lördag 21 oktober 2023

Melodikrysset vecka 42 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag i husbilen då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Vi står på ställplatsen vid Femöres marina, med utsikt över havet och skärgården. Hit kom jag, min fru och Hugo i går eftermiddag. Gårdagskvällen tillbringade vi först på restaurangen som ligger här vid marinan, där min fru bjöd mig på middag, innan vi gick tillbaka till husbilen och tittade på tv.

I morse tog jag en halvlång promenad med Hugo här i omgivningen. Han fick springa lös och är otroligt lydig när vi är på platser där han inte känner sig hemma. Han kommer direkt när jag kallar och stannar när jag säger till. Dessutom går han fot när vi passerar trafikerade vägar. Direkt efter promenaden ville han upp i sängen bredvid min fru igen.

Min vecka har varit väldigt omtumlande eftersom jag fick uppdraget jag sökt. Det finns inga skriftliga avtal men jag har blivit erbjuden och tackat ja till att bli kyrkoherde i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn. Det ska bli spännande och en ny utmaning efter nästan ett kvarts sekel som kyrkoherde i Järfälla församling, där jag slutar den sista februari 2024.

I övrigt har min vecka som vanligt varit omväxlande. Jag har bland annat haft MBL förhandlingar inför Kyrkofullmäktiges beslut om budgeten för 2024. Dessutom har jag varit med på en utvärdering av den "Call in" där jag var publik för någon vecka sedan.

Utöver detta har jag deltagit i möten med Kyrkogårdsutskottet och Ekonomiutskottet samt varit på ett kontraktskonvent för alla präster och diakoner i Sollentuna kontrakt som avslutades med en kyrkoherdesamling.

Dessutom har jag lett en högmässa, haft ett begravningssamtal och deltagit vid begravningsgudstjänsten för en medarbetare.

På min fritid har jag som vanligt promenerat och varit på sjukgymnastik samt spelat lite biljard.

Här i Oxelösund blåser det rejält men det är inte lika kallt som det varit under veckan. Just nu är det molnigt och 6 grader. Enligt prognosen ska det regna senare i dag.

Så här ser mitt förslag till lösning ut, denna lördag:

V 5: Dagens kryss inleds med att Rod Stewart sjunger "Maggie May". Den rösten kan man inte misstaga sig på.

L 6 och V 12: På finska får vi lyssna till "Black Jacks" fina sång "Inget stoppar oss nu".

L 9 och V 1: Den vackra musiken som vi får höra heter "Autumn Leaves". Man hör nästan hur löven faller ned från träden.

V 14: "Strövtåg i hembygden" framförs av gruppen "Mando Diao". Jag tror att detta är en av de låtar som legat längst på svensktoppen. Texten är skriven av Gustaf Fröding.

L 3: Det är "Vårat gäng" som framför "Mitt gamla Söder".

V 8: Denna vackra musik var ledmotiv till en av de bästa filmer jag någonsin sett, "Deer hunter". Melodin heter "Cavatina" och har varit med på flera begravningsgudstjänster som jag lett.

V 10: Det är Hasse och Tage som sjunger "Goddag, goddag".

V 11: Gruppen som sjunger "Barracuda" kallade sig "Heart". Här får jag tacka google...

L 11: Visst är det "Green green grass of home" som framfördes i en svensk version? Var det inte Jan Malmsjö som gjorde den känd på svenska?

L 4: Sabina Ddumba sjunger "Effortless". Jag kommer ihåg hennes namn för att min enda guddotter heter det samma.

V 7: Vi får höra temat till filmerna om James Bond.

L 13: Äntligen får vi ta del av "Epa-dunk" i krysset. Detta är musik som jag hör via min yngsta dotters högtalare varje vecka. "Bubbel på balkongen" framförs av "Elov och Beny, Sofie Svensson och dom där".

L 2: Vi går i mål med dagens kryss tillsammans med Lasse Berghagen och "En kväll i juni".

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt innehöll det omväxlande och fin musik.

Nu ska jag och min fru ta en lång promenade med Hugo ute på Femöre.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Gud ger de ensamma ett hem
och de fångna frihet och lycka,
men upprorsmännen får bo i öknen."
ur Psaltaren 68

89 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte21 oktober 2023 kl. 09:40

    Grattis till det nya jobbet i Köpenhamn! :-)

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett blåsigt Nynäshamn, lite norr om Oxelösund.
    Grattis till din nya tjänst. Förstår att du kommer att trivas i Köpenhamn.
    Ikväll blir det innebandy för barnbarnet Jack här i Nynäshamn. Och efter det lite firande i förskott av min födelsedag, som inträffar nästa vecka.
    Ha det så skönt i husbilen! Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin och stort tack.

      Köpenhamn är min favoritplats på jorden.

