lördag 5 augusti 2023

Melodikrysset vecka 31 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter tre veckor i Köpenhamn är nu ordningen återställd. Jag sitter hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade här har jag tagit en lång morgonpromenad med Hugo och ätit frukost. Något av det jag saknades mest i Köpenhamn mina och Hugos promenader. Nu har han gått och lagt sig i vår säng. Bucky ligger i sin korg här bredvid mig och Alexi ligger i en av transportburarna.

Min sista vecka i Köpenhamn avslutades med en vigselgudstjänst och en högmässa. Måndagen ägnade jag åt hemresan med tåg.

Väl hemma i Järfälla har jag ägnat mest tid åt administration och planering. Jag har även besökt församlingens kyrkor för att hälsa på den personal som är i tjänst. De flesta i den korridor där jag har mitt kontor har under veckan varit på semester. I torsdags hade jag och redaktören för vår församlingstidning ett kort möte inför nästa nummer av "Tusen möjligheter".

Min fritid har jag ägnat åt många och långa promenader. Några av dem tillsammans med Hugo och andra med mina gåstavar. Jag har också tagit ett par längre rundor med min cykel. 

I Järfälla har det under veckan varit blåsigt och det regnat väldigt mycket. Dess bättre har det mesta av nederbörden kommit under nätterna. Idag har vi molnigt och temperaturen är just nu 17 grader.

Jag hoppas att vaktmästare Per och hans vänner är med här idag.

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna vecka:

V 1: Dagens kryss inleds med Anni-Frid "Frida" Lyngstad  och "Liv på mars?". Det var David Bowie som gjorde originalet.

L 1: Signaturen är hämtad från "Björnes magasin".

V 5 och L 9: Vi får höra "Till Stockholms skärgård" med Lars Berghagen. Stockholms skärgård ligger i Östersjön och vi kallar Lars Berghagen för Lasse.

L 2: Det är gruppen "The Waterboys" som framför "The whole of the moon". Jag minns denna sång från mitten av 1980-talet då jag besökte de av Stockholms uteställen som var inne.

L 3 och L 6: Jeja Sundström sjunger "Miss muskel-81" jag utgår från att hon som så många andra vill roa sin publik.

L 4: "Hey good lookin´" framförs av Hank Williams. Enligt wikipedia hette han Hiram innan han valde Hank som artistnamn.

V 3: Karin Glenmark sjunger "Xanadu". Det var Olivia Newton-John som sjöng originalet.

L 10: Jag är inte säker på vad jag förväntas svara. Vi får i alla fall höra "Honey" med R.Kelly och JAY-Z. Svaret måste bli stekeln, bi men jag vet inte riktigt varför. Originalet gjordes av "Bee Gees". Bi heter på engelska bee.

V 10 och V 13: ", bä vita lamm" framförs i en annorlunda version. Jag vet inte vad Alice Tegner skulle kunna kallas annat än visdiktare.

V 7: Jag tror att  det är Norma Jeane Mortensen dvs Marilyn Monroe och Jane Russel som sjunger "Two little girls from Little Rock".

V 11 och L 12: Det var Leif "Smoke rings" Anderson som presenterade en låt. På svenska blir det rök-ringar.

L 8: Vi går i mål med Markoolio och Linda Bengtzing och deras "Värsta schlagern" vilken blivit något av en dänga.

Därmed var dagens kryss avklarat. Egentligen innehöll det inga större svårigheter men Annika ställer frågorna så att det emellanåt blir riktigt klurigt att lista ut svaret.

