lördag 18 november 2023

Melodikrysset vecka 46 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång morgonpromenad med Hugo och en god frukost sitter jag som vanligt vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo har gått och lagt sig bredvid min fru och Alexi i vår säng. Bucky ligger i sin korg bredvid mig.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en ganska lugn arbetsvecka. Det innebär att jag tagit några lediga eftermiddagar för att minska timmarna på min timbank.

Under veckan har jag haft ett flertal samtal med församlingsbor, medarbetare och några av församlingens arbetsledare. Jag har också haft ett samtal med föräldrarna inför dagens dopgudstjänst och träffat en av de kyrkoherdar jag är mentor för.

Dessutom har jag deltagit i möte med Ekonomiutskottet, lett en högmässa och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag utöver mina promenader, varit hos sjukgymnasten och cyklat några längre rundor. I söndags hade jag glädjen att träffa alla barnen med respektive och mitt bonusbarnbarn.

I Järfälla har vintern kommit under veckan. Vi har fått några enstaka snöflingor och det har bitvis varit minusgrader. Just nu är det minus 2 grader och molnigt.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 2 och L 3: Idag inleds krysset med "New York, New York" som även kallas "The city" eller "Big Apple". Inget av dessa går in på L 2, men svaret ska vara på svenska så jag provar med äpplet. Det är Liza Minnelli som sjunger.

V 10: "Brittas restaurang" skulle man kunna kalla en bistro

L 1, V 5 och L 13: Nat "King" Cole sjunger Charlie Chaplins fina sång "Smile". På svenska skulle den ha titeln le.

V 6: "Flyg till din dröm" kommer från filmen om "Tingeling" som är en fe.

L 7: Vi får höra "Himlen runt hörnet" i en instrumental version.

V 9: Ur filmen "Fifty shades of grey" får vi höra "Love me like you do". Max Martin är en av upphovsmannen.

V 8: Även denna melodi är hämtad från en film. Sångerskan hörs tralla i sången från "Rosemary´s baby".

L 4: Vi får höra en remix av "Oh Mama".

V 12: Sången "När jag kysste lärar`n" utgår från en elev.

L 11: Povel Ramel sjunger "Knäppupp! Relax! Koppla av!". Det är en sång ur en revy.

V 16: Vi får lyssna till Paul McCartneys "Ebony and ivory", i en instrumental version.

V 15: "I´ll be there for you" är signaturmelodi i tv-serien "Vänner".

L 14: Vi går i mål med en svensk cover av sången "To love somebody". Det är Caroline af Ugglas som sjunger "Att älska någon".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större musikaliska svårigheter.

Nu ska jag cykla till St Lukas kyrka i Kallhäll för att döpa en före detta ungdomsledares barn.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Du omger mig på alla sidor,
jag är helt i din hand."
ur Psaltaren 139

97 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Ute är det -1 grad och mulet. Jag kommer inte hinna vara med hela krysset idag, för vi ska gå och titta på när vårt yngsta barnbarn spelar innebandy och matchen startar kl 11. Men jag är med så länge jag kan.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Önskar barnbarnet lycka till med matchen.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla andra kryssare! I dag hade vi -14 när jag vaknade, men solen värmer och temperaturen stiger snabbt. Skönt att höra att Du kan ta det lite lugnt mellan promenaderna. I går skrevs jag ut från strålningen och de 7 veckorna har gått fort. Biverkningarna kommer att hålla i sig ett tag till, men är inte värre än att jag kan hantera dem. Det känns skönt att vara hemma igen och i morgon får jag träffa Else-Britt igen, tack vare att hennes son bjuder oss på middag i sitt nyrenoverade hus. I eftermiddag åker jag till Tällberg för att fira mässa där, vilket jag ser fram emot. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad skönt att de 7 veckorna nu är över. Hoppas att biverkningarna snart är över.

      Önskar dig en fin och givande mässa.

      Trevlig helg. Hälsa Else-Britt

      Radera
  3. God morgon Krister och alla lösare! Här i Gällersta är det mulet som det har varit den sista tiden bortsett från ett tag i går! Här har varit minusgrader ett par dagar men snön dröjer ett tag till. Ann har varit förkyld och febrig ett par dagarr medan jag har gymmat, handlat, spelat bridge och varit tävlingsledare så idag tar vi det lugnt här hemma! Lycka till med kryssade! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Hoppas att Ann kryar på sig snart.

      Trevlig helg.

      Radera
  4. Godmorgon Krister och alla krysslösare.
    Nu är det full vinter i Lockne. Solen tittar fram och ca -10 grader. Trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Snöat inatt! Just nu på nollan!

    SvaraRadera
  6. Godmorgon från ett mulet Skepplanda

    SvaraRadera
  7. Gomorron Krister från ett kallt lule-13 sol. Äntligen fri från coviden. 17 dagar blev det. Nu frisk som sjutton. Nu kör vi Melodikrysset. Ha de där nere i södern.Hälsa alla o Hugo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Skönt att du äntligen är frisk.

      Ha det bra uppe i norr.

      Radera
  8. Godmogon Krister med familj o djur och alla kryssare! Sol idag i Karlskrona!! Lycka till med kryssandet! /hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  9. Godmorgon från ett kyligt, men s☀️ligt Piteå.
    Sonen har äntligen fått en egen lägenhet, och får tillträde den 1 december. Vi är så glada för hans skull.
    Så kul att få hjälpa till med inredningstips... Älskar ju det 🥰
    Ikväll kommer vänner på middag. 🍃 Det blir Grekisk pytt med en vitlöksdoftande kall limesås till.

    Önskar er alla en trevlig lördag
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Stort grattis till sonen.

      Önskar er en trevlig middag.

      Radera
  10. God morgon
    Hälsar vi från ett mycket kallt Dorotea.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  11. V5 Chaplin /Lisbeth

    SvaraRadera
  12. L1 Charlie/ Lisbeth

    SvaraRadera
  13. L1 Charlie
    V5 Chaplin
    L13 Le

    SvaraRadera
  14. En bland dom vackraste låtar som gjort ( smile) Tack Charlie Fellini

    SvaraRadera
  15. Ebony/Lisbeth rätta

    SvaraRadera
  16. V15 Vänner /Lisbeth

    SvaraRadera
  17. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  18. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  19. Tack för idag!
    Nu ska vi ut i kylan .20
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Christina och Kjell.

      Klä på er ordentligt.

      Radera
  20. Trevlig helg önskar Charlotte

    SvaraRadera
  21. Tack för idag! Kul o kryssa. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera