lördag 28 oktober 2023

Melodikrysset vecka 43 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång morgonpromenad med Hugo sitter jag vid köksbordet, hemma i Jakobsberg, för att försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Idag är det 8 år sedan Hugo föddes. Det kommer vi att fira genom att han vid lunchtid får ett hundben som ser ut som en bakelse. Just nu ligger han i sängen bredvid min fru där också Alexi och Bucky ligger sedan tidiga morgonen.

Veckans stora händelse är att jag och min fru lämnat in husbilen för försäljning. Eftersom jag den 1 mars 2024 påbörjar mitt nya uppdrag som kyrkoherde i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn, tror vi inte att vi under de kommande 5 - 6 åren skulle använda den mer än några enstaka sommarveckor. 

I övrigt har min arbetsvecka varit väldigt lugn. Jag har deltagit i sammanträde med Kyrkorådet och möten med Personalutskottet och Fastighetsutskottet.

Dessutom har jag varit på ett möte på Stiftskansliet för att påbörja arbetet med att skriva ett nytt lokalt samarbetsavtal med Jakobsbergskyrkan.

Utöver detta har jag lett församlingens Förbönsmässa, en begravningsgudstjänst och haft samtal inför kommande begravningsgudstjänster.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader samt varit hos sjukgymnasten. Jag har också träffet två före detta kollegor, en från försvaret och en från kyrkan. 

Kollegan från försvaret träffar jag ett par gånger om året. Vi träffas på samma restaurang vid samma klockslag och äter samma mat varje gång. Kollega från kyrkan träffar jag den sista torsdagen i varje månaden. Vi träffas alltid på samma restaurang och vid samma tid. Vi brukar också äta samma maträtter även om vi inte äter detsamma.

I Järfälla har det blivit betydligt kallare. Jag har fått ta fram vinterjackan, vinterkepsen och handskarna. Idag är det molnigt och endast 2 grader. Just nu bryter solen igenom molntäcket.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 3 och V 5: Vi inleder dagens kryss med "As time goes by". Det är Ingrid Bergman vi hör i början av Dooley Wilsons vackra sång. Den är hämtad från filmen "Casablanca".

L 6 och V 7: Jag tror att det är bland annat Camilla Läckberg som ligger bakom den sång som Anna Book sjöng, "Himmel för två". Den var med melodifestivalen 2016 men blev diskvalificerad.

L 4: Fats Domino sjunger en av mina favoritsånger, "Ain´t that a shame". Självklart har jag den på min Spotify-lista.

L 2 och V 9: Vi får lyssna till "Lögner" med Johan Kinde. Om man ljuger är utsagan man framför osann. Man kan även säga att det som sagts är osant. Vi får se vad som är korrekt. Efter snabbgenomgången vet jag fortfarande inte om det ska vara osann eller osant. Artistens initialer är i alla fall JK.

V 8: Det är Miley Cyrus som tolkar Dolly Partons "Jolene". Jag tror att Miley är guddotter till Dolly.

V 12: "The Beach Boys" som jag har massor av sånger med på min Spotify-lista, framför sin vackra sång "Woutldn´t i be nice". De var så kallade surfpojkar som framför surfrock.

V 10: Eleanor Bodel sjunger "One way ticket". Detta var en av mina favoritsånger i yngre dagar.

L 13: "Ylvis" har i sången "The fox" svårt att förstå vad en räv säger.

L 1: Musiken är hämtad från "Onedin linjen". En serie jag följde med glädje. Svaret som efterfrågas kanske är ocean?

L 12: "Sia" sjunger sin sång "Chandelier". Även detta är en sång jag har på min Spotify-lista. Den är oerhört vacker.

V 15: Bandet som sjunger "Prinsessan" är "Arvingarna". Varför envisas Annika med att krångla till frågorna? Räcker det inte med att fråga vilken grupp sjunger denna sång?

L 11 och L 14: Vi går i mål med att Lennart Palm från Lerum spelar "Kärleken är evig". Lena Ph sjöng den i melodifestivalen 1986.

Därmed är dagens kryss avklarat. Musiken är omväxlande och bra men jag blir allt mer irriterad på att Annika ställer frågorna som gåtor. Är det inte våra musikaliska kunskaper som prövas? Jag har betydligt svårare att förstå frågan än att känna igen musiken.

Nu ska jag ta en promenad med födelsedagshunden innan jag går ner till centrum för att handla. I eftermiddag hoppas jag spela lite biljard på den lokala puben.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Men alla som kommer till dig
skall jubla av glädje över dig.
De som längtar efter din hjälp
skall alltid säga: Herren är stor."
ur Psaltaren 40

112 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla andra kryssare. Jag får gratulera till den nya tjänsten, som säkert kommer att bli intressant och omväxlande och önska lycka till i framtiden. Förra veckan var jag på Jaguarklubbens sista möte för säsongen och vi fick besöka Romme Alpin och se det som händer innan besökarna kommer och backarna är preparerade med snö. Ett mycket intressant besök, där vi fick lära oss en hel del om logistik och vilken otrolig industri en skidanläggning är. Vi titta på och i pistmaskinerna och mycket annat intressant. I dag är jag åter hemma och har nu passerat halva strålningstiden och jag tycker de är fantastiska i Örebro. Det är uppföljningar av både sköterska, tandsköterska, logoped och kurator för att se att biverkningarna hålls på en acceptabel nivå. Jag mår efter omständigheterna bra även om en viss trötthet börjar komma av behandlingen.
    I morgon hoppas kunna fira mässa i Djura kyrka. Else-Britt och jag önskar dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon Thorsten och tack för gratulationen. Det ska bli mycket spännande med ett nytt jobb efter nästan ett kvarts sekel i Järfälla.

      Det låter som du hade en spännande och givande helg.

      Vad fint att sjukvården har så bra koll på biverkningar. Det är begripligt att behandlingen tar på din ork. Jag har två kompisar som går igenom andra typer av behandlingar och de får också biverkningar.

      Jag önskar dig en fin och givande mässa i Djura. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Idag är det uppehåll och det ser inte ut att blåsa så mycket, som det har gjort i veckan.
    Efter två dagars firande av min födelsedag, ska vi ta det lite lugnt. Det är höstmarknad i Nynäshamn, så vi ska gå dit och titta. Sedan ska vi sätta på vinterdäck på bilarna och släp. Vi får se hur mycket vi hinner.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin och grattis på din födelesedag.

      Jag önskar er en fin höstmarknad och att ni får på alla vinterdäck på fordonen.

      Radera
  3. God morgon. En kraftig förkylning är på väg att lämna kroppen. Ska försöka mig på veckans melodikryss. Känns bättre idag än i går så jag är nog på G igen. Ha en fin sista oktoberhelg och glöm inte att ta tillbaka tiden i natt. Vänliga hälsningar från KME

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon KME och tack detsamma.

      Vad skönt att du är på bättringsvägen. Önskar dig en fortsatt återhämtning.

      Radera
  4. God morgon! Lördagshälsningar från Lilla Edet där det är en höstdag, lite disigt och 2,5 plusgrader.

    SvaraRadera
  5. Godmorgon från ett grått, men men än så länge, inte ett vintrigt Piteå. Minus två grader och lite frost i gräset.

    Har äntligen, efter stor möda och några om och men fått ned vitlökarna i jorden.
    Vintringen ute är klar. 🌿
    Väldigt skönt när det är gjort.

    Grattis till er Hugo 🎉 vi brukar fira vår undulat också. Nu är han en gammelpippi på 6 år. 🐦
    Men en trevlig sådan.

    Ikväll ska vi till vänner, med ett annat kompispar.
    Vi träffas lite då och då, i den just i den konstalationen.

    I morgon sjunger vår kör i Piteå stads kyrka.

    Annars önskar jag er en fortsatt trevlig helg

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Skönt att vitlöken är i jorden.

      Önskar er en fin kväll med kompisarna och en givande konsert med kören.

      Radera
  6. God morgon Krister. Nu är vi taggade att ta oss hand om ett nytt svårt kryss.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Vi får hoppas på några klurigheter.

      Radera
  7. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Mulet i Lockne och några minusgrader. Grattis till Hugo på hans 8-års dag. Önskar dig och familjen en trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla och tack detsamma.

      Hugo ligger nu och tuggar på ett ben.

      Radera
  9. Casablanca, Ingrid

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Ska på 4 årskalas i dag. Barnbarnsbarn. Ska bli roligt!

    SvaraRadera
  11. Grattis Hugo på 8 årsdagen klapp o kram/Lisbeth K-na

    SvaraRadera
  12. Osant med Johan Kinde

    SvaraRadera
  13. Hank? Nä det var väl Fats Domino?

    SvaraRadera
  14. Johan Kinde med Lögner=osant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad blir innebörden när man ljuger? = osann.

      Radera
  15. V8 Miley CYRUS sjunger Jolene

    SvaraRadera
  16. L2 OSANN eller OSANT?

    SvaraRadera
  17. vad är riktig osann el osant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste lyssna på frågan ett par gånger till innan jag är säker.

      Radera
  18. v 12 surfrock, förmodligen är det surf som efterfrågas

    SvaraRadera
  19. Hej
    Charlie hälsar grattis till Hugo !!!

    SvaraRadera
  20. V10 Eleanor Bodel/Lisbeth

    SvaraRadera
  21. Godmorgon och välkommen ner till söder 😊 Bor själv vid bron fast på svenska sidan i Bunkeflostrand. Ha en fin helg alla 🩷

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon och tack.

      Vi har i många år stått med husbilen på Sibbarp och då har jag promenerat eller sprungit i omgivningen vilken är väldigt fin.

      Hade många kompisar som bodde i Bunkeflostrand då jag bodde i Malmö. Visst är det där Farah bor?

      Önskar er detsamma.

      Radera
  22. Glömde gratta Hugo! Kalas med katterna förstår jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har nu ätit upp sitt födelsedagsben vilket såg ut som en bakelse.

      Radera
  23. L1 Ocean (Onedinlinjen)

    SvaraRadera
  24. MÄRKLIGA FRÅGOR … saknar Eldeman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stör mig på att Annikas frågor är otydliga. Svårt ibland att flrstå vad som avses. Anna-Charlottas kryss är mycket bättre!

      Radera
  25. V15 Arvingarna/Lisbeth

    SvaraRadera
  26. L12 Sia Furler/Lisbeth

    SvaraRadera
  27. L11 Lena PH/Lisbeth

    SvaraRadera
  28. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  29. Tack för idag. Trevlig helg önskas Krister med familj o djur o alla kryssare/Lisbeth

    SvaraRadera
  30. Håller med att programledarna numera "tjorvar" till frågeställningarna i onödan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir mer av en gåta än en fråga bbvalne213.

      Radera
  31. Tack för idag. Håller med om att frågorna är tillkrånglade.
    Grattis till Hugo på 8-årsdagen!
    Den här veckan har Gotlandsbåtarna kört oftare pga Gotland Grand Nationaldag.
    Jag önskar alla en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Hugo tackar från golvet bredvid mig.

      Radera
  32. Detta väcker härliga minnen❤️
    Vi gifte oss där för många år sedan (1976) och är fortfarande gifta…..
    Fin kyrka, lycka till med nya jobbet!
    Laila & Nils-Eric

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt Laila och Nils-Eric.

      Även jag och min fru gifte oss där 2005. Den nuvarande kyrkoherden var vår vigselpräst.

      Tack för hälsningarna och välkomna att hälsa på.

      Radera
  33. Tack för idag Krister, samt vilket starkt Gudsord ur Ps 40 . MariJeanette M.

    SvaraRadera
  34. Kom att tänka på denna… https://youtu.be/fb86oRaeuPU?si=xU7aA9JnRYiXrfXo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är oerhört träffande Katja.

      Jag har alla avsnitt på CD.

      Radera
  35. Denna är ännu bättre! https://fb.watch/nYywDVpOrv/

    SvaraRadera
  36. Tack för idag
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  37. Hej från staden Lovisa i södra Finland! Vi hade den stora äran och glädjen att ha Kronprinsessparet på besök i vår stad i september!

    Jag upptäckte din blogg för några veckor sedan och det är trevligt att läsa den. Jag gör Melodikrysset och kollar sedan ditt förslag till rätta svar. Om jag inte själv har kommit på svaren eller googlat dom skickar jag inte in krysset. L2 torde vara OSANN innebörd. Trots att mitt modersmål är svenska måste jag ibland kolla programledarnas formuleringar flera gånger.

    Önskar dig en fortsatt bra höst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej till dig/er i Lovisa.

      Jag gör likadant. Har jag inte klarat krysset utan hjälp av google så skickar jag inte in det. Å andra sidan har jag aldrig vunnit.

      Jag önskar dig/er detsamma.

      Radera
  38. Jag håller med dig! Så många långsökta, konstiga frågor som inte har något med musiken att göra.

    SvaraRadera