lördag 19 augusti 2023

Melodikrysset vecka 33 - 2023

God middag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag i husbilen när jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Vi står i Västanfors småbåtshamn i Fagersta sedan i går kväll. Egentligen hade vi tänkt åka till Falun men när vi passerade Fagersta bestämde vi oss för att stanna här.

Även om jag är väldigt intresserad av idrott så tycker jag att det är konstigt att ett av Sveriges mest populära radioprogram alltid får flytta på sig då det är sport på gång. Själv tittar jag på, eller lyssnar till, alla sändningar från friidrott, skidor och cykel men har inget emot att göra det på play i efterhand.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft ytterligare en lugn arbetsvecka som innehållit möte med Fastighetsutskottet, Kyrkogårdsutskottet, Personalutskottet och ett Ärendeuttag inför nästa sammanträde med Kyrkorådet.

Jag har också haft möte med ledningsgruppen, lett församlingens Förbönsmässa och en begravningsgudstjänst samt haft samtal inför kommande vigselgudstjänster och begravningsgudstjänster.

På min fritid har jag som vanligt promenerat och cyklat. Veckans längsta cykling blev en runda på nästan 50 km.

Hugo tycker inte om att åka bil men tycker om att vara i husbilen. Idag har vi tagit två längre promenader. Just nu ligger han i vår säng och sover. Alexi och Bucky är hemma tillsammans med yngsta dottern.

I Fagersta har sommaren kommit tillbaka. Just nu tränger solen igenom ett ganska tjockt molntäcke och det är 21 grader varmt.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 1: Dagens kryss inleds med "Kool and the gang" som framför sin sång "Celebration".

V 6 och L 1: Jag tror att det är nubbe och kalas som efterfrågas. Detta kan ha varit den sämsta frågeillustrationen i melodikryssets historia.

V 5: "Lili och Susie" sjunger sin sång "Sommar i natt".

L 4: Ytterligare en "hipp hipp" fråga. Det är Alf Robertson som framför "Mitt land". I bakgrunden hör vi vår nationalsång "Du gamla du fria" med text av Richard Dybeck.

L 2: Musiken är hämtad från "Star wars" den kvinnliga huvudrollen heter Leia och spelas av Carrie Fisher.

V 10: Det är Sarah Klang som sjunger "New day coming". En mycket fin sång framförd med en vacker röst. Första gången jag hörde henne var då hon sjöng i mitt favorit program "På spåret".

V 7 och L 8: Det är skalden Carl Michael Bellmans sång "Vila vid denna källa" som spelas i en instrumental version.

L 3: Annalisa Ericson sjunger "Saltaste bönan i stan".

V 12: Vi får höra "Dansa min docka" i en instrumental version.

L 14: Det är Cassius Clay alias Muhammad Ali som sjunger "Stand by me". Han sjunger bra även om han var en bättre boxare.

V 16: "The Wannadies" framför sin vackra sång "You and me song".

V 15: Ewa Roos sjunger den otroligt käcka sången "Vilken härlig dag".

L 11 och V 9: Vi får lyssna till "Tonight" med "New kids on the block".

L 13: Vi går i mål med Beethovens "Ode to joy", som också är hans nionde symfoni. Är svaret Beethovens nia?

Därmed är dagens kryss avklarat. Som vanligt är det inte de musikaliska svaren som skapar svårigheter utan det är programledarnas sätt att ställa frågorna. Samtidigt som de krånglar till frågeställningarna så tycker jag att de har en paternalistisk framtoning när de beskriver var svaret ska in i kryssplanen.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan vi ska gå iväg till hamnkrogen för att se vad de kan erbjuda i mat och dryckes väg.

Jag tackar för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Låt mig var morgon möta din trofasthet,
ty jag förtröstar på dig.
Visa mig den väg jag skall gå,
jag sätter mitt hopp till dig."
ur Psaltaren 143

36 kommentarer:

  1. Hejsan Krister och alla kryssare idag från Halmstad. Vi är ute på en tur med husbilen sedan i onsdags. Här tittar solen fram mellan molnen
    Efter VM-brons i fotboll och VM-silver i gång är det dags för Melodikrysset. Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Carin.

      Jag har bott i Halmstad mellan 1978 och 1984. En väldigt trevlig och fin stad. Hoppas att ni njuter i husbilen.

      Radera
  2. Sporten går alltid före alla andra radioprogram! Inget att göra något åt. Nu ska vi spela iaf! Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Är det inte Nubbe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är nubbe. Konstaterade det när jag svarade Dybeck...

      Radera
  4. God morgon Krister och alla lösare! En solig dag som ju dyker upp ibland! Idag har vi tittat på matchen om tredje pris och njutit av det fina spelet av Sverige för det mesta! Vi skall åka in till stan, Örebro och handla lite! Jag var till sjukgymnasten i torsdags och han var nöjd med framstegen och läkningen i min fot. Det finns ju en del kvar att träna, styrka och balans bland annat men det är helt klart på väg åt rätt håll! Det är bara att kämpa på! Lycka till med lösningen alla! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God eftermiddag Jarl och Ann.

      Jag lyssnade på matchen via radion.

      Vad kul att läsa att läkningen av din fot går framåt. Grattis och god lycka i fortsättningen.

      Önskar er en fin dag i Örebro.

      Radera
  5. L2 Leia från star wars

    SvaraRadera
  6. L2 LEIA (Stjärnornas krig ??)

    SvaraRadera
  7. V10 Sara KLANG New day coming /kp

    SvaraRadera
  8. V7 SKALD L8 KÄLLA någon gammal Bellman enligt morfar

    SvaraRadera
  9. V7 SKALD L8. vila vid denna KÄLLA /kp

    SvaraRadera
  10. L4 ANNALISA Eriksson, Saltaste bönan i stan /kp

    SvaraRadera
  11. V12 DANSA min docka /kp

    SvaraRadera
  12. L14 Cassius Clay & Muhammad ALI /kp

    SvaraRadera
  13. V16 the WANNADIES från Skellefteå /kp

    SvaraRadera
  14. New kids on the block

    SvaraRadera
  15. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  16. Skall väl ändå vara NYA. Från nya världen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte säker. Musiken är från Beethovens nionde symfoni, Ode to joy.

      Radera
  17. Tack för idag. Nu ska vi fortsätta njuta av husbilslivet. Trevlig helg önskar jag er alla.

    SvaraRadera
  18. Nej fel av mig. Nionde symfonin var det ju.

    SvaraRadera