lördag 11 november 2023

Melodikrysset vecka 45 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag är jag tillbaka för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er under sändningen, som idag sker inför publik.

Som oftast sitter jag vid köksbordet hemma i Jakobsberg efter en lång morgonpromenad med Hugo. Direkt när vi kom hem gick han och lade sig i sängen bredvid min fru, Alexi och Bucky.

Sedan förra lördagen har jag haft en lugn och omväxlande vecka.

Jag har haft en hel del administrativa arbetsuppgifter men har också deltagit i ett möte med Ekonomiutskottet och varit på stiftskansliet på mentorskapsupptakt. Det innebär att jag är mentor för två nya kyrkoherdar. Uppdraget kommer att fortsätta även efter det att jag blir kyrkoherde i Svenska Gustafskyrkan.

Dessutom har jag haft samtal med arbetsledare, medarbetare, en samarbetspartner och kommundirektören samt deltagit i två intervjuer. 

I onsdags var jag på en heldag som handlade om att predika kring miljöfrågor. Det var biskopen som kallat till dagen. Den stora behållningen var att få möta många kollegor som jag sannolikt träffade för sista gången i tjänsten.

Sist men inte minst har jag lett en högmässa, församlingens Förbönsmässa och en begravningsgudstjänst.

På min fritid har jag utöver promenader och cykelturer förberett min flytt till Köpenhamn. Det är många saker att tänka på när man ska bosätta sig utomlands. Jag har också varit på restaurang med en tidigare kollega.

I Järfälla har vädret varit lika omväxlande som min arbetsvecka. Ena dagen har jag burit duffel och handskar för att nästa dag byta till tröja och regnjacka. Det har varit allt mellan noll och 9 grader. Just nu har solen brutit genom molntäcket och det är 6 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 4: Dagens kryss inleds med att Jill Johnson sjunger "Crazy in love" ur melodifestivalen 2003. Jag såg och hörde henne i går kväll eftersom hon är "husband" i "På språret".

L 2: "Mora träsk" sjunger "Min far". Som vanligt har de en väldigt rolig text.

V 11 och L 3: Det är Cat Stevens, numera Yusuf Islam som sjunger sin finstämda sång "Father and son". Han hade ett grekiskt namn innan han tog artistnamnet Cat Stevens.

L 8, L 12 och V 9: Vi får lyssna till en version av Tomas Ledins sång "Här kommer den nya tiden".

L 5: Lynn Anderson sjunger "Rose garden". En sång som var väldigt populär i mina yngre dagar.

L 1: Ur årets melodifestival får vi höra Uje Brandelius och "Grytan".

V 1: "Uti vår hage" framförs i en instrumental version.

L 6: Gruppen eller duon som framför "Vandraren" heter "Nordman". Mina första konfirmander tyckte, på den tiden, att jag var lik sångaren, Håkan Hemlin.

L 7: Charlie Norman sjunger "Sju ensamma kvällar". Han gavs namnet Karl Erik Albert vilket han bar vid sitt dop.

V 14: "En vogue" framför "Free your mind". Den var populär i början på 1990-talet.

V 10: Vi får höra ett potpurri från olika operor, varav jag har hört de flesta och sett några av dem.

V 8: Äntligen får vi lyssna till ledmotivet från filmen "Top gun". En film som min fru sett närmare hundra gånger. Själv har jag sett den ett par gånger. Det är gruppen "Berlin" som sjunger "Take my breath away".

V 13: Vi går i mål med "Babsan" (Lars-Åke Wilhelmsson) som sjunger "Ge mig en spanjor".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både bra frågeställningar och fin musik från olika genrer. Stort tack för detta.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska förbereda morgondagens högmässa. Förhoppningsvis blir det även en stund biljard på puben i eftermiddag.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Men han är barmhärtig,
han förlåter synder
och vill ingens fördärv."
ur Psaltaren 78

92 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla andra kryssare! Nu har jag kommit till sista veckan med strålningen och hittills har det gått förhållandevis bra. Jag har lite svårt att svälja, men med god vilja och envishet löser det sig. För övrigt är det mörkt och blött i Nås och en temperatur strax över nollan. Man har varnat för snö, men det brukar komma lite längre norrut vid Malung. I morgon hoppas jag kunna fira Högmässa i Äppelbo kyrka som är den kyrka i församlingen som har gudstjänst denna vecka. Jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad skönt att det närmar sig slutet på din behandling och att du klarar biverkningarna.

      Vi önskar dig detsamma. Hoppas att mässan blir givande.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Förra helgen var vi i Leksand fredag till söndag och spelade mycket bridge. Trea i en lagtävling var inte fel! Idag är vi dock hemma och tar det lugnt! Kanske tar vi en tur in till Örebro om allt fungerar! Mulet väder men inget regn än så länge. Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Stort grattis till tredje platsen.

      Önskar er en trevlig helg oavsett om det blir en tur till Örebro eller inte.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla krysslösare.
    I Lockne snöar det för fullt, länge sedan vi hade så här mycket snö i november.
    Önskar dig och familjen en trevlig helg.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Jag älskar snö men det är sällan det ligger en längre tid här nere. I Köpenhamn är det ovanligt att snön ligger mer än någon dag.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Ute är det mulet och +7 grader.
    I går kväll var vi på innebandy. Nacka var här och mötte Nynäshamn. Jack gjorde två mål och en målgivande passning. Nacka vann med 10-6, så vi var alla glada.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  5. Godmorgon från ett mulet Skepplanda

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Lycka till med krysset!

    SvaraRadera
  7. God morgon på er och speciellt dig Krister från ett halvmulet Österlen. Solen försöker tränga igenom molnen men det går sådär. Ingen snö i sikte än.

    SvaraRadera
  8. Gomorron Krister, är åter i funktion, fick covid för 10 dagar sen , var inlagd i tre dagar. Lite svag än men det är på rätt väg nu. Soligt o 10- grader i lule. Jag hoppas att ni klarar er från coviden, den är inte så trevlig.Ha de så gott därnere i södern också.Som vanligt hälsa alla o Hugo också. Fellini

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Vad du drabbats av otur. Hoppas att du snart är helt återställd.

      Vi har haft flera fall av covid på arbetet. Även min fru och dotter har varit drabbade men dessbättre var det blev det inte så allvarligt för någon av dem.

      Ha det så bra där uppe i norr. Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  9. Godmorgon Krister, här är det sol idag i Halmstad och gäster på ingång.
    Önskar dig en fin helg, ikväll blir det Jönköping och Gospelkonsert med Carola mfl

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ewa.

      Önskar er en riktigt fin kväll i Jönköping.

      Radera
  10. God morgon Krister.
    Här är det -8 och klart-
    Vi sitter och väntar på ett intressant kryss.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Hoppas på några musikaliska klurigheter.

      Radera
  11. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare. Mulet o grått väder i Karlskrona. Lycka till med kryssandet/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  12. V4 Jill Johnsson/Lisbeth

    SvaraRadera
  13. Hjälp snäll med ledin vart?

    SvaraRadera
  14. Godmorgon från ett soligt men krispigt Piteå.

    Startade just elementen ute i inglasningen, vi får gäster ikväll till middagen.  Så blir det mysigt att njuta där ute. Det blir en boeuf bourguingnon med ett gott mos till...

    Sitter i köket och myser medan, undulaten Folke kvittrar och småpratar för sig själv. Lite tända ljus...

    Önskar er en fin fortsatt helg
    Hejsvejs Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Önskar er en god och trevlig middag.

      Radera
  15. L7 charlie Norman? /Lisbeth

    SvaraRadera
  16. Ja Babsan är väldigt troligt på V13.

    SvaraRadera
  17. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  18. Tack för idag roligt o bra kryss! Bra blandning. Trevlig helg till Krister med familj o djur och alla kryssare! Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Lisbeth.

      Jag delar din uppfattning.

      Radera
  19. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  20. Tack för idag! I morgon ska vi fira vårt äldsta barnbarn Hanna, som fyller 19 år. Naturligtvis firar vi även Fars dag, trots att jag eller min Krister har någon far kvar i livet.
    Jag önskar alla en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Stort grattis till Hanna.

      Även vi firar fars dag i morgon. De stora barnen med respektive kommer på middag. Jag hoppas att även mitt bonusbarnbarn kommer med.

      Radera
  21. Tack för idag!
    En av de lättare kryssen som vi löst!!
    Tack för idag och nu blir det att motionera lite..
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Njut av motionen...

      Radera