lördag 25 november 2023

Melodikrysset vecka 47 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång morgonpromenad med Hugo sitter jag nu vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Hugo gick direkt och lade sig i sängen bredvid min fru och Bucky, när vi kom hem. Alexi ligger som vanligt i min säng.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft ytterligare en lugn arbetsvecka som bland annat innehållit en intervju för vår församlingstidning. Redaktören tycker att det vore lämpligt med ett reportage i nästa nummer, då jag den 4 februari avskedspredikar efter 23,5 år som kyrkoherde, 1 år som komminister och 1 år som pastorsadjunkt i Järfälla

Jag tillträder som kyrkoherde i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn den 1 mars 2024. Just nu pågår årets julmarknad i Gustafskyrkan. Det är årets största evenemang i församlingen. Har du vägarna förbi kan jag starkt rekommendera ett besök.

Jag har också lett ett möte med ledningsgruppen, haft Ärendeuttag inför nästa sammanträde med Kyrkorådet och årets sista styrelsemöte med vårt Förvaltningsbolag samt haft ett samtal med samordnaren för våra praktikanter inom MARY (Meningsfullt, Arbetsgemenskap, Rehabilitering, Yrkesstolthet).

Utöver detta har jag hjälpt en församling med att gå igenom alla deras dokument för att kontrollera att de har de som Kyrkoordningen reglerar och de som lagen anger att en arbetsgivare måste ha.

Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag som vanligt promenerat, cyklat, spelat biljard och varit på sjukgymnastik.

I Järfälla har vintern haft premiär under veckan. Just nu är det minus 5 grader och uppehåll, men i morse snöade det ymnigt. På marken ligger det en dryg centimeter snö.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 2: Dagens kryss inleds med att Ewert Ljusberg sjunger "Lure".

L 3: Vi får höra "Katrina and the Waves" och deras fina sång "Walking on sunshine". 

V 7: John Denvers vackra sång "Take me home, country roads" framförs i en svensk version med Titti Sjöblom.

V 13, V 8 och V 5: "Vi kommer dö samtidigt" framförs av Annika Norlin under artistnamnet "Säkert".

L 1: Jag är säker på att musikstilen kallas "bossa-nova". Jag tror att den kommer från Brasilien och att sången är på portugisiska. 

V 1: "Hooked on a feeling" med Björn Skifs och "Blue Swede" är en av mina absoluta favoritsånger. Jag sjöng den för min fru, innan vi blev tillsammans, över radion då vi tjänstgjorde i Afghanistan. Vad jag inte tänkte på var att alla andra på samma frekvens kunde höra det...

L 12: Psalm 201, "En vänlig grönskas rika dräkt" framförs i en instrumental version. Det känns onekligen lite märkligt med en av våra populäraste sommarpsalmer sista i helgen i november.

L 6: Det är är Klara Hammarström som sjunger "Run to the hills".

L 4: "Bröderna Lindqvist" framför "Wiggen" på dragspel.

V 10: Jag tror att "Prince" vid tillfället för "The most beatiful girl in the world" kallade sig "The artist".

V 9: "Vi ska gå hand i hand" är tydligen en svensk version av en tysk sång. Det var en av min mammas favoriter men då med Gunnar Wiklund.

L 11: Gruppen som sjunger "Stay the night" heter "Alcazar". Tess Merkel har varit med från början.

V 3: Vi går i mål med Kjell Höglund och "Genesarets sjö". Hans texter är väldigt beskrivande och lätta att känna igen sig i.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var omväxlande och bra musik. Frågorna beredde mig inga större svårigheter eftersom de handlade om musiken, artisterna eller upphovspersoner.

Jag trodde att det alltid var direktsändning när man hade publik under programmet. Dock fick jag i kommentarerna veta att programmet spelades in i torsdags.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska gå ner på puben och spela biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"En gång lade du jordens grund,
och himlen är ett verk av din hand.
De skall förgås, men du består,
de är plagg som slits ut,
du byter dem som kläder
och de är borta.
Men du är densamme,
dina år har inget slut."
ur Psaltaren 102

74 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Nu har vi vaknat upp till en solig och fin dag! Det är skönt efter en lång tid med gråa dagar! Veckan har som vanligt varit fylld med bridge, gymbesök, handling och för Anns del arbete! Bästa bridgeresultatet blev en tredjeplats bland 39 par! Det var trevligt! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Stort grattis till ytterligare en fin placering i bridgen.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett snöpudrat Nynäshamn. Det är så vackert ute och solen finns bakom skyarna.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Det räcker med lite snö på marken för att det ska bli mycket ljusare.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla andra kryssare! Idag har vi vinter mer -10 ute och en blek sol lyser på den nyfallna snön. Att ha verkat i samma församling i ett kvarts sekel måste ge känslor när det blir uppbrottsdags. Jag antar att Du har många härliga minnen med dig till Köpenhamn. I dag är det en vecka sedan jag fullbordade strålningen och biverkningarna drar sig långsamt tillbaka. Varje dag märker jag något nytt framsteg, vilket känns bra, även vägen tillbaka kommer att ta tid. I nästa vecka skall Else-Britt och jag gå på Odd Fellows julbord tillsammans och det ser vi båda fram emot. I morgon skall jag fira mässa i Nås kyrka. Jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Att sluta efter ett kvarts sekel är fullt av känslor. Mest känns det faktiskt bra att få avsluta mina yrkesverksamma år med nya uppdrag och utmaningar.

      Självklart är det också med visst vemod som jag gör saker för sista gången i Järfälla. Jag har fullt förtroende för att min efterträdare kommer att leda församlingen på ett bra sätt.

      Jag önskar dig och Else-Britt ett riktigt fint julbord.

      Trevlig helg med en givande mässa i Nås.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  4. Godmorgon från ett soligt men krispigt Piteå -4°

    Sitter i köket och myser medan, undulaten Folke kvittrar och småpratar för sig själv. Lite tända ljus...
    Hunnit vara förbi en keramiker som sålde alster ute på sin uppfart.  Mycket fint men dyrt 🙃
    Igår hade vi vänner på middag. Trevligt🥰

    Ikväll ska vi bort på middag hos svägerskan med familj.

    Önskar er en fin fortsatt helg
    Hejsvejs Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Jag önskar er detsamma!

      Trevlig middag!

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Minusgrader idag 4. Lite snö oxå! Solen skiner fint!

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare! från ett soligt Karlskrona! Lycka till med kryssandet! Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Hej alla krysslösare, önskar dig Krister och alla andra en fin lördag hälsar KME

    SvaraRadera
  8. God morgon, gröt till melodikrysset Önskar er en skön helg! // Anette

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Solen skiner och ca -10 grader. Löste krysset på plats i torsdags i Östersund. Det var kul 😀
    Lycka till alla och trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Jag trodde det var direktsändning...

      Jag önskar dig detsamma.

      Radera
    2. Jag önskar det var det, men det var okej ändå.

      Radera
  10. Säkert
    Annika Norlin

    SvaraRadera
  11. V13 Annika
    V8 Norlin
    V8 Säkert

    SvaraRadera
  12. Annika Norlin och artistnamn säkert

    SvaraRadera
  13. Artistnamnet är Säkert men kan inte hennes riktiga namn

    SvaraRadera
  14. Klara och Lindqvist passar ju inte ihop, vad är fel?? Klala eller Rindqvist???

    SvaraRadera
  15. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Tack för idag. Snart måste vi ta en promenad i det fina vädret. Solen lyser så fint.
    Nästa vecka kan jag inte vara med för då reser vi till Gran Canaria för en vecka.
    Jag önskar alla en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Trevlig resa.

      Jag och min fru ska till Köpenhamn för att titta på den lägenhet som jag flyttar till den 15 mars.

      Radera
  17. Tack för i dag och trevlig helg alla!

    SvaraRadera
  18. Vi har fortfarande sol i Karlskrona! Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare! Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera