lördag 30 september 2023

Melodikrysset vecka 39 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Så har det äntligen blivit lördag och jag sitter som vanligt framför datorn vid köksbordet hemma i Jakobsberg, då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade här har jag tagit en ovanligt lång sovmorgon, vilket innebär att min fru gått morgonpromenaden med Hugo. Just nu ligger han på balkongen tillsammans med Alexi och Bucky ligger i sin korg bredvid mig.

Sedan vi hördes i lördags har jag haft en omväxlande och spännande vecka. Under måndagen och tisdagen deltog jag i årets rikskonferens för de församlingar som bedriver begravningsbyrå. 

I onsdags hade jag glädjen att deltaga i en veckomässa i St Jakobs kyrka vid Kungsträdgården, då en av Järfälla församlings medarbetare fick pris som årets ungdomsledare i Stockholms stift.

Utöver detta har jag deltagit i ett styrelsemöte för Kyrkans begravningsbyrå och lett en enkel mässa för att fira att vi gått i mål på vår virtuella pilgrimsvandring till Santiago de Compostela. En av församlingens medarbetare hade samlat på sig flest steg i utmaningen och det lag som jag tillhörde var det lag som hade flest steg i genomsnitt.

På min fritid har jag utöver promenader och cykelturer varit på tre intervjuer inför en tjänst jag sökt. Jag hade tänkt gå i pension under våren 2024 men då denna tjänst utlystes kunde jag inte låta bli att söka den. Jag återkommer med besked så snart jag vet hur det går.

I Järfälla har sommaren dröjt sig kvar, åtminstone under dygnets ljusa timmar. Även idag är det ovanligt varmt för årstiden och solen lyser genom en molnfylld himmel. Termometern står på 15 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut i dag:

V 5: Vi inleder dagens kryss med "My number one" framförd av Helena Paparizou.

L 4 och L 2: Sången är hämtad från musikalen "Les Miserables". Jag har sett den ett par gånger i London.

V 4: Gruppen som sjunger "Kompisar från förr" heter "The Latin Kings". Jag tror att Dogge Doggelito som sjunger håller på att utbilda sig till präst.

L 6: Jag förknippar signaturmelodin med "Nasse" men jag är inte säker. 

L 3: Vi får höra "Silly love songs" med "Wings".

V 2: "Min soldat" framförs i en instrumental version.

L 11 och V 10: Det är gruppen "Kent" som sjunger "La belle epoque".

V 9: Sången är hämtad från operetten "Vita hästen".

L 8: Vi får lyssna till "Gamle svarten" i en instrumental version.

V 3 och L 7: Vi får höra "I wanna dance with somebody" på tjeckiska.

L 1: Det instrument jag tänker på när jag hör Suzi Quatro och "48 crasch" utifrån frågeställningen är bas. Men jag förstår ärligt talat inte frågan.

V 12: Vi avslutar dagens kryss med "Every raindrop means a lot" framförd av "Tages".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var en del kluriga frågor rent musikaliskt, ändå är det något som skaver. Jag tror att det är Anna Charlottas röst och tonläge som jag inte förknippar med frågor utan mer med referat. Jag kommer förhoppningsvis att lära mig, för musiken är omväxlande och bra.

Strax ska jag ta en promenad med Hugo därefter ska jag cykla ett par mil.

Jag tackar er alla för idag och önskar er alla en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Lova Herren, ni hans änglar,
starka hjältar, som gör vad han befallt!"
ur Psaltaren 103

120 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla andra kryssare! Nu skiner solen efter en regnig natt i Nås. Jag antar att Du som vanligt, har hunnit med en runda nu på morgonen. Inför kommande vecka har det varit en hel del som skall fixas och tyvärr har jag inte riktigt haft full kontroll över allt som borde göras. Hoppas hinna med det sista i helgen innan jag far till sjukhuset på måndag. Jag planerar att fira mässa i Djura kyrka i morgon. Jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten. För ovanlighetens skull har jag inte tagit någon promenad ännu. Det kommer att bli en längre cykeltur i eftermiddag.

      Jag önskar dig en fin mässa i morgon och all lycka på sjukhuset.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  2. God morgon! Lördagshälsningar från Lilla Edet där det är lite blåsigt men fint väder i övrigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Jag hoppas att min hälsning via dina kollegor nådde dig.

      Radera
    2. Inte än för jag har inte varit på kontoret så mycket utan ute på uppdrag. :)

      Radera
  3. God morgon Krister och alla läsare! Idag ser det lite ljust ut ute även om det har regnat i natt! Under veckan har vi lagt till ytterligare en träningsform för min fot och mina höfter då vi återupptog vår karriär som squaredansare. Jag och Ann träffades faktiskt på squaredans för 20 år sedan och vi började nu om på nybörjarnivån men mycket satt kvar! Det var en till som kom ny nu men hon hade också dansat förut så det gick ganska fort fram i inlärningen! Idag fyller Ann år så vi skall åka in till stan och äta lite och titta på lite bilutställning! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Stort grattis till Ann på födelsedagen och grattis också till att ni hitta tillbaka till squaredansen.

      Radera
  4. Gomorron Krister från ett grått lule +11, allt ok häruppe. Ska framöver gå på Fanny o Alexander som vi ska spela på Norrbottens -teatern i höst. I övrigt är nu allt bra med mig. Ha de så gott därnere i södern. Hälsa alla o Hugo också. Fellini

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Skönt att läsa att du mår bra. Hoppas att du får en fin stund på teatern.

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Lite regnskurar och lite sol emellan. Lycka till med krysset idag!

    SvaraRadera
  6. Godmorgon från Österlen

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla kryssare idag från Saltsjö-Boo. Vi är kattvakter till sonens två Ragdolls, Aska och Smilla.
    I natt regnade det ordentligt här, men nu är det uppehåll och lite höstligt.
    I går kväll var vi och tittade när ett av barnbarnen spelade innebandymatch. Hans lag vann med 13-2.
    Idag ska vi titta på när yngsta barnbarnet ska spela innebandymatch. Hoppas det går lika bra för henne, som det gjorde för hennes bror.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Jag önskar dina barnbarn all lycka i sina innebandymatcher.

      Radera
  8. Godmorgon Krister och alla X:are! Lördags hälsningar från Alingsås. Ha de gott allihop! // Karin

    SvaraRadera
  9. God morgon från ett halvklart Skepplanda
    Efter krysset blir det att åka in till gbg för dop

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Anders.

      Önskar er ett fint och minnesvärt dop.

      Radera
  10. God morgon Krister och alla melodikryssare!
    /Birgitt

    SvaraRadera
  11. God morgon från ett mulet Dorotea.
    Hoppas det går bra med kryssandet.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  12. Nähä då vann man inte denna gången heller :)

    SvaraRadera
  13. Godmorgon från Halmstad och Gullbrannagården. Just nu fylls gården med gäster, ca 300 kommer idag :-). Önskar dig en fin helg, allt gott, Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ewa och tack detsamma.

      Det låter som en riktigt fin helg med 300 gäster.

      Radera
  14. Godmorgon Krister och alla kryssare! Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  15. Godmorgon

    SvaraRadera
  16. Godmorgon på er 🌻
    Här i Piteå har vi lite sol om vartannat. Varmt och skönt 15°

    Maken sover efter jobbnatt. Och jag ska på en klädloppis med en väninna efter jag löst mello.

    Annars höstrar vi ute på gården.

    Önskar er alla en fin dag 🌿
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Önskar dig/er en riktigt fin loppis och en trevlig helg.

      Radera
  17. Kan det vara Nicke lilltroll?

    SvaraRadera
  18. Wings går ju inte ihop med helena

    SvaraRadera
  19. Jag får inte v5 och l3 att gå ihop där dom möts

    SvaraRadera
  20. Var skulle Nicke Lilltroll in?

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  22. Tack för idag! Klurigt här och var! Trevlig helg önskar jag er!

    SvaraRadera
  23. Tages var ett band jag såg flera gånger u min ungdom.
    Tack för idag. Nu har solen kommit fram mellan molnen.
    Trevlig helg önskar jag er alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Jag har aldrig sett Tages men lyssnat till dem väldigt många gånger.

      Radera
  24. Får inte ihop L3 med V3 eller V4

    SvaraRadera
    Svar
    1. V3-Wanna
      L3- Wings
      v4- Latin Kings

      Radera
    2. L3 wings går in i kings
      V4 latin kings
      V3 wanna

      Radera
  25. Trevlig helg till Krister med familj o djur och alla kryssare från ett soligt Karlskrona hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  26. Tack för dagens kryss!
    Ganska lätt
    Christina och Kjell I mDorotea

    SvaraRadera
  27. L1 Bas, Suzi Quatro spelar bas

    SvaraRadera
  28. Tack för hjälpen med våg 3 och Lod 8. Jag förstår hennes frågor dåligt nh funderar ibland på att sluta lösa kryssset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, inte lika bra längre

      Radera
  29. Ska kanske vara kyss

    SvaraRadera