lördag 16 september 2023

Melodikrysset vecka 37 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även idag sitter jag vid köksbordet, hemma i Jakobsberg, då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade framför datorn har jag tagit en lång morgonpromenad med Hugo. Efter att jag lämnat honom tog jag ytterligare en promenad i sällskap av Farah Abadi. Just nu ligger Hugo bredvid min fru och Alexi i vår säng. Bucky ligger som vanligt i sin korg här bredvid mig.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en lugn arbetsvecka som bland annat innehållit möten med mina kyrkoherdekollegor i Sollentuna kontrakt, med Personalutskottet och med styrgruppen för Järfälla kommuns POSOM-grupp.

Utöver detta har jag lett en högmässa, församlingens Förbönsmässa och en begravningsgudstjänst.

Under veckan har jag även passat på att ta ut timmar från min timbank, vilket innebär att jag varit ledig flera halvdagar.

På min lediga tid har jag utöver promenader och cykelturer varit hos sjukgymnasten två gånger. Dessutom har jag varit på mitt årliga läkarbesök. Alla värden var perfekta och doktorn tyckte att jag var i fin form för min ålder. Det betyder att mina promenader, stavgång och cykelturer gett resultat.

I torsdags kväll bjöd min äldsta dotter mig på restaurang innan vi var på premiären av "Moulin Rouge" på Chinateatern. Det var en av de absolut bästa musikaler jag sett. Den var faktiskt i samma klass som "Phantom of the opera". Dessutom var det väldigt roligt att se alla kändisar som var där, ingen nämnd och ingen glömd.

I går kväll firade vi min födelsedag genom att min fru lagat en god middag som avslutades med äppelkaka med vaniljsås som är min favoritefterrätt.

I Järfälla kämpar sommaren sig kvar även om hösten gjort sig påmind framför allt på morgonen. Just nu har vi molnigt och 15 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 1: Vi inleder dagens kryss med "Brandsta city släckers" och "Kom och ta mig mig". De är alla brandmän.

V 7 och V 4: Det är Sonny och Cher som sjunger "I got you babe".

L 5: "Höstvisa" framförs av gruppen "Cumulus".

V 1: Signaturmelodin kommer från tv-serien "Pang i bygget". En av få serier där jag sett alla avsnitt flera gånger.

L 3: Vi får höra "Blinding light" med "The Weeknd". En sång jag hört många gånger på radio de senaste åren.

V 9: "It must have been love" framförs instrumentalt i en klassisk stil. Det är en av Per Gessles absolut finaste melodier. Tydligen var det en julsång från början.

V 15: Det är Barbara Streisand som sjunger "Don´t rain on my parade".

L 14: Jag tror att det är Åsa Jinder som spelar nyckelharpa i "Dansa mej en glädje". (Tack för titeln Anna Charlotta)

V 13 och L 2: Musiken är hämtad från filmen "Dirty dancing". En film som jag har sett delar av, någon av de femtiotal gånger den visats härhemma. Det är Bill Medley och Jennifer Warnes som sjunger. Huvudrollerna spelades av Patrick Swayze och Jennifer Grey.

L 11: Jag tror att sången vi fick höra instrumentalt har titeln "Solen lyser även på liten stuga".

V 12: Vi får höra en svensk tolkning av en de finaste sånger som gjorts, "El condor pasa". Versionen med Simon and Garfunkel spelas flitigt på min Spotify.

V 8: "Will you still love me tomorrow" sjungs i en svensk version. Tydligen var den väldigt ekivok när den släpptes.

V 16, V 6 och V 10: Vi går i mål med Michael Jacksons "The way you make me feel".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var, som vanligt, omväxlande och bra musik. Idag var det också några kluriga musikaliska frågor i stället för kluriga frågeställningar.

