lördag 14 oktober 2023

Melodikrysset vecka 41 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även idag sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Som vanligt har jag och Hugo tagit en lång morgonpromenad. Direkt när vi kom hem gick han och lade sig bredvid min fru där både Alexi och Bucky legat sedan tidigt i morse.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en väldigt lugn arbetsvecka. I söndags åkte jag och redaktören för vår församlingstidning, "Tusen möjligheter", runt i Järfälla och delade ut priser till de som vunnit på korsord och deltagit i utlottningen av böcker, honung och klockor. Totalt var det 14 priser denna gång.

Utöver detta har jag varit på den femte intervjun/samtalet för tjänsten jag har sökt. Jag hoppas få svar på om jag får tjänsten inom någon vecka. Dessutom har jag haft sammanträde med Arbetsmiljökommitten och lett församlingens Förbönsmässa.

Jag har också passat på att ta ut timmar från min timbank. Vi får ha 20 timmar plus eller minus. Efter två dagars ledighet är jag nere på 12 timmar plus.

På min fritid har jag promenerat, varit på sjukgymnastik och spelat biljard. Vi har också flyttat husbilen till den nya uppställningsplatsen som har belysning, elstolpe och kameraövervakning. Den ligger bara på andra sidan vägen så det var snabbt gjort. Men det betyder att jag kan skicka ett sms till husbilen så att den är varm och skön när vi ska hämta den.

I Järfälla har hösten kommit på riktigt. Löven har börjat bli röda och gula och det har blivit betydligt svalare. I veckan har det både blåst och regnat. I samband med blåsten blev det tillfälligt varmare vilket gjorde att tjocktröjan och dunvästen tillfälligt åkte av. Idag har vi solsken och det är 10 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

V 1: Vi inleder dagens kryss med "The Supremes" och deras fina sång "Baby love".

L 2 och L 12: Det är Elaine Paige som sjunger "Memory" ur musikalen "Cats". Jag har sett denna fantastiska musikal i London ett par gånger.

V 6: Linnea Henriksson sjunger sin sång "Två delar".

L 4: "Pack up your troubles" fick på svenska titeln "Lägg dina sorger i en gammal säck".

L 7: "Rövarnas letarvisa" framförs av Anders Lundin.

L 1: "Se på mig" framförs på isländska. Det är en av de vackraste sånger jag känner till. Jag har använt den vid andakter för konfirmander vid många tillfällen, men då med Jan Johansen.

L 3: Vi får höra Mae West sjunga "A guy what takes his time". Hon var en riktigt häftig kvinna.

V 9: "Brass in pocket" framförs av gruppen "Pretenders". Den lyssnade vi ofta till då jag gick på Gruppchefs skola 2, i Linköping, året efter jag gjorde lumpen.

L 10: Ringo Starr sjunger "Yellow submarine". Han spelade trummor i "The Beatles".

V 11: Det är Calum Scott som sjunger Robyns "Dancing on my own". En mycket vacker version som han sjöng i "Britain got talent".

L 5: Vi får lyssna till "Mamma vet bäst" med Charlott Strandberg ur "Trassel".

V 13: Jag tror att titeln till detta vackra stycke är "Amor". Vi fick höra en instrumental version men jag sjunger likaväl med.

L 8: Vi går i mål med David Bowie och hans fantastiska sång "Space oddity".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var som vanligt omväxlande och bra musik.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska gå ner och spela biljard med kompisarna på den lokala puben.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Men nu är jag alltid hos dig,
du håller mig vid handen.
Du leder mig efter din vilja,
du för mig på härlighetens väg.
Äger jag dig i himlen,
önskar jag ingenting på jorden."
ur Psaltaren 73

71 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla andra kryssare! Idag har vi + 3 i Nås och solen försöker titta fram efter en regnig och blåsig natt. Jag önskar Dig lycka till och hoppas för Din skull att Du får den nya tjänsten, som Du önskar Jag har nu avverkat 2 veckar av sju i Örebro och det känns fortfarande bra förutom lite trötthet och torrhet i munnen. Medbröder som jag träffar, säger att det är nu det börjar komma mer biverkningar, men det betyder också att behandlingen verkar. I dag skall planerar jag att besöka Else-Britt och i morgon firar jag mässa i Äppelbo kyrka, då vi inte har någon gudstjänst alls i Nås. Jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag har flera andra erbjudande om uppdrag så det går ingen nöd på mig. Dessutom klarar jag mig bra på den pension jag kommer att få.