Nu ska jag ta en lunchpromenad med Hugo innan jag ska ta en längre cykeltur.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Vad är då en människa att du tänker på henne,
en dödlig att du tar dig an honom?
Du gjorde honom nästan till en Gud,
med ära och härlighet krönte du honom."
ur Psaltaren 8

126 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Välkommen hem igen! Idag lyser solen igen efter några dagar med regn. Här är också 17 grader utomhus.
    Idag ska vi fira vårt barnbarn Jack, som fyller 17 år. Vi är så glada att han mår så bra nu. Det är tre år sedan han genomgick en stamcellstransplantation.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla andra kryssare! Jag förstår att Du har trivts i det danska gemytet och arbetet i Gustavskyrkan. Skönt att ordningen för Dig nu är återställd. I dag har vi lite molnigt och man har lovat regn längre fram på dagen. Jag återhämtar mig sakta från äventyret för 4 veckor sedan och kan nästan leva normalt bortsett från medicinernas inverkan på energin. Som tur är har jag mina produkter som hjälper till både med läkning och återhämtning. I morgon räknar jag med att kunna fira mässa i Siljansnäs vackra kyrka och programmet för veckan är en färd till Båstad och Svenska Jaguarklubbens sommarmöte nästa helg. Det brukar alltid vara trevliga tillställningar. Tyvärr kan inte Else-Britt komma med längre utan hon får stanna i Vansbro på sjukhemmet. I övrigt har jag under veckan klippt gräset och häcken mellan regnskurarna och det känns skönt att kunna klara av sådant igen. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Bucky och Alexi en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Ja, jag trivs verkligen i Köpenhamn. Jag har ju mina rötter i Danmark så jag känner mig hemma där.

      Vad skönt att du sakta återhämtar dig. Vi blir ju inte yngre så det gäller verkligen att ta vara på tiden.

      Önskar dig en trevlig resa till Båstad. Kör försiktigt.

      Hoppas att det också går framåt för Else-Britt. Hälsa henne så gott.

      Jag önskar er en trevlig helg och en givande mässa i Siljansnäs.

      Radera
  3. Godmorgon!
    Du verkar ha haft fullt upp den senaste månaden, med Danmarks resa och allt. Och länge... 'Borta bra men hemma bäst.'

    Idag skiner äntiligen s🌞len över Piteå.

    När maken sovit färdigt efter nattskift, kör vi ut med vattenskotern, med några vänner ut till någon ö i skärgården, för lite solbadande.
    Tyvärr måste vi tillbaka i hyfsad tid, då han ska ut på jobb igen.

    Annars pysslar jag på ute i trädgården och myser 🥰

    Fin dag på er alla
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Jag har haft väldigt fina dagar i Köpenhamn.

      Önskar er en fin resa till skärgården.

      Radera
  4. Godmorgon Krister och alla krysslösare.
    Själv har varit i British Columbia Canada. Jag och min son gjorde en härlig semester resa. Vi hälsade på bekanta och min gamla familj som jag var barnflicka hos för över 40 år sedan. Dessutom är min farfar begravd där, 1925 dog han. Trevlig helg och lycka till krysset.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Det låter som ett riktigt äventyr. Jag har också släktingar i Canada men jag har aldrig träffat dem IRL. Endast via brev och Facebook.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla lösare! Idag är näst sista dagen på Bridgefestivalen. Vi har spelat två tävlingar om dagen sedan förra fredagen. Inga enorma resultat mer än att Ann tillsammans med en annan partner kom på 16:e plats av 167 par! Grattis till det! I övrigt så har vi träffat nya och gamla bridgekompisar, spelat med spelare från nybörjare till VM-spelare och ibland fått beröm av mycket duktiga spelare! Lycka till med lösandet! Vi kanske försöker senare! Jarl o Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Det låter som om ni har haft en både spännande och givande vecka. Grattis till Ann för det fina resultatet.

      Hoppas på ytterligare bridgeframgångar till er båda.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla melodikryssare!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  7. Godmorgon från ett mulet och lätt regnande Skepplanda

    SvaraRadera
  8. God morgon.
    Här är också ordningen återställd. efter sommaren, vi ska försöka vara med varje lördag. under höst och vinter,
    Förra lördagen var det ett lätt kryss. men idag får vi hoppas på ett riktigt svårt,
    Önskar dig lycka till med krysset,
    Christina och Kjell I Dorotea,

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Vi får hoppas på några riktiga klurigheter.

      Radera
  9. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister o alla kryssare!

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister o alla kryssare! /Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  12. God morgon till alla önskar Majbritt i Norrköping mulet i dag.

    SvaraRadera
  13. V1 Björnes
    /Birgitta

    SvaraRadera
  14. V5 Östersjön, L9 Lasse
    /Birgitta

    SvaraRadera
  15. L9 Lasse Berghagen/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. Godmorgon Krister och alla kryssare. Vi sitter i bilen på väg genom Norge mot Strömstad och löser krysset, molnigt och 15 grader. Tack Krister för de fina veckorna tillsammans i Köpenhamn! Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Per.

      Kör försiktigt så att ni kommer fram välbehållna.

      Tack själv. Det var väldigt trevligt att träffas och att få tjänstgöra tillsammans.

      Radera
  17. V5 Östersjön/Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Olivia Newton JOHN

    SvaraRadera
  19. L10. Original Av bee gees = bi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det tog en lång stund innan poletten ramlade ner hos mig.

      Radera
  20. V13 skulle kunna bli visskrivare men då får man ta bort ett S ?????

    SvaraRadera
  21. Svar
    1. ja det skulle det kunna bli ja

      Radera
  22. Cover på Bee Gees låt. Bee = bi

    SvaraRadera
  23. Visdiktare på v13

    SvaraRadera
  24. V7 jag tycker det låter som Marilyn Monroe vs Norna Rae? /kp

    SvaraRadera
  25. Alice Tegner var väl visdiktare

    SvaraRadera
  26. V7 kan det vara Norah

    SvaraRadera
  27. V12 smokerings L12 rök

    SvaraRadera
  28. V11 smookrings L12 rök

    SvaraRadera
    Svar
    1. där stavade jag visst fel i hastigheten

      Radera
  29. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  30. V11 smookrings/Lisbeth

    SvaraRadera
  31. Kan v7 kanske vara Norma? Norma Jean, dvs Marilyn Monroe

    SvaraRadera
  32. Tack för idag! Trevlig helg Krister med familj o djur o alla kryssare!

    SvaraRadera
  33. Tack för idag och tack för en del hjälp. Jag har inte hört talas om The Waterboys, vad jag kan påminna mig om.
    Jag önskar alla en skön sommarhelg!

    SvaraRadera
  34. Tack för idag och fortsatt trevlig helg 💖Charlotte

    SvaraRadera
  35. L10 blir mycket riktigt ”bi” - då den lånat från en låt av BEE Gees. Lite finurligt sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en rejäl klurighet som tog mig en lång stund att förstå.

      Radera
    2. Bee i BeeGees har inget med pollinatörerna bin att göra.

      Radera
  36. L10
    Det var Bee Gees som framförde "Honey". Så svenska ordet är "Bi"

    SvaraRadera
  37. Tack för ett trevligt kryssande!
    Molniga hälsningar från Kungsbacka 🤩

    SvaraRadera
  38. Tack för idag, trevlig helg!
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  39. Jag tycker Annikas kryss är underliga.
    Bee i BeeGees har inget med bin att göra utan grabbarnas initialer.
    Visdikterska är lite av vad tänker jag på nu.
    Men, framför allt, varför måste hon ta tid med att rabbla var siffrorna i krysset finns? Har folk verkligen svårigheter stt finna dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Jag tycker också att klurigheterna i krysset handlar mer om att förstå och tolka frågan än att känna till musiken, artisten eller texten.

      Delar din uppfattning att hänvisningarna är helt onödiga. De tar onödig tid och är mångordiga.

      Radera
  40. Gunnar Bergquist8 augusti 2023 kl. 10:55

    Har jag blivit portad för att jag har kritiska kommentarer?
    Gunnar B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunnar!

      Jag har inte stängt av någon, däremot stryker jag ibland olämpliga kommentarer.

      Radera