Nu ska jag cykla en runda innan jag i eftermiddag ska åka in stan för att viga ett par.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Ty Herren, din Gud, är en barmhärtig Gud,
och han skall inte överge dig eller låta dig gå under.
Han glömmer aldrig det förbund han ingick med
dina fäder och bekräftade med ed."
ur Femte Moseboken kapitel 4

85 kommentarer:

  1. God morgon från ett halvklart Skepplanda
    Grattis i efterskott

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Här är det lite småmulet men hög och fin luft.
    Grattis på födelsedagen Krister.
    I eftermiddag ska vi gå på fotboll på Tele2 Arena tillsammans med vår son och två av barnbarnen. Det är Djurgården och Värnamo som ska spela.
    I morgon eftermiddag ska vi gå på Oscarsteatern och se Änglagård. Det blir säkert jättebra.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin och stort tack!

      Jag har hört att Änglagård också ska vara mycket bra. Hoppas att ni får trevligt.

      Radera
  3. God morgon från ett soligt Rovinj Kroatien
    Grattis i efterskott

    SvaraRadera
  4. Så var det lördag igen. Solen skiner och det blir snart Melodikrysset. En bra start på dagen. Önskar dig Krister och övriga X:are en trevlig lördag. Må gott lev väl

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla andra kryssare. En hälsning och en sen gratulation till födelsedagen från ett mulet och kulet Västerdalarna, där det känns att hösten har anlänt. Jag hoppas att många har lyssnat på Podden som Du länkade till förra veckan, vilken var mycket intressant att lyssna på och ger en bra bild av människan bakom rubriken Kyrkoherdens tankar. Grattis till att ha fina värden och vara i fin form, vilket mycket beror på Din envishet med träning och promenader. Jag fick liknande betyg av en läkare i förra veckan då jag var på undersökning. I eftermiddag skall jag fira mässa i Tällberg. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten och stort tack!

      Omar som driver podden "Samtal i sakristian" har spridit den på många olika sociala plattformar. Jag vet inte hur många som lyssnat ännu.

      Jag önskar dig en fin helg med en givande mässa i Tällberg. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Lite sol och lite moln. Ganska varmt iaf! Lycka till idag!

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett mulet Björkhagen

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Förra lördagen hade vi en underbar sensommar dag idag är det +10 och höst i Lockne. Önskar dig och din familj en trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister.
    Vi är sena, så nu kör vi.
    Lycka till
    Christina och Kjell I Dorotea.

    SvaraRadera
  10. L11 Solen lyser ÄVEN på liten stuga

    SvaraRadera
  11. El cóndor pasa (If I Could)
    - Simon and Garfunkel

    SvaraRadera
  12. Det fungerar dåligt med bloggen. Vissa kommentarer går inte in i kommentarsfältet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror på vilken webbläsare ni använder.

      Radera
    2. Det borde funka. Jag använder Chrome för bloggen men Safari för allt annat. På jobbet har vi Edge.

      Era kommentarer hamnade i skräpposten av någon anledning.

      Radera
    3. OK
      Tack för idag! Trevlig helg önskar vi dig!!

      Radera
  13. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  14. Tack för idag. Jag önskar alla en fin helg!

    SvaraRadera
  15. Trevlig helg önskar jag er alla!klurigt idag!

    SvaraRadera
  16. Tack för dagens kryss.
    Ganska lätt idag
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Christina och Kjell.

      Jag tyckte det var lite halvklurigt på vissa ställen.

      Radera
  17. Hej alla kryssar!
    Vill passa på,,,, Grattis på födelsedagen Krister! 🎉 🎂 ☕ 💐
    Tack för ett mästerligt kryssande!
    Här i Kungsbacka är det 19° och snart helt blå himmel.
    Ha en härlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ellbett och stort tack för hälsningen.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  18. Hur många år då, en frågvis skåning

    SvaraRadera
  19. GRATTIS ! i efterskott. 💐🍾🥂

    Löste idag, tål inte höra hen hela tiden var det ligger, lösa kan jag men inte via webradion.

    Ha en fortsatt fin helg och vecka.
    Tur att du är frisk
    Det blir aldrig jag, alltid någon liten krämpa gör sig påmind. Så jag vet att jag lever,
    Lyckligt lottad att se 20 år yngre ut än mina 80
    Akka gapar när de får reda på min ålder.

    SvaraRadera