lördag 2 december 2023

Melodikrysset vecka 48 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag kan jag inte vara med er under direktsändningen eftersom jag och min fru firar hennes födelsedag i Köpenhamn. I helgen ska jag visa henne utvalda delar av den stad som jag flyttar till i mars nästa år och hon så snart det finns möjlighet.

Utöver julmarknaden på Tivoli, smörrebröd och sightseeing kommer vi att fira högmässan i Svenska Gustafskyrkan. Efter kyrkkaffet kommer vi att få titta på det boende som ingår i min tjänst som kyrkoherde.

Sedan vi hördes förra helgen har jag, som vanligt, haft en omväxlande vecka. Jag har varit på kyrkoherdemottagning i Västermalms församling, träffat min efterträdare för att förbereda överlämningen i februari 2024, haft möte med kyrkoherdegruppen och träffat en kollega från Jakobsbergskyrkans församling.

Tyvärr började veckan med ett extra inkallat möte med några av arbetsledarna för att hantera den cyberattack som hela Svenska kyrkan utsatts för. Vårt nätverk och alla de datasystem som är kopplade via Uppsala är krypterade vilket innebär att vi får övergå till manuell hantering av alla bokningar, betalningar och begravningsärende.

Utöver detta har jag lett församlingens Förbönsmässa, haft samtal med en facklig företrädare och deltagit i ett möte med Ekonomiutskottet.

På min fritid har jag utöver mina promenader med och utan Hugo gått på sjukgymnastik samt haft en trevlig kväll med kyrkoherdegruppen.

Även i Köpenhamn har det blivit vinter. Av snön som fallit under veckan finns inte mycket kvar. Just nu är det ett par minusgrader och molnigt.

Som vanligt när jag inte kan vara med, så öppnar jag kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

"Ni vet vad tiden lider:
det är dags för er att vakna.
Ty nu är vår räddning närmare
än när vi kom till tro.
Natten går mot sitt slut
och dagen är nära."
ur Romarbrevet kapitel 13

74 kommentarer:

  1. Gomorron Krister från ett vitt lule, nu har jag julpyntat hemma. Det blir så fint med stearinljus o jul-stjärna. Granen kommer in först efter 3advent. Mulet här -12. Annars allt ok häruppe. Jag hoppas också att ni har det bra vi därnere i södern.Hälsa alla o Hugo också. Nu kör vi Melodikrysset.Fellini.

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister, hustrun och alla lösare! Här har det kommit ganska mycket snö, 2-3 decimeter! Om snö kan man tycka mycket...!!! Veckan har ägnats åt att bota förkylningen, handling och givetvis bridge med varierande resultat! Lycka till med kryssade! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
  3. Trevli helg i Köpenhamn. Här i Lockne är det kallt -18. /Ulla

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare från ett soligt Karlskrona! Lycka till med kryssandet idag. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  5. God morgon från ett mulet Skepplanda
    Önska frugan stort grattis

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Grattis till din fru! Mycket snö i skövde! Jobbigt för alla bilförare. Lycka till med krysset!

    SvaraRadera
  7. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett kallt och vitt Gistad!
    Krister, vad roligt att du flyttar till din favoritstad, grattis till tjänsten! Vår dotter bor ju där och vi är där ganska ofta. Hon sjunger i Svenska kyrkan kör så ni lär nog träffas!

    SvaraRadera
  8. Grattis till frugan/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  9. L4 Skaraborg/Lisbeth

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister
    Christina och Kjell I Dorotea
    Nu ska vi försöka klara det här Svåra krysset!!!

    SvaraRadera
  11. V6 Aristocats/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Jacob Hellman/Lisbeth

    SvaraRadera
  14. Hej alla kryssar! Grattis till din fru Krister! Ha det fint Köpenhamn! Vänligen Ellbett 🎉

    SvaraRadera
  15. Sten, Stanley/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. Kan det vara Vara?

    SvaraRadera
  17. Ha en fin helg i Köpenhamn:)

    SvaraRadera
  18. L7 Kajsa-Stina/Lisbeth

    SvaraRadera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  20. V1 Bettan Elisabeth A/Lisbeth

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg och en mysig första advent
    På återseende

    SvaraRadera
  22. Trevlig adventshelg till Krister med familj o djur o alla kryssare/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera