockne. Önskar dig en riktigt trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
  8. Per Jönsson
    Godmorgon Krister och alla kryssare.
    Det blev ett besök på Tivoli förra lördagen och konsert med Shubidua.
    Igår var det stor kräftskiva med 66 st besökare. Så nu är det undanstädat och luftat ut med alla kräftdofter då vi snart ska ha dop här. I Köpenhamn är det soligt och fint 17grader just nu men ska gå upp mot 22 grader senare. Så det kommer blev ett dopp efter jobb.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Per.

      Vad kul att det kom så många till kräftskivan. Det kanske inte är läge att föreslå en surströmmingsskiva till nästa år?

      Lycka till med dopet och doppet.

      Hälsa alla!

      Radera
  9. God morgon Krister och alla lösare! Idag ska vi åka in till Mariebergs köpcentrum och försöka få hjälp med min telefon. Jag kan för det mesta inte koppla upp mig mot Internet när jag är hemma. Idag är det uppehåll och kanske håller det i sig hela dagen! Jag var hos min fysioterapeut för mina artrosiga höfter i torsdags. Hon tyckte jag såg bättre ut än förra gången. Hon ser alltid bra ut och vi har alltid trevliga samtal! Lycka till ned lösandet!
    Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med telefonen och rehabiliteringen.

      Radera
  10. Allan Edvall/Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Om Du eller bekanta är 57:or kolla här:
    https://www.fagersta-posten.se/2023-09-01/onskan-om-lindrigare-skatt-uppfylldes

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Thorsten.

      Jag läste det i veckan. Jag född 1960 men jag har kompisar som är födda 1957.

      Radera
    2. finemang! :-)

      Radera
  12. smells LIKE TEEN spirit

    SvaraRadera
  13. Nirvana med Smells like teen spirit

    SvaraRadera
  14. Dina förslag till lösningar syns inte😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste uppdatera sidan så att mitt senaste inlägg kommer med.

      Radera
  15. Gomorron Krister, äntligen är jag nu frisk efter 6 månader med endast närings-dryck(gastropares) Nu leker livet. Ha de så gott därnere i södern.hälsa alla o Hugo. Fellini.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Välkommen tillbaka. Hoppas att du ska hålla dig frisk nu.

      Ha det bra i norr.

      Radera
  16. Låt hjärtat vara med med sonya hedenbrant

    SvaraRadera
  17. Tråkigt att gunnarsson krånglar till det så mycket

    SvaraRadera
  18. Tolv(skillingsoperan)

    SvaraRadera
  19. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  20. Tolv är ingen siffra utan ett tal. Tänk så svårt det ska vara för programledaren. 😵‍💫

    SvaraRadera
  21. Forge, mena ja. Totalt ointressant i kryss
    svarssammanhang, men ändå.

    SvaraRadera
  22. Bandet heter Ghost och frontfiguren Tobias

    SvaraRadera
  23. Ganska lätt idag också!
    Tack för sällskapet.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  24. Tack för i dag och trevlig helg!

    SvaraRadera
  25. Tack 🙏🏻 och trevlig helg önskar Charlotte

    SvaraRadera
  26. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  27. Tack för idag. Nu ska vi förbereda inför morgondagen. Då ska vi hämta min kusin med make, som bor i USA, på Centralen i Stockholm. De ska vara hos oss till torsdag, då vi skjutsar dem till Arlanda och de reser hem igen. De har varit i Sverige och Åland sedan 13 juli.
    Jag önskar alla en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Hoppas att ni får det trevligt med kusinen och dennes make.

      Radera