      Tycker dock att det skulle vara spännande att prova ett annat uppdrag de år jag har kvar av yrkeslivet.

      Hoppas att du ska slippa ifrån de värsta biverkningarna men det är ju bra om behandlingen är verksam.

      Jag önskar dig en fin och givande mässa. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. Ute är det +9 grader. Regnet som föll i natt har upphört.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Även vi hade regn i natt men nu skiner solen.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla lösare. Idag vaknar vi upp, som flera dag den senaste tiden till en blåsig morgon. Det är bara att inse och acceptera att hösten närmar sig alltmer! I kväll skall vi utnyttja den födelsedagspresent som Ann fick av mig för ett par veckor sedan! Vi skall gå och lyssna och titta på "Nour El Refai säger roligheter i 75 minuter"! Det skall bli roligt och spännande! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar er en trevlig och rolig kväll.

      Radera
  4. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare!/hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  5. God morgon från ett soligt men stormigt skepplanda

    SvaraRadera
  6. Godmorgon från Stockholm / Gärdet 🩷Charlotte

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne är det lite sol men det verkar bli mulet idag och 5 grader. /Ulla

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister.
    Här sitter vi i spänd förväntan på ett nytt svårt kryss.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Även jag önskar några musikaliska klurigheter.

      Radera
  9. V1 Supremes/Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla kryssare 🌿

    Det har hunnit snöa här uppe i Piteå. Snön har legat kvar, tills idag, då det regnar.

    Sen har vi renoverat i ett rum där vi haft en vattenskada. Blev så fint nu när det är klart.

    Men, och då menar jag men.. Har dödat över 20 🐝.
    Först släppte jag ut dem, men tänkte att det kanske bara flög tillbaka in i värmen.

    Det är ett helt solit rum. Och de har kommit in getingar i en veckas tid nu, och vi fattar inte VAR de tar sig in.... 😳

    Detta kommer göra mig galen 🤪 hahaa

    Nåväl, till middagen ikväll, kommer min bror med fru.
    Det blir trevligt. Det var ett tag sedsn vi sågs.

    Önskar er alla en fortsatt fin helg
    Hejsvejs
    Annica 🌻

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Getingar bor väl i håligheter så väl i hus som i jorden?

      Hoppas att ni får en trevlig kväll och middag.

      Trevlig helg.

      Radera
  11. V6 Linnea H/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. L1 Se på mig/Jan Johansen/Lisbeth

    SvaraRadera
  13. Pretenders/Lisbeth

    SvaraRadera
  14. Blev avbruten mitt i och kom tillbaka nu.
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  15. V11 Calum Scott/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. L5 Charlott/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. Tackar för denna gång
    Ska ut i stormen och säkra båten mm. Det vindar på bra här på västkusten
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma på västkusten.

      Förtöj båten ordentligt.

      Radera
  18. Tack för idag! Trevlig helg

    SvaraRadera
  19. V13 Amor, L8 Space/Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Tack för idag.
    Här snöar det för fullt.
    De har förvarnat för upp till 20cm idag.
    God fortsättning på helgen.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Det låter mysigt med snö men det är kanske lite för tidigt på året. Jag hoppas komma ut med husbilen någon helg till innan det blir vinter här.

      Radera
  21. Tack för idag! Nu får det bli en promenad i det fina höstvädret.
    I morgon fyller vårt yngsta barnbarn 11 år, men vi ska fira henne senare tillsammans med hennes syster, vårt äldsta barnbarn, som fyller 19 år i november.
    Jag önskar alla en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Önskar er en fin promenad.

      Radera
  22. Tack för idag bra kryss! Trevlig helg Krister med familj o djur o alla duktiga kryssare/hälsning från ett soligt Karlskrona/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Tack för idag och trevlig helg önskar Charlotte 🌸

    SvaraRadera
  24. Förr var det 2-3 svar som saknades nu är det tvärtom.
    Inte roligt längre. Det är också irriterande att höra hur man ska hitta var svaren ska stå? Höger, vänster, uppe, nere!!
    Vi kan väl räkna till 15.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte din första mening. Vad är det som förr saknades men nu är tvärtom?

      Delar din uppfattning att hänvisningarna är onödiga. Om man gör som man alltid gjort, det vill säga, börjar längst upp till vänster och numrerar åt höger och neråt då borde de flesta av oss hitta rätt bland lodrät och vågrät.

      Radera
    2. Just precis, skippa snacket om placeringen av numren.

      Radera