lördag 23 september 2023

Melodikrysset vecka 38 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Som vanligt sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag satte mig framför datorn har jag och Hugo gått en lång morgonpromenad och ätit frukost. Just nu ligger Hugo, Alexi och Bucky i vår säng.

Min arbetsvecka har varit väldigt givande och omväxlande. Jag har bland annat haft möte med ledningsgruppen och Ekonomiutskottet samt förberett nästa styrelsemöte för Förvaltningsbolaget där jag är VD. Jag har också haft utbildning i krishantering för Järfälla kommuns POSOM-grupp.

Dessutom har jag lett en vigselgudstjänst, en begravningsgudstjänst och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag utöver alla promenader, cykelturer och sjukgymnastik ätit lunch med en god vän.

I Järfälla har vi fortsatt varmt väder. Det innebär att jag fortfarande bär shorts och kortärmat. Just nu tittar solen fram genom molntäcket och det är 14 grader varmt.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 6: Vi inleder dagens kryss med "Krama dej" i en engelsk version. Visst är det Björn Skifs som sjunger?

V 1 och L 10: Sången är hämtad från filmen "Jalla Jalla", Det är Daniel Lemma som sjunger "If I used to love you". 

V 15: Lady Gaga sjunger "Paparazzi" och de använder sin kamera flitigt.

L 1 och L 2: Jokkmokks-Jokke sjunger "Gulli-Gullan". I sången erbjuds 2 rum och kök vilket vi kan kalla en lya.

L 3: Bandet som framför "Breaking the law" heter "Judas Priest". Jag har hört dem massor av gånger även om heavy metal inte är en genre som jag uppskattar särskilt mycket.

V 9: Vi får lyssna till "Ave Maria" komponerad av Schubert. Ett stycke som ofta spelas under begravningsgudstjänster.

L 8: Towa Carson och Mats Olsson sjunger "Laxå". På engelska heter sången "Jackson". Jag vill minnas att det var Johnny Cash som sjöng in originalet.

V 11: "Pink + white" framförs av Frank Ocean. Det var inte länge sedan han var med i krysset.

L 13 och V 14: Sången är hämtad från "Askungen". Hon går på bal och där tappar hon en sko. Annika frågar efter en plats vilket bal inte är utan rätt svar borde vara sal.

V 12: "Tie a yellow ribbon round the ole oak tree" handlar om en ek

L 4: "9 to 5" framförs på franska. Är svaret på den kryptiska frågan lön?

L 5 och L 7: Vi går i mål med "Baby twist" med Stikkan Anderson och hans dotter Marie som numera heter Ledin i efternamn. ML.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga musikaliska klurigheter däremot ställs frågorna på ett kryptiskt sätt så att de nästan blir som gåtor.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska gå ner till Prästgården och laga mat till församlingens "Nostalgi-middag" för de som är 65+. Tanken är att bjuda på mat som de åt i sin yngre dagar.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"De skall tacka Herren för hans godhet,
hans underbara gärningar mot människor,
de skall frambära tackoffer,
och berätta om hans verk med jubel."
ur Psaltaren 107

127 kommentarer:

  1. God morgon Krister och och alla lösare! Förra lördagen/helgen var vi på Skaftö på västkusten och firade min bror som fyllde år! Denna lördagen är det division 3-bridge hela dagen mellan 10 och 19! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med bridgen!

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. Ute är det straxt under 15 grader.
    Förra helgen var bra med fotboll (Värnamo vann över DIF med 2-1) och musikalen Änglagård, som var jättebra. Jag kan verkligen rekommendera den musikalen.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Alla jag känner som sett Änglagård har sagt att den är väldigt bra.

      Radera
  3. Godmorgon på er alla 🌻

    Värmen kom tillbaka till Piteå, 16° och förhoppningsvis slipper vi regnet.

    Vi har lite att göra ute, vintra färdigt trädgården, städa ur växthuset, gödsla i pallkragarna där vitlökarna ska sättas, rensa ur förråd... Listan är lång. 😄

    Men det blir så fint, och känns bra, när det är gjort.

    Maken jobbar natt, så jag pysslar på, med en ljudbok i öronen.

    Satt ute i inglasningen igår kväll, och sydde nya gardiner till just det rummet. Så mysigt och varmt.

    Önskar er alla en fortsatt fin helg

    Hejsvejs från mig
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Hoppas att du hinner med allt du ska företaga dig under dagen men också att du får tid att koppla av.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla kryssare! I dag skiner solen i Nås. Hoppas att allt är bra med Dig och familjen. Här är höst och lite för svalt för kortärmat och shorts. Efter några hektiska dagar med många utredningar och provtagningar i Örebro är jag åter hemma innan behandlingen sätter igång på allvar den 3 oktober. Det känns bra att det har gått så fort. I torsdags var jag på mässa i Leksand och det kändes skönt, då det inte finns någon i morgon i närheten. I dag skall jag hälsa på Else-Britt och i nästa vecka skall jag vinterserva vardagsbilen, då det blir många resor i höst. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad skönt att utredningar och provtagningar gått fort och att behandling snart sätter igång.

      Önskar dig och Else-Britt en fin helg. Hälsa henne från mig.

      Radera
    2. Tack, det skall jag göra.