      Grattis i förskott och trevlig firande.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla lösare! Grattis till tjänsten i Köpenhamn! Spännande! Här har det stormat eller i alla fall blåst rejält i natt! I dag skall vi åka in till stan och handla lite tröjor och annat till mig och skor till Ann. Kanske blir det lite mat också! Foten går fortfarande framåt även om det tar tid som du vet! Lycka till med krysset! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann och tack för gratulationen.

      Hoppas att ni hittar det ni söker i klädes- och skoväg.

      Jag går fortfarande på sjukgymnastik två gånger i veckan. Mitt mål är att kunna springa någon gång efter vintern.

      Radera
  4. God morgon från ett snöblandat Skepplanda
    Grattis till nya tjänsten

    SvaraRadera
  5. Vilken ras är Hugo? De andra djuren är väl katter? Ska Hugo flytta till Köpenhamn?
    Ingemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hugo är en Jack Russel terrier. Alexi och Bucky är katter.

      Tanken är att Hugo följer med mig till Köpenhamn och att katterna stannar med min fru och dotter i Stockholm.

      Radera
    2. Lycka till båda två🥰

      Radera
  6. Grattis till tjänsten i Köpenhamn!

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Ca -5 i Lockne. Inte någon snö än.
    Grattis till nya tjänsten 😊 Spännande
    Själv ska jag jobba lite extra till veckan.
    Trevlig helg i Oxelösund.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla och tack.

      Önskar dig detsamma!

      Radera
  8. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Tråkigt för din fru och katterna när du börjar jobba i Danmark! Men det är kanske spännande för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Irene.

      Vi är helt överens och kommer att träffas nästan lika mycket som vi gör idag. Jag hade inte sökt eller tackat ja om inte min fru och mina barn stått bakom mig.

      Radera
  9. V5 Rod Stewart/Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Grattis till nya jobbet, så spännande!
    Här var det 2 grader i morse men ganska klart och flera konfagrupper under helgen.
    Önskar er en fin helg i husbilen, hälsningar Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ewa.

      Önskar er detsamma med konfagrupperna.

      Radera
  11. Ok! Skönt! Blev lite orolig! Lycka till nu då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Min fru flyttar ner till Köpenhamn så snart yngsta dottern klarar sig själv. Det är bara något år borta.

      Radera
    2. Det låter underbart! Förlåt min orolighet.

      Radera
    3. Ingen fara Irene. Om man inte frågar så får man inget svar.

      Radera
  12. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare/hälsning från ett regnigt o blåsigt Karlskrona/Lisbeth

    SvaraRadera
  13. Ingen stoppar oss nu/Lisbeth

    SvaraRadera
  14. Jag får gratulera kyrkoherden till nya jobbet/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog missat att läsa detta hälsning Lisbeth

      Radera
  15. L3 Vårat gäng

    SvaraRadera
  16. Vilket teveprogram/ film har Cavatina varit ledmotiv till?

    SvaraRadera
  17. Någon mer än deerhunter? Mer i nutid?

    SvaraRadera
  18. Jag har skivan , gruppen heter Heart och låten Baracuda. 😊

    SvaraRadera
  19. Long Long way from Home

    SvaraRadera
  20. Grattis till det nya jobbet
    Här på Tjörn regnar det på tvären

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  22. Tack för i dag , önskar er alla en trevlig helg
    Själv ska jag ut i regnet och försöka få tillbaks presenningen över båten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma AndersD.

      Lycka till med presenningen.

      Radera
  23. Godlördag 💖och tack för idag säger Charlotte

    SvaraRadera
  24. Tack för idag! Lite klurigt tycker jag. Fin avslutning med Lasse Berghagen. Saknar honom.

    SvaraRadera
  25. Vi avslutar med redan saknade Lasse Berghagens fina EN kväll i juni.
    Jag önskar alla en fin hösthelg trots blåsten.

    SvaraRadera
  26. Tack för idag! Fint att få lyssna på Lasse Berghagen saknar honom! Trevlig Helg till Krister med familj o djur o alla kryssare. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  27. Tack för hjälpen!
    Om du inte varit hos Camilla och Puttes i Oxelösund tycker jag att du ska besöka dem. Håll i hatten 💨

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset.

      Kepsen sitter som en smäck...

      Radera
  28. Grattis till det nya uppdraget! Köpenhamn! Dejligt!

    SvaraRadera
  29. Tack för idag ! Krister! Alltid lika rofyllt att läsa din blogg samt få hjälp med Krysset. Vad roligt bara att bli erbjuden arbete i Köpenhamn oavsett om man vill flytta eller inte .
    Allt gott önskar jag dig ! MariJeanette M.

    SvaraRadera
  30. En liten kommentar: Sabina var rätt men det var inte Dbumba och "Effortless", det var Sabina Johansson och "Price Tag".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påpekandet Stefan. Jag har kollat runt på andra bloggar och de har också skrivit Ddumba. Vi får se på lördag...

      Radera
  31. Grattis till jobbet och alltid lika roligt läsa dina betraktelser! Här i Skellefteå har vinterkylan gripit tag i oss men snön dröjer ett tag till.

    SvaraRadera