lördag 9 september 2023

Melodikrysset vecka 36 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även denna lördag började jag dagen med en lång morgonpromenad tillsammans med Hugo. Efter den har jag promenerat ytterligare 6 km med mina gåstavar innan jag åt frukost.

Nu sitter jag vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Hugo och Alexi har lagt sig i solen på balkongen medan Bucky ligger i sin korg bredvid mig.

Min arbetsvecka har varit intensiv och omväxlande.

Under måndagen och tisdagen genomförde vi våra årliga medarbetardagar. I år var temat bemötande och förhållningssätt vilket betyder att jag gick igenom våra viktigaste styrdokument och att vi hade utbildning under ledning av "Swedish Empowerment Center". Självklart åt  vi tillsammans och umgicks mellan föredragen.

En del av måndagen ägnades åt att församlingens sex arbetslag fick välja en representant som kommer att delta i intervjuerna av de som sökt kyrkoherdetjänsten efter mig. De fick också bestämma vilka frågor de vill ha svar på av de sökande. Ledningsgruppen fick välja tre representanter.

Själv blev jag intervjuad för en tjänst som jag inte kunde låta bli att söka trots att jag bestämt mig för att gå i pension under våren 2024. Jag gick vidare till nästa omgång som blir i slutet av september. Det innebär att jag har gott om tid att landa i ett beslut om hur jag ska ställa mig i fall jag blir erbjuden uppdraget.

I övrigt har jag, kyrkorådets ordförande och vice ordförande haft öppet hus för det som ville veta mer om kyrkoherdeuppdraget i Järfälla församling. 

I övrigt har jag under veckan, utöver administrativa uppgifter,  haft två begravningssamtal inför kommande begravningsgudstjänster, deltagit i församlingens nätverksfrukost och haft möte med ekonomiutskottet. Självklart har jag haft glädjen att få leda församlingens Förbönsmässa precis som alla andra veckor.

På min fritid har jag deltagit i den virtuella pilgrimsvandringen till Santiago de Compostela genom att promenera, cykla och styrketräna. I snitt har jag gått 33 000 steg per dag. Cykling och styrketräning omvandlas nämligen till steg i appen. Jag har endast 26 000 steg kvar tills jag är klar med utmaningen, men jag kommer att fortsätta att gå till den 29 september då vi ska fira att vi är "framme" i Santiago genom att tillsammans fira mässa och äta spansk tapas.

I Järfälla har vi, precis som övriga Sverige, fått tillbaka värmen. Några kallar det Brittsommar men det är väl först i oktober man kallar en värmebölja för det? I vilket fall så har vi just nu 17 grader varmt och solen börjar tränga igenom dis och dimma. Det lovar gott inför dagens Järfälla festival.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

V 6: Dagens kryss inleder vi med "Hallelujah, I love him so". Det är Monica Zetterlund som sjunger. Den skrevs av Ray Charles och i originalet sjöng han "I love her so".

L 3: Den vackra arian är hämtad från Verdis opera "La traviata".

V 13 och L 4: Det är "Pippi Långstrump" som sjunger "Lira lara loppan". Hennes flätor stod rakt ut.

V 11: Musiken heter "Feliz navidad" och är hämtad från "Sällskapsresan" om jag minns rätt så seglade de utan för Rio de Janerio i slutet av filmen.

V 8: "Herr smörman" framförs av humorgruppen "Grotesco".

V 7: Gruppen som sjöng med många olika artister heter "Tre Damer". Här framförde de "Katten" tillsammans med Cornelis.

V 9: Pernilla Andersson sjunger sin sång "Samma dag som Elvis". Jag förmodar att den är tillägnad hennes pappa.

V 15: Sången "Keep your eye on the sparrow" som Sammy Davis JR sjunger, var ledmotiv till tv-serien "Baretta". En serie jag följde med stor glädje.

L 5: "Drägnarna" brukar väl bjuda på ös? Här gör de det i "Vilket hålligång".

L 12: Björn Skifs och Agnes sjunger "When you tell the world your mine" precis som på kronprinsessan Victoria och prins Daniels bröllop. Hon fick sitt genombrott i tv-programmet Idol år 2005, då hon vann.

L 1 och L 2: Äntligen fick gruppen "Aerosmith" vara med i krysset. Här med sin vackra sång "Cryin´" Den handlar om gråt. Sångaren heter Steven Tyler.

L 10: Originalet till "Psykopat" heter "Devil in disguise" och sjöngs av Elvis Presley.

V 14: Idag går vi i mål med "Syster Sol" och "Kärleksrevolt".

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt var det bra och omväxlande musik.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska cykla en runda. Självklart kommer jag att passera Järfälla festivalen innan jag ska titta igenom allt inför morgondagens högmässa.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Kom, låt oss jubla till Herrens ära
och hylla vår klippa, vår räddning!"
ur Psaltaren 95

82 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett dimmigt Nynäshamn. Vi ser inte hamnen pga dimman.
    Vi har haft trevliga dagar med min kusin med make från USA, trots att de drabbats av förkylningar. Nu är de åter på Cape Cod.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Det låter som trevliga dagar.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla x:are. Det är sensommar, solen värmer ff och det behövs ingen tröja ännu. Njuter av tiden som är. Önskar er alla en skön lördag. Å tack för att jag ibland får er hjälp

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon.

      Jag önskar dig detsamma.

      Tanken är just att som önskar det ska få sällskap och hjälp här på bloggen.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla lösare! Idag täcks vi av en tjock dimma som minskar sikten till bara några meter! Onsdag-torsdag tillbringade vi på Ålandsfärjan med bridgetävlingar med en fjärdeplats som bäst bland 27 par! Helt OK! Mycket god mat och några hundralappar i vinst på Black Jack! En lyckad resa på alla sätt! Foten och jag går sakta framåt! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Grattis till fjärdeplats och vinsten på Black Jack.

      Härligt att ni hade en fin resa och roligt att det går framåt för dig och foten.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla andra kryssare! Roligt att få lyssna på intervjun i podden. Hoppas att allt är bra med Dig och övriga familjen. Hoppas att det går bra med en eventuell tjänst efter den nuvarande kyrkoherdetjänsten. En präst är ju alltid präst och jag minns min fars beslut att flytta långt från Hova för att kunna säga nej till för mycket tjänstgöring efter pensionen. Dagens program för mig är att byta kylskåp, då det gamla lade av efter 30 års tjänst, sedan blir det gräsklipp om vädret står sig, vi har redan + 20 och halvklart i Nås. I morgon planerar jag Högmässa i Dala Järna, så det blir inte så lång resa. Else-Britt har drabbats av en lättare förkylning i veckan, men är på bättringsvägen. Vi båda önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten och tack för feedback av podden.

      Vi får se om jag erbjuds tjänsten och om jag tackar ja till den i så fall. Allt måste känna rätt.

      Hoppas att det går bra med både kylskåp och gräsklippning.

      Önskar dig en fin och givande högmässa i morgon.

      Hälsa Else-Britt och hoppas att hon kryar på sig.

      Radera
  5. Godmorgon på er alla 🌻
    Här i Piteå skiner s☀️len mellan molnen.

    Igår åkte vi på en tur, ut med vattenskotern i skärgården med några vänner.
    Varmt och sköna svaga vindar, ljuvligt härligt.

    Fint att se solnedgången medan vi körde, solen var så stark och vacker.

    Annars försöker vi bocka av 'attgöralistan' gäller passa på när vädret tillåter.

    Ikväll ska vi och ett annat par på gemensam middag hos vänner. Det blir trevligt.

    Fin fortsatt trevlig helg önskar jag er alla.
    Hejsvejs från mig
    Annica ♥️

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Det låter härligt att åka vattenskoter i solnedgången.

      Önskar er en fin middag och en trevlig helg.

      Radera
  6. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Lycka till med kryssandet/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde. 20 plusgrader. Skönt!

    SvaraRadera
  9. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett soligt och varmt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  10. L3 La Traviata
    /Birgitta

    SvaraRadera
  11. L4 Flätor
    V13 Pippi

    SvaraRadera
  12. V7 Tre (damer)
    /Birgitta

    SvaraRadera
  13. Pernilla Andersson sjunger

    SvaraRadera
  14. V15 Baretta!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  15. V15 Baretta/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. L12 Idol (Agnes) Lisbeth

    SvaraRadera
  17. L1 Gråt
    L2 Tyler
    /Birgitta

    SvaraRadera
  18. Tack för idag, trevlig brittsommarhelg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  19. Tack för idag. Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  20. Tack för hjälpen / Bacs

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  22. V14 Syster SOL avslutar krysset.
    Nu har dimman försvunnit och ersatts av moln.
    Jag önskar alla en fin helg!

    SvaraRadera
  23. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare! Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  24. Tack 🙏🏻 för idag och trevlig helg önskar Charlotte

    SvaraRadera
  25. Kan tillägga att det är Fröken Elvis som sjunger Psykopat. Väldigt trevligt band!

    SvaraRadera