      Radera
  5. Godmorgon alla Melodikryssare. Har bänkat mig med frun framför radion för det sedvanliga Melodikrysset. Har varit ute på morgonrundan med vår hund Tootsie. Hälsningar från ett soligt Klågerup i Skåne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon till Klågerup.

      Hoppas att ni och Tootsie får en fin timme framför radion.

      Radera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt och varmt i skövde. Lycka till med krysset!

    SvaraRadera
  7. God morgon från ett halvklart Skepplanda

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare
    Här i Lockne ha vi sol och 10 grader. Önskar dig en trevlig. /Ulla

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla kryssare!/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla
    andra X-are! Skickar hälsningar från Alingsås. Nu laddar jag för dagens kryss med kaffe och frukostmacka :-)

    SvaraRadera
  11. God morgon!
    Nu är vi beredda på ett kryss med kluriga frågor.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  12. V6 Krama mig Björn skifs/Lisbeth

    SvaraRadera
  13. Heter inte låten med Björn skifs krama DEJ

    SvaraRadera
  14. V6 Krama dej/ Lisbeth

    SvaraRadera
  15. Många förslag på stavning V6. Jag tror att det ska vara Krama mej

    SvaraRadera
  16. L3 Judas Priest "Breaking the law" /kp

    SvaraRadera
  17. Haha, skapliga svängningar att gå från Judas Priest till Ave Maria.

    SvaraRadera
  18. V11: Frank OCEAN, (Pink and White)

    SvaraRadera
  19. L13 Bal, V14 Sko/Lisbeth

    SvaraRadera
  20. En bal är kanske inte en plats?
    Jag satsar nog på sal

    SvaraRadera
  21. Kan vara platsen som balen är på, Sal?

    SvaraRadera
  22. L13 är inte platsen en Sal ?

    SvaraRadera
  23. Håller med Krister, tror att balen pågår i en sal…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner en som var duktig på att härma musen som säger "Har den äran"...

      Radera
  24. Ek
    Tie a yellow ribbon around the old oak tree

    SvaraRadera
  25. God förmiddag!
    Här sitter 10 st kryssare i Järna församlingshemmet och spisat frukost och nu har vi snart löst krysset tillsammans.
    Ha en fin lördag!🌼

    SvaraRadera
  26. Ja Tack! Lurig frågeställning

    SvaraRadera
  27. Tack för idag!
    Riktigt svårt bitvis!!
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Christina och Kjell.

      Ja, frågorna kräver en hel del tankekraft.

      Radera
  28. Anderson och ML (Marie Ledin

    SvaraRadera
  29. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  30. L5 Anderson, L7 MA/Lisbeth

    SvaraRadera
  31. Här sitter vi i Örebro, jag och min svärfamilj. Nyss löst färdigt krysset och kollar alltid in Kyrkoherden i efterhand ifall vi missat något. Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  32. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  33. Tack 🙏🏻 för idag och trevlig helg önskar Charlotte

    SvaraRadera
  34. (Stikkan) Anderson, dotter Marie Ledin
    Tack för i dag

    SvaraRadera
  35. V5: ANDERSON (Stickan Anderson), V7: ML (Marie Ledin)

    SvaraRadera
  36. Tack för idag. Nu måste jag ringa till min svägerska, som bor i Stenungsund, och höra hur läget är där efter raset av E6:an.
    Jag ska också stötta en fd. arbetskamrat, vars make oväntat avled förra veckan.
    Trevlig helg önskar jag er alla.

    SvaraRadera
  37. Tack för idag! Trevlig helg önskas Krister med familj o djur o alla kryssare /Lisbeth

    SvaraRadera
  38. HUR klarar ni av lösa melodikrysset? Det har blivit mycket svårt sedan Anders Eldeman slutade, så har kvinnorna sämre röster, lyssna på Ring så spelar vi så får ni lyssna på mycket vänliga och trevliga röster, jag minns när LASSE PERSSON och TITTI SCHULTXZ vikarierade de var tom bättre än Anders att redovisa svaren dessutom utan prata samtidigt. Mycket av svaren som finns med nu har jag ALDRIG hört talas om, jag är säker på om programledarna löser varandras så klarar de det inte, så borde inledningsfrågan är något som alla klarar men inte svårt värre där med.
    Efter löst melodikrysset sedan 1960-talet
    har jag beslutat slutat så jag stänger radion efter hört Ring så spelar vi och gör något trevligare. Med vänliga hälsningar Halmia Nilsson Halmstad som minns två av mina tre dop, barndop är misshandel av barn och finns inte omnämnt i den svenska bibeln, jag besökte en frikyrka för att döpas på riktigt vilket hände söndag 7 februari 1988, det var inomhus, då jag ville bli döpt utomhus så döpte jag min kamrat som sedan döpte mig på Västra stranden i hemstaden.
    Ha det bra och tänk på GUD, JESUS; HELIGE ANDE är påhitt för hade de funnits hade världen varit mycket trevligare, se alla länder som är i krig, Ukraina är snart utplånat och många av invånarna döda, Sverige (och många andra länder) tar mot för många invandrare som tillåts bränna koranen, ännu ingen med svenskt namn utan samtliga med utländskt namn. NÅGON riktig världsfred får vi aldrig tyvärr, och alla dessa dödande världen över både i verkligheten, på film och i litteratur. Jag har skrivit kommentar en gång tidigare så nu slutar jag med ett VA RÄDDA om er själva och varandra, jag lever sunt utan alkohol och tobak.

    SvaraRadera